Randomguy Randomguy skrev:
Min kommentar försvann för jag skrev att huset var fult. Men precis alla andra kommentarer här antyder exakt det samma. Du kan tom skriva att det ser ut som en nazistbunker. Nej dra åt helvete vad högt ni har i tak
Vi försöker hålla mycket högre standard än Fäjsbåkk seddu :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
En helt annan reflektion jag gör är att jag inte blir helt klok över hur ett bygge som detta hamnar på TV(Grand Design). Känns ju helt offattbart att en byggherre som egentligen från början inte alls är direkt intresserad av att vara involverad går och söker till Grand Design. Är det någon här som vet hur urvalsprocessen går till? Får man rent av betalt som byggherre av Cmore/Tv4 för att vara med? Om inte så känns detta mer som ett bygge som kommit in via arkitekten(för visst var det hon som var med i juryn för årets hus?) eller den där erfarne byggledaren.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
F
B BobbyMel skrev:
En helt annan reflektion jag gör är att jag inte blir helt klok över hur ett bygge som detta hamnar på TV(Grand Design). Känns ju helt offattbart att en byggherre som egentligen från början inte alls är direkt intresserad av att vara involverad går och söker till Grand Design. Är det någon här som vet hur urvalsprocessen går till? Får man rent av betalt som byggherre av Cmore/Tv4 för att vara med? Om inte så känns detta mer som ett bygge som kommit in via arkitekten(för visst var det hon som var med i juryn för årets hus?) eller den där erfarne byggledaren.
Känns rätt troligt att det är arkitekten.

F fsn skrev:
Känns rätt troligt att det är arkitekten.
Vettefan, tror nog att Petra tycker det är skitjobbigt att huset visas med de där eländiga renderingarna de använder i programmet.

För en arkitekt i nischen Petra jobbar i läggs det ofta mycket krut på precis hur projekt representeras. Kanske är det värt det men har svårt att tro att entusiasmen är stor. Att sitta i juryn är en annan sak.

Sedan är tv dramaturgin sådan att alla problem skall överdrivas vilket inte heller är jättebra för arkitekten. Är det något projekt som gått enligt tidplan och under budget?

Redigerat:
Man undrar också om det var medvetet från produktionen att man inleder med en känd arkitekt, erfaren byggledare och ett stort byggteam som sedan gradvis försvinner under avsnittet. Mot slutet så är det mest byggherren kvar som på något sätt själv skall få klart det.

Man hade ju önskat lite fler frågor och intervjuer med alla dessa människor som försvann och hur de såg på bygget och deras del i detta. Och varför var byggherrens familj nära nog inte med alls? Länge sedan jag såg ett GD-avsnitt där man fått en så pass stor känsla(vilket givetvis kan vara fel) av att man utelämnat en hel del detaljer runt bygget som ur ett nyhets och underhållningsvärde skulle vara minst lika intressant som om det skulle bli koppar eller ej.

Saknar lite de tidiga säsongerna från Husdrömmar där man uttalat hade ambitionen att följa det emotionella i att bygga/renovera hus och hur det påverkar människor. Mer sådant och mer byggteknik och mindre arkitektur säger jag.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Man undrar också om det var medvetet från produktionen att man inleder med en känd arkitekt, erfaren byggledare och ett stort byggteam som sedan gradvis försvinner under avsnittet. Mot slutet så är det mest byggherren kvar som på något sätt själv skall få klart det.

Man hade ju önskat lite fler frågor och intervjuer med alla dessa människor som försvann och hur de såg på bygget och deras del i detta. Och varför var byggherrens familj nära nog inte med alls? Länge sedan jag såg ett GD-avsnitt där man fått en så pass stor känsla(vilket givetvis kan vara fel) av att man utelämnat en hel del detaljer runt bygget som ur ett nyhets och underhållningsvärde skulle vara minst lika intressant som om det skulle bli koppar eller ej.

Saknar lite de tidiga säsongerna från Husdrömmar där man uttalat hade ambitionen att följa det emotionella i att bygga/renovera hus och hur det påverkar människor. Mer sådant och mer byggteknik och mindre arkitektur säger jag.
Jag tycker att husdrömmar slår GD flera gånger om. Kan hålla med om att man skulle vilja se lite mer teknik, men det känns inte som att tiden riktigt räcker till. Då skulle man nog behöva sprida ut ett husbygge över flera avsnitt.
Formatet på GD börjar kännas väldigt trött och enformigt nu. Enda fokus verkar vara att hitta saker att skapa drama kring. 90% av avsnitten går åt till att ojja sig över tidplanen, budgeten, byggarens konkurs, snöstormar eller lite regn.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Likar det nya pumphuset för avloppsvatten vi har här i stan.
Lite trist med det läget.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Enda fokus verkar vara att hitta saker att skapa drama kring. 90% av avsnitten går åt till att ojja sig över tidplanen, budgeten, byggarens konkurs, snöstormar eller lite regn.
Instämmer helt. Väldigt lite fakta och mycket drama. Skulle vara kul om något produktionsbolag vågade göra något lite avvikande med fokus på huset, t.ex. mera ingående vad som gjort saker mera komplicerade än en svajande pressening i regn och minimera familjerelationer. Undrar hur många omtagningar som får göras för att finna ett nytt ord som säger det man sagt 10 gånger tidigare.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Enligt artikel i GP om detta avsnittet så ringde produktionsbolaget först till hans fru som sa blankt nej till att vara med men sedan ringde de och tjatade på Fredrik (Hette han så?) som till slut sa ja. Man kunde väl läsa mellan raderna att han inte var så nöjd med det beslutet och förstår det som man inte får en spänn av produktionsbolaget för att vara med.

För övrigt är ju tomterna på vardera sidan om hans hus till salu så snart är ju huset ordentligt inklämt mellan två andra hus.

https://www.hemnet.se/bostad/tomt-t...goteborgs-kommun-krossholmsvagen-32a-19279135

https://www.hemnet.se/bostad/tomt-t...goteborgs-kommun-krossholmsvagen-32c-18927976

• Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Enligt artikel i GP om detta avsnittet så ringde produktionsbolaget först till hans fru som sa blankt nej till att vara med men sedan ringde de och tjatade på Fredrik (Hette han så?) som till slut sa ja. Man kunde väl läsa mellan raderna att han inte var så nöjd med det beslutet och förstår det som man inte får en spänn av produktionsbolaget för att vara med.

För övrigt är ju tomterna på vardera sidan om hans hus till salu så snart är ju huset ordentligt inklämt mellan två andra hus.

[länk]

[länk]
Oj, vad tragiskt att de inte var överens om att vara med. Visar kanske att konceptet så som det är nu lider mot sitt slut om de inte bara kan sitta och välja och vraka mellan ansökningar utan måste ringa och tjata.

B BobbyMel skrev:
Oj, vad tragiskt att de inte var överens om att vara med. Visar kanske att konceptet så som det är nu lider mot sitt slut om de inte bara kan sitta och välja och vraka mellan ansökningar utan måste ringa och tjata.
Yes, det verkar så. Huset är ju för övrigt inte klart, tror inte han flyttat in än....
Svensk text om någon som tackade ja till att vara med i ett TV-program trots initial tveksamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag förstår att det blir svårare och svårare att hitta deltagare till denna typ av program. Det lär sprida sig att produktionsbolagen försöker göra "bra tv" på deltagarnas bekostnad.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Visar kanske att konceptet så som det är nu lider mot sitt slut om de inte bara kan sitta och välja och vraka mellan ansökningar utan måste ringa och tjata.
I år har det ju nästan enbart vart egna arkitekter som visar upp sina mer eller mindre bra exempel på vad dom ritat för att göra reklam för sig.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
I år har det ju nästan enbart vart egna arkitekter som visar upp sina mer eller mindre bra exempel på vad dom ritat för att göra reklam för sig.
Vet du detta eller gissar du nu?

B BobbyMel skrev:
Vet du detta eller gissar du nu?
Hade du inte tittat på programmen;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.