E Emil_K skrev:
Som med all sågning underlättar det att använda verktyg anpassat för uppgiften. Köp en klyvkedja till din såg för några hundralappar. Det räcker ju att du halverar kubbarna så att de blir lättare att få upp på vedklyven, det kommer kedjan knappast hinna bli slö av.
TS har fått en(1) sälg fälld, det är knappast lönt att köpa klyv kjedja för att dela några få vedklubbar då TS har både slägga och kilar som måste säga vara mycket lämpliga verktyg för uppgiften.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Hållis 13 Hållis 13 skrev:
Jag har inte jättelångt blad på min motorsåg. Men man kanske kan köra typ tårtbitar?
om du har ett vanligt svärd på 13" 33cm så kapar du lätt ca 60 cm med ett sådant, från 2 håll.. Eller så kapar du som sagt tårtbitar. (y)

• Gilla
Hållis 13 och 1 till
  • Laddar…
E
F fribygg skrev:
TS har fått en(1) sälg fälld, det är knappast lönt att köpa klyv kjedja för att dela några få vedklubbar då TS har både slägga och kilar som måste säga vara mycket lämpliga verktyg för uppgiften.
Eftersom en alternativ metod efterfrågades, då yxa och kil verkade för jobbigt, så tänkte jag ge förslag på en sån metod.

Alla är inte byggda för tungt kroppsarbete

• Gilla
Hållis 13
  • Laddar…
Har haft en trädfällare här som fällt vår sälg. Han gjorde 30 cm stumpar men problemet är att dom är 100 cm i omkrets. ”Det går att köra i din 4 hk utan problem” sa han. Tveksam på det. Och hur hanterar man en 25 kg tung klabb i vedklyven ? Har provat med yxa, diverse kilar och slägga men det är vresigt som tusan. Att köra med motorsågen längs med trät gör man väl inte så länge innan kedjan är slö kan jag tänka. Funderar på att åka till tippen med asen. (Jag eldar i en Keddy kamin)
Som svar på din fråga hävdar jag att alla klyva tål vedkubbar på 25 kg, tycker du att det är för tungt att lyfta hela klubben är det en god idé att halvera den med slägga och kilar eller med motorsåg.

Redigerat:
  • Gilla
Hållis 13 och 1 till
  • Laddar…
A
E Emil_K skrev:
Eftersom en alternativ metod efterfrågades, då yxa och kil verkade för jobbigt, så tänkte jag ge förslag på en sån metod.

Alla är inte byggda för tungt kroppsarbete
Det är teknik det handlar om inte råstyrka.. ;)

• Gilla
Hållis 13 och 1 till
  • Laddar…
Säger som tidigare inlägg, såga och fila.
Så när du börjar trycka extra på sågen, fila, det tar bara några minuter.
Och den största rotbiten tar du sist.

• Gilla
Hållis 13 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker mig förstå att du aldrig sett och än mindre använt en Solosåg, de är inte alls avsedda att dela 30cm långa vedkubbar utan är byggda för att dela stockar till plank och bräder.
Problemet är nog inte min erfarenhet av Solosåg utan min förmåga att uttrycka mig begripligt.:oops: Jag menade inte alls att det skulle vara lämpligt med en Solosåg i detta fall även om jag inser att det går att tolka så. :oops::oops::oops:

Det jag menade var att man med en Solosåg klyver många meter långa "vedkubb", ja alltså hela normallånga stammar framgångsrikt med en motorsåg, om än med en till ändamålet anpassad sådan. Och därför menade jag att TS även kan klyva sina 30 cm kubbar med sin vanliga motorsåg.

TS skrev "Att köra med motorsågen längs med trät gör man väl inte så länge innan kedjan är slö kan jag tänka". Det jag försökte säga att det inte är något ovanligt/konstigt att klyva med en motorsåg och att man gör det exempelvis när man använder en Solosåg. Jag menade absolut inte att TS skulle använda en Solosåg till sina kubbar även om jag ser att det kan tolkas så.

Så för att sammanfatta. Jag tycker TS kan klyva sina stora kubbar med sin vanliga såg utan oro för några direkta problem mer än att det tar en stund.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet är nog inte min erfarenhet av Solosåg utan min förmåga att uttrycka mig begripligt.:oops: Jag menade inte alls att det skulle vara lämpligt med en Solosåg i detta fall även om jag inser att det går att tolka så. :oops::oops::oops:

Det jag menade var att man med en Solosåg klyver många meter långa "vedkubb", ja alltså hela normallånga stammar framgångsrikt med en motorsåg, om än med en till ändamålet anpassad sådan. Och därför menade jag att TS även kan klyva sina 30 cm kubbar med sin vanliga motorsåg.

TS skrev "Att köra med motorsågen längs med trät gör man väl inte så länge innan kedjan är slö kan jag tänka". Det jag försökte säga att det inte är något ovanligt/konstigt att klyva med en motorsåg och att man gör det exempelvis när man använder en Solosåg. Jag menade absolut inte att TS skulle använda en Solosåg till sina kubbar även om jag ser att det kan tolkas så.

Så för att sammanfatta. Jag tycker TS kan klyva sina stora kubbar med sin vanliga såg utan oro för några direkta problem mer än att det tar en stund.
Jag förstod dock vad du menade..
Men det är den där läsförståelsen... Som inte alltid är med i spelet.. (y)

Så gjorde jag några gånger med grovt innan jag började med de metoder jag har idag..
De går fortare men är mer moment..
men det är inte så ofta man håller på med 100 cm grova klumpar längre.. händer kanske 3-4 gånger om året... resten ligger på högst hälften..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Eller oxå så kallar man in grannens grabb som håller på med bergsklättring. Han är bara en stor muskel (och har tekniken)

• Gilla
quakelennart och 1 till
  • Laddar…
Segment med grenfästen kan vara svårklyvda pga vriden ved. Oftast finns rak ved runt grenpartierna som är enkla att klyva och det som är kvar är förhoppningsvis litet nog att platsa i vedstapeln.

Partier med vriden ved kan kräva mycket arbete för att delas till mindre delar. En liten vass handyxa som skär av fibrerna tycker jag ofta gör jobbet smidigare på dessa vresiga stycken.

Pga skaderisken kan det ibland vara klokare att inte föröka vinna över kraftigt vridna vedklumpar. Lämna de bitarna till återvinning på den lokala tippen.

Halva nöjet med att klyva ved är väl att just "vinna" över dom svåra bitarna?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Segment med grenfästen kan vara svårklyvda pga vriden ved. Oftast finns rak ved runt grenpartierna som är enkla att klyva och det som är kvar är förhoppningsvis litet nog att platsa i vedstapeln.

Partier med vriden ved kan kräva mycket arbete för att delas till mindre delar. En liten vass handyxa som skär av fibrerna tycker jag ofta gör jobbet smidigare på dessa vresiga stycken.

Pga skaderisken kan det ibland vara klokare att inte föröka vinna över kraftigt vridna vedklumpar. Lämna de bitarna till återvinning på den lokala tippen.
Bättre att lämna det man inte förmår att ta tillvara kvar i skogen

K
Eller oxå så kallar man in grannens grabb som håller på med bergsklättring. Han är bara en stor muskel (och har tekniken)
Försök att träffa längre ut på vedbiten, annars riskerar du att träffa med skaftet och slå sönder det med tiden.

• Gilla
1
  • Laddar…
Har du motorsåg så är den given att såga itu det grova till mer hanterbara bitar med. Kedjan blir inte slöare av att såga lite längs med fibrerna än bara tvärs, inga problem. Om sågen skär dåligt så är det dags att fila kedjan, alldeles oavsett vilken ledd det sågas på.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Bättre att lämna det man inte förmår att ta tillvara kvar i skogen
Nä nä.. kvistpaket mm brinner länge..
kapa med sågen och ha mer värme.. lämna i skogen... här städas det..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.