1 191 läst · 21 svar
1k läst
21 svar
Klippa av okänd sladd?
Väggarna kommer nog aldrig renoveras mer än vad vi gör nu medans vi bor här, så alternativet är att fortsätta ha hemborrade hål genom väggarna för en potentiellt menlös kabel på samma sätt som det är nu, och ha den liggandes ovanpå alla nya lister i hela rummet. Alt låta brunmålade sönderspikade lister från 1960 sitta kvar för att sladden ska vara kvar.Karrock skrev:Det är inte grannens eventuella kontakt.
Det kan vara en övergiven telefontråd som har föreslagits, eller en modernare givarkabel som kanske går från en värme/ventdetalj till någon annan enhet. Del av brand- eller inbrottslarm. Men beroende på vad den har för funktion är det inte säkert att det går att mäta något på den även om den fortfarande fungerar. Tänk om det är en fiberkabel? Inte bara att eltejpa ihop igen.
Fråga dig följande:
Kan den få vara i fred tills väggarna ska renoveras och man kan öppna och titta efter?
Är jag beredd att betala en elektriker som undersöker och kanske inte löser det?
Är jag beredd att betala/få skäll om någon del av byggnadens tekniska system lägger av?
Värme är vanliga element.
Ventilation sker med självdrag.
Fiber är nytt och sladdarna för det finns vid ytterdörren (2 rum bort)
Brandlarm finns inget gemensamt, alla har egna brandvarnare.
Porttelefon finns men den sitter vid ytterdörren.
Larm finns inget gemensamt, och vi har inget.
Huset är från 1960 så det är liksom inte så modern.
Jag har så himla svårt att förstå vad det kan vara, därför är jag nästan benägen att klippa den - men skrev här lite för att få denna typ av inspel, jag är långt ifrån nån expert. Har heller ingen uppfattning vad ett eventuellt missöde skulle kosta.
Jag har exakt en sån kabel mellan utetempgivaren och shuntautomatiken som styr varmvattnet till elementena.L Liind skrev:
Lite långsökt kanske att den skulle gå synligt i en lägenhet men man vet ju inte.
Troligen är den inte det men den skulle kunna vara kopplad till en rumsgivare som i sin tur påverkar reglercentralen.L Liind skrev:
Väldigt osannolikt i en bostadsrättslägenhet anser jag. I en villa hade det varit mer rimligt.
Om du ändå håller på och renoverar kan du väl göra lite större hål i väggen och se var sladden tar vägen?L Liind skrev:Väggarna kommer nog aldrig renoveras mer än vad vi gör nu medans vi bor här, så alternativet är att fortsätta ha hemborrade hål genom väggarna för en potentiellt menlös kabel på samma sätt som det är nu, och ha den liggandes ovanpå alla nya lister i hela rummet. Alt låta brunmålade sönderspikade lister från 1960 sitta kvar för att sladden ska vara kvar.
Produkter som diskuteras i tråden