1 453 läst · 10 svar
1k läst
10 svar
Klinkergolv i hallen skadat
Har en klinker golv i hallen som blev gjort precis innan vi köpte huset. Nu under vinter så har fogarna lossnat och flertal plattor lösa. Är detta något man kan ta på hemförsäkringen ?
Har det skett genom en plötslig och oförutsedd händelse (t.ex. att du tappat något på golvet) är det möjligt att vissa försäkringar täcker detta? Men eftersom man enkelt kan byta ut enstaka plattor lär det inte bli några jättesummor vi talar om. Självrisken blir dyrare.
Lossnar plattorna genom normalt slitage beror det snarast på felaktig montering och sådant täcker knappast hemförsäkringen.
Är det ett företag som lagt plattorna kan ni kanske reklamera detta?
Lossnar plattorna genom normalt slitage beror det snarast på felaktig montering och sådant täcker knappast hemförsäkringen.
Är det ett företag som lagt plattorna kan ni kanske reklamera detta?
Ja dem lossnar en efter en nu är säkert 15 av 30 plattor lösa och det bara händer. Så antagligen dåligt gjort
Dolt fel då ? Jag måste ju ta up allt . Flyta om golvet osv.
Ja men det kan jag nog glömma. Länkar till en tråd så ni kan läsa historia
Hur går man vidare med dolt fel ?
Jag skulle börja med att ringa mäklaren och höra efter.
För övrigt påminner ert golv om vårt golv, fast ännu värre:
http://www.byggahus.se/forum/golv/29386-vagor-i-golvet-sprucken-klinkers.html
För övrigt påminner ert golv om vårt golv, fast ännu värre:
http://www.byggahus.se/forum/golv/29386-vagor-i-golvet-sprucken-klinkers.html
Hej, jag har läst din andra (långa) tråd... Det hela är svårt att uttala sig om detta eftersom det inte framgår hur gammal byggnaden är. Det är inte heller klart vilken avtalsstruktur som rådde när ni förvärvade fastigheten under pågående renovering. Det är lätt att hamna i en avtalsjuridisk gråzon om man inte är försiktig. Det starkaste skyddet har ni förmodligen via konsumentköplagen. Dolda fel och annat som "borde" varit på ett visst sätt är troligtvis väldigt svårt att åberopa. Det sistnämnda beror förstås på byggnadens ålder och vilka fel och risker som man som köpare kan förvänta sig finnas.
Tag tex hallgolvet. Jag skulle inte acceptera ett keramiskt ytskikt på träbjälklag utan ett kvalitetsdokument som visar en teknisk beskrivning av utförandet - mer specifikt - hur golvet har förstärkts för att klara ett keramiskt ytskikt. Du har som köpare en väldigt stor undersökningsplikt, undantar du något i undersökningen eller använder en klåpare till besiktningsman så är det du som sitter med Svarte-Petter. Besiktningsmannen har en ansvarsförsäkring, men formuleringarna i besiktningsprotollet ner till komma-nivå är så intrikat utformade att besiktningsmannen i princip inte har något ansvar alls.
Är hallgolvet inte stumt så lossnar plattor och fogar spricker. Var glad att det händer i hallen och inte i våtrummen. Jag skulle reklamera detta hos den entreprenör som utfört arbetet, förutsatt att garanti finns kvar. Där har du stöd i konsumentköplagen. Fungerar inte detta så är det bara att ta fram släggan och göra om och göra rätt.
Hemförsäkringen är inte till för att skydda dig från felaktigheter i konstruktion eller utförande. I sånt fall skulle vi fastighetsägare få betala 100-falt högre premier för att skydda oss mot alla lustigheter som försiggår i byggbranschen. Vid nybyggnation har du en 10-årig byggfelsgaranti, men det är som sagt inte tydligt hur gammalt ditt hus är.
Tag tex hallgolvet. Jag skulle inte acceptera ett keramiskt ytskikt på träbjälklag utan ett kvalitetsdokument som visar en teknisk beskrivning av utförandet - mer specifikt - hur golvet har förstärkts för att klara ett keramiskt ytskikt. Du har som köpare en väldigt stor undersökningsplikt, undantar du något i undersökningen eller använder en klåpare till besiktningsman så är det du som sitter med Svarte-Petter. Besiktningsmannen har en ansvarsförsäkring, men formuleringarna i besiktningsprotollet ner till komma-nivå är så intrikat utformade att besiktningsmannen i princip inte har något ansvar alls.
Är hallgolvet inte stumt så lossnar plattor och fogar spricker. Var glad att det händer i hallen och inte i våtrummen. Jag skulle reklamera detta hos den entreprenör som utfört arbetet, förutsatt att garanti finns kvar. Där har du stöd i konsumentköplagen. Fungerar inte detta så är det bara att ta fram släggan och göra om och göra rätt.
Hemförsäkringen är inte till för att skydda dig från felaktigheter i konstruktion eller utförande. I sånt fall skulle vi fastighetsägare få betala 100-falt högre premier för att skydda oss mot alla lustigheter som försiggår i byggbranschen. Vid nybyggnation har du en 10-årig byggfelsgaranti, men det är som sagt inte tydligt hur gammalt ditt hus är.
Redigerat: