Nu är det bestämt, jag ska köpa en robotklippare!

Ska bara få klart tomten först...

Så här blir vår gräsmatta efter ca sex veckor med en Landroid M på nivå 5. Inte riktigt lika golfgreen som en del andra men vi är riktigt nöjda. Vi gillar att gräsmattan har inslag av annat än bara gräs. Det jag har noterat är att klövern verkar frodas när gräset är klippt. Någon mer som sett det? Gula fläcken närmst är från att det stod en pallkrage där fram till ett par veckor sedan för att skydda några tulpaner.

ImageUploadedByByggahus.se1374148504.035748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Det är ju helt otroligt vilka fina gräsmattor, så där fint blir det ju aldrig med åkklipparen. Jag har alltid varit lite halvt emot robotklippare men sådana här trådar får mig att se saken i ett annat ljus. Jag får nog erkänna.
JAG HADE FEL!!! :D
Det blir nog en robotklippare i alla fall.

peternicklas
Framför allt så ser man fram på höstkanten hur mycket mossa man hade i sin gräsmatta. Fick så om 20 kvm för där var så mycket mossa att gräset hade dött.

solvalla skrev:
Så här blir vår gräsmatta efter ca sex veckor med en Landroid M på nivå 5. Inte riktigt lika golfgreen som en del andra men vi är riktigt nöjda. Vi gillar att gräsmattan har inslag av annat än bara gräs. Det jag har noterat är att klövern verkar frodas när gräset är klippt. Någon mer som sett det? Gula fläcken närmst är från att det stod en pallkrage där fram till ett par veckor sedan för att skydda några tulpaner.
Ja, klöver är något som växer friskt även hos mig. Det hade jag även förra året vilket jag vet att många andra också hade.

Så här ser min ut 👍🏻 fast att skylla på att det är roboten som gjort den till en gräsmatta utan ogräs och mossa är fel och säga men har helt klart hjälpt till. Hade ca 50/50 ogräs i maj och har idag 10/90 men är riktigt nöjd över vad det blivigt av bara en säsong mycket gödning av alla slag vertikalskärnig sen är gräsmattan i topp 👍🏻

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Gudahov och 2 till
  • Laddar…
DSC01602.jpg
Skapa konto

Klipphöjd 4.5 cm. Dock har jag fuskat och hjälpt till med handjagaren då gräsmattan blir lite tufsig och ojämnt klippt.

Det har inte regnat på ett par veckor och senaste gödslingen var för cirka 4 veckor sen, så gräsmattan är lite blekare än den brukar vara.

Målet till nästa säsong är tätare gräs med mer rödsvingel och ängsgröe, lägre klipphöjd samt mindre ogräs. Detta är första säsongen med en robotgräsklippare och gödsling på denna gräsmatta.

Redigerat:
  • Gilla
Exxi
  • Laddar…
PICT_20150805_202243-1.jpg
Skapa konto

Aha, får väl uppdatera mig lite då. Bilden tagen för ett par veckor sedan eller något. Börjar hämta sig mot sin forna glans efter ett år av manuell klippning pga uterumsbygge på baksidan... Operation kantsten pågår...

• Gilla
Gudahov och 2 till
  • Laddar…
Resultatet med Bosch Indego var katastrof. Fula linjer utefter begränsningslinan i hela trädgården.

Resultatet med Gardena R160 är nog närmast perfekt. Inget att klaga på och inga driftstörningar alls under denna sommar.

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Gudahov och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte världens bästa tomt, inte den bästa klipparen och inte den bästa gräskvalitet. Tvärt om så är min tomt ganska bulig, det är gammal betesmark som vi bara eldat av på våren och sedan har roboten fått gå där. Högra sidan är som synes markberedd och lite träd/sly bortgrävt. Klipparen är en Landroid M som just nu huserar på 1500m2. Den stannar då och då, men löser uppgiften bra ändå.

Visst blir det lite spår längs kanten där den kör hem och visst gräver den små hål ibland när den kör fast, men va fan... får man 1500m2 med i mina ögon perfekt gräs så kan de små defekterna gärna få finnas om man jämför med hur det var innan vi flyttade in. Roboten gör helt klart underverk även om man har ganska dåligt utgångsobjekt att börja med :)

i3dwg2.jpg

t6qbn8.jpg

Redigerat:
  • Gilla
Hapsdog och 5 till
  • Laddar…
Före:
IMG_0120.jpg
Skapa konto

Efter:
20150818_195825.jpg
Skapa konto

20150818_195912.jpg
Skapa konto

20150818_200039.jpg
Skapa konto

20150818_200216.jpg
Skapa konto

20150818_200320.jpg
Skapa konto

Har gått med slingan runt brunnen, men jag ska nog ta bort den och fylla på med lite sand, så att Börje kan köra över brunnen istället, det är ganska uppkört ovanför brunnen.

• Gilla
Hapsdog och 1 till
  • Laddar…
Har inga bilder men min matta ser väl ut som alla andras, som en golfbana. Dock har Kotten fått slita dygnet runt, det har regnat så pass att den hinner knappt med.

Protte

Gräsmattan 2016. Klipphöjd 4.5 cm med en Worx WG791E.

DSC02808.jpg
Skapa konto

Välgödslad! Eller? :) mycket grön och fin i alla fall!

Kul att tråden hålls vid liv!

marcusjj skrev:
Välgödslad! Eller? :) mycket grön och fin i alla fall!

Kul att tråden hålls vid liv!
Välgödslat, mycket regn sista veckan och optimala ljusförhållanden i form av sen eftermiddag och skugga :)

Ser också fram emot fler bidrag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.