Jag bytte nyligen spottar i taket, från gamla led till nya med dim to warm. Det blev väldigt bra, men eftersom vi redan hade led behövde vi inte byta dimaktorn

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Trätak med tre infällda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev inge bra att fota.

Har du ets-filen? Annars måste du få tag på den från föregående ägare

M Millox skrev:
[bild]

Japp, den har jag!

Att elektrikern som var där inte mätte på aktorerna om det faktiskt kom ut ström.

Runt sthlm/uppsala finns många duktiga Knx elektriker som alla jobbar mot slutkund

M Millox skrev:
[bild]

Och det där ser ju ändå ok ut!

Ja, det var ett klart lyft med dim to warm, även om jag var tvungen att såga upp hålen. Kör man samma storlek som tidigare är det väldigt enkelt att byta

Dessa är köpta hos ljusgrossisten
https://ljusgrossisten.se/produkter...MIiLzllLrhiQMV5EGRBR0cmRGAEAQYASABEgIYBPD_BwE

Men jag tror du hade matningsdon för dina halogen och då kanske inte dessa 230 V varianter är så lämpliga. Det ksn man bara avgöra på plats

M Millox skrev:
Ja, det var ett klart lyft med dim to warm, även om jag var tvungen att såga upp hålen. Kör man samma storlek som tidigare är det väldigt enkelt att byta

Dessa är köpta hos ljusgrossisten
[länk]

Men jag tror du hade matningsdon för dina halogen och då kanske inte dessa 230 V varianter är så lämpliga. Det ksn man bara avgöra på plats
Ja, men byter man mot LED måste de väl bort oavsett? Och då är frågan om kablaget är ok antar jag? Jag kan verkligen noll om detta. Men skulle ju ändå vara ok att köpa 6 såna som du visar, ändå mycket finare än nuvarande, och sen ta bort spotar och transformatorer. Måste jag då också byta dimmeraktorn?

Kolla diametern på befintliga spottar och kolla ut vilken som är samma. Jag hade 74 men fick öppna hålet till 80, och det var inte kul. Dimaktorn behöver sannolikt bytas, men det beror på vilken typ det är. Det kan vara att den funkar men lite oklart. Kablarna i taket kan vara antingen låg- eller klenspänningskablar, och är det bara klenspänning måste de också bytas. Jag har lite dålig koll på hur halogenlampor är kopplade, om de kan vara seriekopplade eller om de alltid är parallellkopplade. Är det de senare, och kablar är godkända för 230 V är det enkelt att byta.

De spottarna jag postade har om jag minns rätt dragavlastning för kabel, men de har också röranslutning så jag tror de ska gå att köra med kabel också. Att de funkar med slang vet jag säkert.

Prova ta loss en spot och fota vad som finns bakom också, och fota centralen, så kanske det går att se vad som behövs. Spoten sitter nog fast med fjädrar bakom, så om man pillar in nått bakom och sen drar och lirkar utåt brukar de komma ut ganska enkelt, fast det blir lite gipsmjöl som också kommer som man får torka upp

M Millox skrev:
Prova ta loss en spot och fota vad som finns bakom också, och fota centralen, så kanske det går att se vad som behövs. Spoten sitter nog fast med fjädrar bakom, så om man pillar in nått bakom och sen drar och lirkar utåt brukar de komma ut ganska enkelt, fast det blir lite gipsmjöl som också kommer som man får torka upp
Yes, tack, har redan varit på och pillat ut. I källaren typ så här, på övervåning sitter transformatorn inne i kattvinden

• Transformator som sticker ut från ett hål i väggen, med anslutna kablar synliga.
    Skapa konto
  • Inbyggd spotlight i taket med synlig transformator i källaren.
    Skapa konto
M Millox skrev:

• Elektronisk transformator 210VA från HideG, med texter och symboler, placerad på en trähylla. Kablar anslutna i botten.
    Skapa konto
Lite bilder här. Det lyser rött lite här och var. Och lite pillande ger tex detta

• Elcentral med olika brytare, dimmeraktorer och värmeaktorer där vissa indikatorlampor lyser, inklusive några röda lampor.
    Skapa konto
  • Elsladdar hänger från tak med svarta skruvkopplingar, synliga vita ledningar.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar hänger från ett hål i taket, anslutna med kopplingsklämmor.
    Skapa konto
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag rekommenderar också warmdim/dim-to-warm/tune. Blir ett fint ljus när det blir varmare när man dimrar ner.

Ert hus är renoverat under 00-talet och inte nybyggt? Ni har vad man brukade kalla "möbelspottar" som var lågbyggnade och passade bra där man sänkte befintliga tak med 28x70 och gips.
Dom hade dock lägre effekt och sämre ljusegenskaper, men det var en kompromiss för att kunna få till spottar.
Kan du mäta hur djupt ni har upp i taket?

Att ta upp större hål är inga större problem. Man kan ta skruva ihop två olika storlekar av hålsågar tillsammans och borra upp större hål.

Det bästa är att byta ut dimrarna mot nya. Går att välja valfria dimrar från olika tillverkare av KNX. En budgetvariant kan även vara att byta ut dessa till dimrar från systemet Shelly i stället för KNX. Dom går att integreras sömlöst med KNX, men är billigare. Dock kanske inte lika bra dimring och man kan tappa vissa funktioner.

//Patrik

• Gilla
Tindrebäck
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag rekommenderar också warm-to-dim/tune. Blir ett fint ljus när det blir varmare när man dimrar ner.

Ert hus är renoverat under 00-talet och inte nybyggt? Ni har vad man brukade kalla "möbelspottar" som var lågbyggnade och passade bra där man sänkte befintliga tak med 28x70 och gips.
Kan du mäta hur djupt ni har upp i taket?

Att ta upp större hål är inga större problem. Man kan ta skruva ihop två olika storlekar av hålsågar tillsammans och borra upp större hål.

Det bästa är att byta ut dimrarna mot nya. Går att välja valfria dimrar från olika tillverkare av KNX. En budgetvariant kan även vara att byta ut dessa till dimrar från systemet Shelly i stället för KNX. Dom går att integreras sömlöst med KNX, men är billigare. Dock kanske inte lika bra dimring och man kan tappa vissa funktioner.

//Patrik
Nej, egnahemslåda från typ 40 tal. Men väldigt fint renoverat. Ska mäta avstånd mellan skiva och tak. Men byta spottar, byta dimrar men i den bästa av världar behålla kablage?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
T Tindrebäck skrev:
Nej, egnahemslåda från typ 40 tal. Men väldigt fint renoverat. Ska mäta avstånd mellan skiva och tak. Men byta spottar, byta dimrar men i den bästa av världar behålla kablage?
Jag förstår!

Gör det!

Det beror lite på hur man gör installationen, men ni behöver med största sannolikhet inte byta kkablarna. Dom som ni har är godkända för 230V.

//Patrik

• Gilla
Tindrebäck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.