1 995 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Klinker släpper på oisolerad platta, källare.
Funderar på om avjämningsmassan jag använt kan vara en del av problemet. Jag har använt "weberfloor 4040 combi rapid DR". Klarar den inte av duschzon och tillskjutande fukt? Skulle jag istället använt Weber outdoor?
Weber 4040 är ett hand spackel , vet ej hur de tål tillskjutande fukt , har de släppt eller varför tror du som du göri
Ja. Det är några områden där det var som bom mot underlaget. Där har jag knackat bort avjämningen (Weber 4040). Den var bitvis nästan porös. Måste ersätta åtminstone de områdena med ny avjämning. Funderar på att ev bila bort all avjämning och ersätta med någon annan sort. Vet dock inte med vad. Det konstiga är dock att avjämningen sitter bra där de lossade klinkersen satt.
Googlade och hittade produkten. Hittar bara ett ställe att köpa den på. 18 kg kostar 4300 kr. Lite blodigt när jag bara ska täta c:a 1 kvadrat. Försöker nog hitta ett billigare alternativ.R Rickard.lj skrev:För att få ihop vägg med golv tätskikt så måste 1 rad bort från vägen så du kan skarva på ,,
Vid läggning av 1kds så skall kant list och hörn med som i ett vanligt tätskikt Även en brunnsmancshett skall ligga vid brunn
Steg 1 bort med alla plattor och skrapa rent golvet , bästa resultat är en betongslip med dammsugare , försiktig om du har golv värme , kontrollera golvet om ryggar eller svackor finns, hand spackla ut detta eller slipa ner med betongslipen
Steg 2 prima ytan runt brunn där brunns arket skall sitta, kör en riktigt mall anpassad för brunn
Steg 3 blanda 1kds till en krämig konsistens, steg 1 fin spackla ut 1kds på golvet. Steg 2 ta en 6mm fix kam och sen plan spackla ut , du kan sätta remsor och hörn med 1kds
Steg 4 börja sätta plattorna
Lycka till
Tack ändå.
Bilade bort all Weberfloor 4040 som satt det minsta löst eller var "kexig". Sparade lite i ytterkanterna som både satt hårt och var benhårt. Detta kommer hjälpa mej att få rätt fall (lika innan). Nu har jag primat innan spackling. Kommer handspackla med Finja 420 dr. Rekommenderat för källare med tillskjutande fukt. 0-30 mm 👍🏻
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär. Då var det spacklat med Finja 420 dr.
Lärdom: Ta mindre vatten! Enligt produktbladet ska det vara 3,2-3,5 l vatten till en säck. Jag tog 3 l och det var alldeles för mycket. Det nästan flöt och jag fick vara mycket varsam med spackeln för att få till det. Det blev OK. Men hade blivit bättre och mer lättjobbat med mindre vatten. Blir nu tvungen att köra en vända till för att jämna till några smågropar.
Lärdom: Ta mindre vatten! Enligt produktbladet ska det vara 3,2-3,5 l vatten till en säck. Jag tog 3 l och det var alldeles för mycket. Det nästan flöt och jag fick vara mycket varsam med spackeln för att få till det. Det blev OK. Men hade blivit bättre och mer lättjobbat med mindre vatten. Blir nu tvungen att köra en vända till för att jämna till några smågropar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder