Vi lade in klinkersgolv i hallen i vintras. Innan var det flytande golv, men nu är det uppreglat.

Efter några månader märkte vi att en del av fogarna började spricka upp. De tre fogar som sprack låg i samma riktning som golvreglarna.

Nu i går upptäckte jag att en 20 x 20 cm klinkersplatta har spruckit. Ingen i familjen har tappat något så jag ser ingen anledning till att sprickan uppstått.

Det jag nu misstänker är att skivorna under klinkern har blivit vågformade efter att klinkersen lagts. Kan det vara så att de ändrar form efter ett tag, så att säga "sätter sig"? Kanske beroende på att reglarna inte ligger perfekt i plan.

Eller påverkas golvskivorna av årstiderna (dvs. temperatur och luftfuktighet)?

Om man tittar närmare på golver så ser det faktiskt ut som det går lite upp och ner. Det skulle helt klart förklara varför fogarna spricker i topparna och dalarna på golvet. Kan det även förklara den spruckna klinkersen? (Jag menar att eftersom underlaget inte stöttar så borde ju plattan kunna spricka bara av att man går på den.)

Har ni några kommentarer? Jag vill gärna kunna uttala mig säkert då jag reklamerar hos byggarn.

Vad är det för material under klinkersen? Gips eller spånskiva?

/ama

ama skrev:
Vad är det material under klinkersen? Gips eller spånskiva?
Ingen aning om vad det är. Det ska väl vara "rätt", annars har byggarn valt fel.

I så fall skulle jag nog ringt byggaren och pratat med dem, är golvet vågigt så har de gjort något fel.

Testa om golvet verkligen är vågigt med en golfboll (rullar lätt), rullar den från topp till dal så är det något allvarligt fel på golvet och det förklarar också sprickorna!

/ama

Nu har jag testat med boll, men det var lite svårt att dra slutsatser. Dels är klinkersen lite knagglig i ytan, dels stannade bollen gärna i fogarna.

Men då jag mätte med vattenpass visade det sig att golvet lutar olika på olika ställen. Då jag tittade på en rad plattor, tvärs golvreglarna, låg det tre plattor på raken som lutade svagt åt ena hållet, sedan kom det två som lutade åt andra hållet. Detta tyder ju på att golvet är "i vågor".

Ja ja, det blir väl till att ta ett samtal med byggfirman. Suck...

Nu har jag även noterat att golvet knarrar på sina ställen. Ska ett klinkersgolv verkligen kunna knarra om det är rätt lagt?

Trägolv som krymper och sväller med årstiderna kan jag förstå att de ibland knarrar lite ibland, men klinkers-golv bör ju ligga orörliga...?!?

Att golvet inte är helt plant är ju faktiskt inte helt relevant. Det är ju mer en kosmetisk sak.

Det du ska testa är om golvet sviktar. Bjud hem din bastanta flickvän/granne/svärmor/kompis och be dom hoppa lite lätt på olika ställen på golvet - står du precis bredvid känner du om det sviktar. Sviktar det även när man går normalt eller när barn hoppar har ni nog hittat orsaken till problemen. För byggarn är det då bara att göra om och göra rätt.....:)

Ja det där låter ju väldigt olyckligt.
Ett klinkersgolv skall inte knarra, det skall ju vara stabilt. I mitt badrum som är lagt för ca 3-4 år sedan innan vi flyttade in knarrar det ingenting i alla fall.

Prata med byggaren och be honom komma och titta.

Här kommer en uppdatering. Byggaren var förbi och konstaterade att "så här ska det ju inte vara" och "det måste åtgärdas".

De hade visst diskuteraf igenom ämnet innan besöket och den enda förklaringen de kunde komma på var att skruvarna sitter för glest mellan två lager i golvet. (Hmm. Var nog mellan något isoleringsskikt under golvvärmen och den underliggande skivan, tror jag.)

Nu återstår att komma överrens om när de kan göra om golvet. Bostaden blir ju inte tillgänglig under tiden eftersom vi bara har en ingång. (Och hallen ligger dessutom mellan kök och övriga bostaden.)

Nu hörde golvläggaren av sig igen:

"Nu har jag kollat varför fogarna i klinkergolvet har spruckit. Det är något
fel på det bruk vi fått. Vi kommer foga om golvet."

Hur kan man 10 månader efteråt komma på att det är något fel på bruket? Och hur kan dåligt bruk förklara att golvet knarrar?

Jag tycker det mest låter som ett försök att slippa undan problemet... Suck. Men de får väl göra ett försök och sedan när de nya fogarna spricker så kanske de medger att det är mer än så som behöver göras.

Ursäkta, men du frågade inte vad det var för fel på den sprukna klinkersplattan?????
Tyder på att detta är kvalificerat skitsnack från byggaren som bara vill smita undan sitt ansvar.
Men låt han foga om, stå sedan och hoppa på golvet de närmaste veckorna så spricker garanterat fogarna igen. Sen ringer du falskbyggaren och frågar vad fan han nu skall skylla på!!

ParkaKungen skrev:
Ursäkta, men du frågade inte vad det var för fel på den sprukna klinkersplattan?????
Nej, det jag citerade var det e-mail jag fick i morse (Så det var m.a.o. ingen dialog utan bara ett meddelande om omfogning.)

Tyder på att detta är kvalificerat skitsnack från byggaren som bara vill smita undan sitt ansvar.
Men låt han foga om, stå sedan och hoppa på golvet de närmaste veckorna så spricker garanterat fogarna igen. Sen ringer du falskbyggaren och frågar vad fan han nu skall skylla på!!
Jo, just så får det gå till.

Ja, nu har de varit och fogat om i hallen. Så det ser riktigt snyggt ut. (Igen...)

De sa att de den här gången använt flexfog, enligt golvvärmeleverantörens rekommendationer. Och ifall det spricker upp igen tänker de reklamera hos golvvärmeleverantören.

Håhåjaja, vi får väl se hur det ser ut om ett halvår...

Vad gjorde han åt den spruckna plattan?

Jag tycker det låter det låter oseriöst att lägga en flexfog. Golvet rör på sig, det är ett faktum eftersom det knarrar. Alltså har han fuskat med underlaget. Det är mkt möjligt att den inte kommer spricka, på länge, eftersom den klarar en viss rörlighet men jag skulle inte acceptera det.

OlofChrister skrev:
Vad gjorde han åt den spruckna plattan?
Han bytte ut den trasiga plattan.

Jag tycker det låter det låter oseriöst att lägga en flexfog. Golvet rör på sig, det är ett faktum eftersom det knarrar. Alltså har han fuskat med underlaget. Det är mkt möjligt att den inte kommer spricka, på länge, eftersom den klarar en viss rörlighet men jag skulle inte acceptera det.
Tja, vad ska man säga...? Vi låter golvet vara nu och ser väl hur det sitter ihop framöver. Man har ju 10 år på sig att klaga, så händer det någon inom 9 år så tar vi och reklamerar det då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.