phl skrev:
Mitt stöd har både rulle och en uppfällbar rad med kulor. Visst är det som du säger med rullen, är den felvinklad kan den ställa till det. Däremot skulle jag vilja påstå att om den vinklas åt rätt håll är den en hjälpande hand som trycker det utmatade arbetsstycket mot klyvanhållet.
Jag har två rullstöd, båda billighetsmodellen från Best Tool (säljs på KRAUTA). Svårt säga om rullstöd eller kulor är bäst, phls påpekande om att rätt vinklade är de en hjälp är något jag själv tycker och utnyttjar ofta.

--- Mats ---

Jag förstår att det skulle kunna funka bra, har bara aldrig upplevt det eftersom jag antingen står ute eller i garaget och sågar. På båda ställena är det normalt omöjligt att placera rullstödet så att man inte blir förbannad. Men, ibland måste man....

Jag har hemmagjorda rullstöd gjorda av gamla verkstadsstolar dvs underreden till stolar utan hjul. på dessa är det monterat en tung järnvals som rulle.
Utöver egenvikten har jag hängt på gamla vikter som sitter på hjulen till en jordfräs (stor rund vikt med hål i ) Jag gillar att de är tunga och inte välter så fort en planka träffar rullstödet om de är ställda någon centimeter för lågt.

För mig låter det totalfel att köra in en hel mdf-skiva i en bordssåg.

Finns det något tillfälle då detta skulle vara bättre än att använda sänk/cirkelsåg med skena???

ja när man inte har en såg med skena.....

Men jag håller med. Det blir sällan bra att köra en hel skiva. Jag brukar grovkapa med cirkeln tills jag har hanterbara bitar.

Nimajneb skrev:
För mig låter det totalfel att köra in en hel mdf-skiva i en bordssåg.

Finns det något tillfälle då detta skulle vara bättre än att använda sänk/cirkelsåg med skena???
Absolut! När man vill dela flera mdf-skivor till samma mått snabbt, enkelt och exakt. Men man måste ju ha något bra upplägg eller mottagare bakom maskinen.

Daniel_N skrev:
Absolut! När man vill dela flera mdf-skivor till samma mått snabbt, enkelt och exakt. Men man måste ju ha något bra upplägg eller mottagare bakom maskinen.
mmm... men för oss som inte står på en fotbollsplan på månen och har tillgång till ett helt forbollslag där alla är samspelta som pit-stop crew i ett F1 lopp..... för oss så kanske det blir enklare o bättre med att röra på cirkel/sänk sågen istf att röra på skivan.
;)

Nimajneb skrev:
mmm... men för oss som inte står på en fotbollsplan på månen och har tillgång till ett helt forbollslag där alla är samspelta som pit-stop crew i ett F1 lopp..... för oss så kanske det blir enklare o bättre med att röra på cirkel/sänk sågen istf att röra på skivan.
;)
Jag tror du överskattar problemet med att klyva på bordssågen något - det räcker bra med en medhjälpare, som har strikta instruktioner om att bara stötta skivan, inte påverka den i någon riktning, och absolut inte dra i den. Plats behöver man såklart.

Man ska också komma ihåg att jag svarade på frågan "Finns det något tillfälle då detta skulle vara bättre än att använda sänk/cirkelsåg med skena???". Och ja, enligt min uppfattning så finns det sådana tilfällen. ;)

Daniel_N skrev:
Jag tror du överskattar problemet med att klyva på bordssågen något - det räcker bra med en medhjälpare, som har strikta instruktioner om att bara stötta skivan, inte påverka den i någon riktning, och absolut inte dra i den. Plats behöver man såklart.

Man ska också komma ihåg att jag svarade på frågan "Finns det något tillfälle då detta skulle vara bättre än att använda sänk/cirkelsåg med skena???". Och ja, enligt min uppfattning så finns det sådana tilfällen. ;)
Eftersom jag aldrig testat själv så överskattar jag säkert problemet, men finns alla yttre förutsättningar på plats.... varför inte -----men resonemanget bygger på repeterbarhetsbehovet.

Ja grovdelar MDF med cirkelsåg/skena, men finsågar den på GTSen. :)
Så nej, man kan dra slutsatsen att det inte är TS55 med tillhörande skena som används här, än..

Nimajneb skrev:
Eftersom jag aldrig testat själv så överskattar jag säkert problemet, men finns alla yttre förutsättningar på plats.... varför inte -----men resonemanget bygger på repeterbarhetsbehovet.
Helt klart, finns inte behovet av repeterbarhet så blir det sänksåg och 3m skena som åker fram

Jag kanske inte har hängt med helt men om man vill dela flera skivor till samma mått så kan man väl lägga dom ovan på varandra och sen köra igenom båda med sänksågen, del blir hundra jämna delar. Är det däremot flera lika delar från samma skiva så är bänkcirklen bäst skulle jag tro. Kanske en annan tänkbar variant är festools parallel anslag, dyra men borde fixa jobbet.

krijo1 skrev:
Jag kanske inte har hängt med helt men om man vill dela flera skivor till samma mått så kan man väl lägga dom ovan på varandra och sen köra igenom båda med sänksågen, del blir hundra jämna delar. Är det däremot flera lika delar från samma skiva så är bänkcirklen bäst skulle jag tro. Kanske en annan tänkbar variant är festools parallel anslag, dyra men borde fixa jobbet.
Att lägga flera skivor på varandra och ta samtidigt med sänksågen fungerar bra. Dock är det inte riktigt så lätt i praktiken som i teorin - visst, det funkar, men det är inte helt lätt att få dem att ligga exakt lika.

Daniel_N skrev:
Att lägga flera skivor på varandra och ta samtidigt med sänksågen fungerar bra. Dock är det inte riktigt så lätt i praktiken som i teorin - visst, det funkar, men det är inte helt lätt att få dem att ligga exakt lika.
Det är sant har bara praktiserat det med plywood och den är nog lite enklare att få till än mdf men oavsett så håller jag med. Alla metoder har sina svagheter.

Har oftast GTS:en i verkstan och där har den två meter furuskiva från ett gammalt köksbord för utmatningen, vilket hittills fungerat jättebra. Det är dock viktigt att de ligger helt rätt i förhållande till varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.