1 153 läst · 15 svar
1k läst
15 svar
Knäppande ljud - Bostadsrätt
Sida 1 av 2
Hej,E Eija Loctander skrev:
Detta är en bostadsrättslig fråga. Om du upplever oljud i huset som du inte får gehör för kan du kontakta din kommuns avdelning för miljö & hälsa. Kommunen brukar då sätta press på föreningen så att det konstateras att inte buller m.m. överstiger gränsvärden. Om gränsvärden inte uppfylls så kan miljö & hälsa förelägga föreningen att vidta åtgärder.
Tack!
Det är ett knackande ljud som kommer inifrån väggen där vattenledningarna går. Jag misstänker att vattenledningarna rör på sig när dem blir varma och kalla.
Ljuden kommer varje dag och olika tid på dygnet, även på natten så att jag vaknar av det. Intervallerna är olika och kan vara 10-15 minuter med olika sekunders mellanrum.
Kan styrelsen neka att åtgärda felet?
Det är ett knackande ljud som kommer inifrån väggen där vattenledningarna går. Jag misstänker att vattenledningarna rör på sig när dem blir varma och kalla.
Ljuden kommer varje dag och olika tid på dygnet, även på natten så att jag vaknar av det. Intervallerna är olika och kan vara 10-15 minuter med olika sekunders mellanrum.
Redigerat:
Hej,E EiLo skrev:Tack!
Först måste felet/oljudet dokumenteras (bevisas) om styrelsen inte tar tag i det ändå. Jag skulle ändå rekommendera dig att kontakta kommunens miljö & hälsa för att komma vidare i detta. Det kan tilläggas att fastighetsägaren har en omvänd bevisbörda i dylika fall.
Okej. Har redan varit i kontakt med styrelsen men de fortsätter neka trotts bevis och dokumentation.Martin Wiklundh skrev:
Om jag vill styrka mitt krav på hjälp i denna situation. Kan jag använda mig av lagar och isåfall vilka? BRL och MB?
Hej,E EiLo skrev:
Då kontaktar du miljö & hälsa och föreningen har då en omvänd bevisbörda. Det framgår av MB.
En omvänd bevisbörda innebär att om du säger att du störs och mår dåligt i din bostadsrätt så är det föreningens (fastighetsägarens) ansvar att inkomma med utredning som utvisar att det inte finns ohälsosamma förhållanden. Kommunens miljö & hälsa kan således förelägga föreningen att inkomma med utredning till utvisande av att de uppfyller tex. buller krav. Detta med omvänd bevisbörda i detta fall hittar du i MB kap. 2 § 1.E EiLo skrev:
Det innebär att styrelsen ska bevisa att inget ljud förekommer. Det ljudet framkommer när ett rör plötsligt blir varmt tex när någon öppnar en varmvattenkran, är då rören för hårt klammade blir det sådant ljud.E EiLo skrev:
Utan att vara närmare insatt i gränsvärden etc. så misstänker jag att det får förekomma ljud, dock finns med största sannolikhet gränsvärden som inte får överskridas vad gäller ljuden. Det är detta som behöver bevisas dvs. att gränsvärdena inte överskrids. Du kommer att få bättre vägledning av kommunens avdelning för miljö & hälsa än av mig dock. Jag är blott en entreprenadrättare och detta är inte mitt huvudområdeMichael Sellering skrev:
Knäppningar i rör beror troligen på "vattenhammare" som uppkommer när vattentrycket i en ledning plötsligt förändras, som när man stänger en kran (man kan googla t.ex water hammer) . Martin har, med den äran, förklarat de juridiska aspekterna kring hur detta ska hanteras ansvarsmässigt. Och rent praktiskt så finns det sätt att lösa detta.
Det är inte det fenomenet som ts skriver om, det du skriver om blir när man öppnar och stänger en kran hastigt, detta är lätt att åtgärda med en modern trögstängande blandare. Plötsliga knäppning är värme eller varmvattenrör som går från kallt till varmt.Cruzze skrev:
Knäppningar i rör beror troligen på "vattenhammare" som uppkommer när vattentrycket i en ledning plötsligt förändras, som när man stänger en kran (man kan googla t.ex water hammer) . Martin har, med den äran, förklarat de juridiska aspekterna kring hur detta ska hanteras ansvarsmässigt. Och rent praktiskt så finns det sätt att lösa detta.
Hej, du skrev ”rent praktiskt så finns det sätt att lösa detta”; då är min fråga, vilket sätt går det att lösa?Cruzze skrev: