11 377 läst · 32 svar
11k läst
32 svar
Klingskydd till bordssåg
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Hur svetsar man dem? Bara att grilla kanterna smälta och trycka ihop? Men visst kan man jorda en folie som sitter runt rören? Gjorde inte nån det?
Jag har testat att bara smälta ihop kanterna och det har gått sådär. Tror det fungerar bättre om man fasar kanterna och tillför material. Problematiken ligger nog i att kontrollerat smälta till rätt temperatur väldigt lokalt. Köpte därför ett plastsvetsmunstycke till min Steinel värmepistol samt svetstråd för PP-plast. Med dessa prylar har det gått som en dans att svetsa. Pistolen är av modell med skapligt exakt temperaturstyrning.
Mattias har gjort en konstruktion som jag har efterapat som består av 50mm avloppsrör som fast installation och sedan klätt dessa med aluminiumtejp och en sammanhängande biledare. Kommer ta lite bilder när jag är klar, ska montera mina 50mm spjäll i helgen.
Mattias har gjort en konstruktion som jag har efterapat som består av 50mm avloppsrör som fast installation och sedan klätt dessa med aluminiumtejp och en sammanhängande biledare. Kommer ta lite bilder när jag är klar, ska montera mina 50mm spjäll i helgen.
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Efter allt prat om klingskydd bestämde jag mig för att sätta på mitt på CMSen igen. Det satt en dag, sedan fick jag ta av det. På verktygsölen kunde jag inte förklara varför jag tyckte det var ivägen, men så här är det:phl skrev:
- Plastkåpan sticker ut rätt långt åt båda sidor av klingan. Det gör nog alla klingskydd, så det är nog inte mycket sämre på Festool.
- Men plastkåpan fästs med en stor vingskruv i plast, som tyvärr sitter på höger sida av kåpan. Så snart man sågar något smalare än 10 centimeter så får man vika handen under skruven. Min smalaste påskjutare är 10 mm, så det smalaste jag kan klyva är runt 30 mm. Det tar bort klyvning av det mesta jag vill klyva på högkant.
- Utsuget är sådant att om man har Festools Y-uttag, så lossnar det nästan garanterat från klingskyddet varje gång man sänker sågen. Lyckas man undvika det är slangen tjock, säg 40 mm, så utan ett fäste uppifrån kommer man att träffa det med det man sågar. Hänger man det uppifrån kommer andra delen av y-uttaget som sitter i sågen att komma upp över bordet och tryckas bort av det an sågar, så man måste fästa det ovanpå och långt åt sidan (på något sätt).
- Med kåpan avmonterad är kniven väldigt hög. Den utgör ett visst skydd men hindrar all typ av dadoo-sågning, vilket den andra kniven tillåter. Byte av kniv utan att ta loss modulen från CMSen är milt sagt hopplöst (skruven för byte sitter på höger sida av bordet, där breddaren sitter).
--- Mats ---
Nå, så har då även jag skaffat mig ett klingskydd till CMSen. Ganska likt phls, men en latmans lösning (köpte ett som heter Exactor). Enda svåra var att montera den på CMSens breddningsbord. Visar sig att v-spåret inte är bra för att fästa saker i, och inte ens Festool hade en bra lösning på det (mer än att på MFT-3 har de modifierat v-spåret, det som beskrivs som CMSens v-spår på MFTn har fått en extra kant som är bra för att fästa saker).phl skrev:Jag har testat att bara smälta ihop kanterna och det har gått sådär. Tror det fungerar bättre om man fasar kanterna och tillför material. Problematiken ligger nog i att kontrollerat smälta till rätt temperatur väldigt lokalt. Köpte därför ett plastsvetsmunstycke till min Steinel värmepistol samt svetstråd för PP-plast. Med dessa prylar har det gått som en dans att svetsa. Pistolen är av modell med skapligt exakt temperaturstyrning.
Mattias har gjort en konstruktion som jag har efterapat som består av 50mm avloppsrör som fast installation och sedan klätt dessa med aluminiumtejp och en sammanhängande biledare. Kommer ta lite bilder när jag är klar, ska montera mina 50mm spjäll i helgen.
Löste det med en L-list i aluminium och två skruvar. Återstår att prova det på riktigt.
--- Mats ---
Har själv funderat på att göra ett nytt klingskydd till CMS:en... du råkar inte ha lite inspirationsbilder på din nya skapelse?Mats Bengtsson skrev:Nå, så har då även jag skaffat mig ett klingskydd till CMSen. Ganska likt phls, men en latmans lösning (köpte ett som heter Exactor). Enda svåra var att montera den på CMSens breddningsbord. Visar sig att v-spåret inte är bra för att fästa saker i, och inte ens Festool hade en bra lösning på det (mer än att på MFT-3 har de modifierat v-spåret, det som beskrivs som CMSens v-spår på MFTn har fått en extra kant som är bra för att fästa saker).
Löste det med en L-list i aluminium och två skruvar. Återstår att prova det på riktigt.
--- Mats ---
Ja, lite bilder hade varit kul!
Upplever du inte klingskyddet som väldigt brett och i vägen? Jag gillar att kunna köra med skyddet även vid klyvning av smala detaljer. Visst kan man flytta skyddet bort från klyvanhållet så att det inte sitter centrerat över klingan men ändå.
Sist men inte minst, vad fick dig att ta detta steg? Du har tidigare inte varit så förtjust i klingskydd just för att de är i vägen. Bortser man från den "detaljen" så tycker jag spån/dammuppsamlingen är det mest positiva med ett klingskydd (med utsug).
Upplever du inte klingskyddet som väldigt brett och i vägen? Jag gillar att kunna köra med skyddet även vid klyvning av smala detaljer. Visst kan man flytta skyddet bort från klyvanhållet så att det inte sitter centrerat över klingan men ändå.
Sist men inte minst, vad fick dig att ta detta steg? Du har tidigare inte varit så förtjust i klingskydd just för att de är i vägen. Bortser man från den "detaljen" så tycker jag spån/dammuppsamlingen är det mest positiva med ett klingskydd (med utsug).
Redigerat:
Jag har inte skapat något, bara monterat. Det enda extra som krävdes var ett L-järn på v-t på breddningsbordet, och en vinkel på hållaren till breddningsbordet. Båda inköpta på Bauhaus.phl skrev:Ja, lite bilder hade varit kul!
Upplever du inte klingskyddet som väldigt brett och i vägen? Jag gillar att kunna köra med skyddet även vid klyvning av smala detaljer. Visst kan man flytta skyddet bort från klyvanhållet så att det inte sitter centrerat över klingan men ändå.
Sist men inte minst, vad fick dig att ta detta steg? Du har tidigare inte varit så förtjust i klingskydd just för att de är i vägen. Bortser man från den "detaljen" så tycker jag spån/dammuppsamlingen är det mest positiva med ett klingskydd (med utsug).
Bilder kan jag bidra med sedan när jag är hemma igen, men jag har en som visar skyddet som sådant på CMSen, direkt efter monteringe och före en test, varför CMSen är rätt full med bråte.
Klingskyddet är väldigt brett, men jag kan lätt flytta det i sidled och höjdled, så jag hoppas det inte är i vägen särskilt mycket. Det är inte tänkt att alltid sitta centralt över sågbladet, så bredden ser jag inte som ett stort problem. Dock, just nu har jag inte haft tid att provköra.
Vad som fick mig att steget var bilderna på ditt hemgjorda skydd, samt listan jag själv gjort ett par gånger över felet med skyddet i CMSen. Problemet med CMSen att slangarna kommr ivägen löses av alla typer av skydd som kommer ovanifrån, som ditt och som detta. Sugförmågan blir bättre så här, då spånsugen sköter suget från skyddet, och då skyddet kan ligga väldigt nära det man sågar, väldigt mycket av det som slungas iväg fångas, likaså lossar inte slangen då den inte sitter lika löst som på CMS och lika rörligt som på klingan. Problemet med att inte kunna göra tappsågningar finns heller inte med ett skydd frå ovan som detta, till skillnad från CMSen där fästet kommer underifrån och kåpan ovanifrån. CMSen är smalare än detta, men detta kan sitta ocentrerat, så i praktiken klarar detta smalare brädor än CMSen. Dessutom har CMSen en dum skruv som sitter på fel sida av skyddet, och detta har inte den skruven.
Som med alla skydd, till slut är även detta i vägen (klyvning av smala men relativt låga material). Då kan man flytta det åt sidan, eller höja det rakt upp. Det sista med ett enda lyft, det första med ett varv på en ratt och ett drag. Skyddet monteras mot CMSen men kan stå på hjul, så flyttbarheten blir kvar (ej provat). Fördelen här mot CMSen är att man lätt kan göra det, och lätt återställa det, medan CMSen tyvärr är omständlig att ta på och av skyddet på (varför det alltid slutat med att jag kör utan skydd).
Det viktigaste med detta skyddet, förutom spånsugningen, är som jag ser det att risken för att råka lägga något mot sågen (ett material) är väldigt låg. Skyddet för fingrarna ökar också för saker som obalans och slarv. Däremot skydd mot att hålla fingrarna för nära klingan när man matar fram smala ämnen blir knappast bättre.
--- Mats ---
Nytt försök få med en bild (tar gärna emot moderatorredigering).Mats Bengtsson skrev:Jag har inte skapat något, bara monterat. Det enda extra som krävdes var ett L-järn på v-t på breddningsbordet, och en vinkel på hållaren till breddningsbordet. Båda inköpta på Bauhaus.
Bilder kan jag bidra med sedan när jag är hemma igen, men jag har en som visar skyddet som sådant på CMSen, direkt efter monteringe och före en test, varför CMSen är rätt full med bråte.
Klingskyddet är väldigt brett, men jag kan lätt flytta det i sidled och höjdled, så jag hoppas det inte är i vägen särskilt mycket. Det är inte tänkt att alltid sitta centralt över sågbladet, så bredden ser jag inte som ett stort problem. Dock, just nu har jag inte haft tid att provköra.
Vad som fick mig att steget var bilderna på ditt hemgjorda skydd, samt listan jag själv gjort ett par gånger över felet med skyddet i CMSen. Problemet med CMSen att slangarna kommr ivägen löses av alla typer av skydd som kommer ovanifrån, som ditt och som detta. Sugförmågan blir bättre så här, då spånsugen sköter suget från skyddet, och då skyddet kan ligga väldigt nära det man sågar, väldigt mycket av det som slungas iväg fångas, likaså lossar inte slangen då den inte sitter lika löst som på CMS och lika rörligt som på klingan. Problemet med att inte kunna göra tappsågningar finns heller inte med ett skydd frå ovan som detta, till skillnad från CMSen där fästet kommer underifrån och kåpan ovanifrån. CMSen är smalare än detta, men detta kan sitta ocentrerat, så i praktiken klarar detta smalare brädor än CMSen. Dessutom har CMSen en dum skruv som sitter på fel sida av skyddet, och detta har inte den skruven.
Som med alla skydd, till slut är även detta i vägen (klyvning av smala men relativt låga material). Då kan man flytta det åt sidan, eller höja det rakt upp. Det sista med ett enda lyft, det första med ett varv på en ratt och ett drag. Skyddet monteras mot CMSen men kan stå på hjul, så flyttbarheten blir kvar (ej provat). Fördelen här mot CMSen är att man lätt kan göra det, och lätt återställa det, medan CMSen tyvärr är omständlig att ta på och av skyddet på (varför det alltid slutat med att jag kör utan skydd).
Det viktigaste med detta skyddet, förutom spånsugningen, är som jag ser det att risken för att råka lägga något mot sågen (ett material) är väldigt låg. Skyddet för fingrarna ökar också för saker som obalans och slarv. Däremot skydd mot att hålla fingrarna för nära klingan när man matar fram smala ämnen blir knappast bättre.
--- Mats ---
--- Mats ---
Det var minsann en maffig anordning - kan nog fungera bra!
Om jag har fattat det hela rätt kopplar du spånsugen till ditt nya skydd. Hur gör med det undre utsuget (dvs i sågen), är det dammsugaren som gäller där?
Om jag har fattat det hela rätt kopplar du spånsugen till ditt nya skydd. Hur gör med det undre utsuget (dvs i sågen), är det dammsugaren som gäller där?
Precis, jag skippar y-kabeln (som leder till att jag antingen har sladden över sågen och ner under CMSen till sänksågen, därmed i vägen för det jag sågar, eller att jag har sladden under sågen, och upp över CMSen till klingskyddet, återigen i vägen för det jag sågar). Nu kör jag utan y-kabel, har full kraft i dammsugaren för sänksågen i det vanliga hålet, och dessutom separat spånsugen i klingskyddet. Begränsningen är att jag kan inte ha mer än ungefär en meter till höger om sågen, där tar fästet till klingskyddet emot, men det lossas med två skruvar så inte ens det är hopplöst.bygga_bo skrev:
--- Mats ---
Redigerat:
Snälla Mats, skulle du kunna vara lite mindre frikostig med citeringarna? Om man har en liten skärm när man surfar så blir det en massa skrollande och därmed oöverskådligt, dvs direkt motsatt verkan än vad som avsågs när man citerade. Dessutom finns det sälla någon anledning att citera det senaste inlägget. Tack på förhand!
/Mattias
/Mattias
Så har jag då testat mitt sågskydd lite grand. Kopplat exactorn till spånsugen, och TS75 till dammasugaren. Det är fantastiskt mycket bättre miljö, speciellt om man bara sågar små justeringar (sådant som inte ens lämnar kvr en restbit, bara sågdamm).
Har ännu inte tagit mig tid att på allvar fösöka tillverka smala ramar, något jag gör ofta vintertid. På samma sätt som en featherboard från sidan gör en enorm nytta, gissar jag att det är dags att sätta på en featherboard från toppen också för sådana.
Exactorn har hjul fram och bak på skyddet. De hjulen fungerar bra, för de gör att skyddet kan anpassa sin höjd till det man sågar.
Exactorn har en motvikt baktill som gör att skyddet är ganska så neuralt i vikt, det är lätt att höja och sänka, och det stannar där man vill ha det. Hur trögt man vill det skall vara bestämer man med en skruv (vid pilen). Sätter man exaktorn på bordet och spänner skruven, hjälper hjulen till att hålla nere materialet på bordet, inte som en fullfjädrad featherboard, men samma princip bara färre kontaktpunkter.
Skyddet är brett, men kan lätt flyttas. Görs återigen med en ratt med skruv, men denna gången sitter skruven uppe på det orange röret. Lossa skruven, flytta i sidled, spänn skruven. Lät och smidigt. Fungerar bra på normal sågning, men som sagt, får se hur jag gör med smala ramar (typ 12-15 mm klyvning).
Om någon kan tala om hur man lägger texten mellan bilder och inte före vore jag tacksam.
--- Mats ---
Har ännu inte tagit mig tid att på allvar fösöka tillverka smala ramar, något jag gör ofta vintertid. På samma sätt som en featherboard från sidan gör en enorm nytta, gissar jag att det är dags att sätta på en featherboard från toppen också för sådana.
Exactorn har hjul fram och bak på skyddet. De hjulen fungerar bra, för de gör att skyddet kan anpassa sin höjd till det man sågar.
Exactorn har en motvikt baktill som gör att skyddet är ganska så neuralt i vikt, det är lätt att höja och sänka, och det stannar där man vill ha det. Hur trögt man vill det skall vara bestämer man med en skruv (vid pilen). Sätter man exaktorn på bordet och spänner skruven, hjälper hjulen till att hålla nere materialet på bordet, inte som en fullfjädrad featherboard, men samma princip bara färre kontaktpunkter.
Skyddet är brett, men kan lätt flyttas. Görs återigen med en ratt med skruv, men denna gången sitter skruven uppe på det orange röret. Lossa skruven, flytta i sidled, spänn skruven. Lät och smidigt. Fungerar bra på normal sågning, men som sagt, får se hur jag gör med smala ramar (typ 12-15 mm klyvning).
Om någon kan tala om hur man lägger texten mellan bilder och inte före vore jag tacksam.
--- Mats ---
Redigerat:
Två saker behövde modifieras på CMSen för att få exactorn på plats. På breddningsbordet har jag borrat två 4 mm hål, för att spänna fast en aluminium platta i l-form, som exactorn i sin tur skruvas fast i. Original på eactorn kommer en plåt som spänns fast med två rattar, så man lätt kan ta av den.
Den andra saken som måste modifieras är att exactorn för att inte välta har ett lång tvärstag. För att skruva fast det har jag satt ett vinkeljärn under CMSen där tvärstagen som håller uppe breddningsbordet sitter. Bara lossat muttern, och satt på vinkeljärnet och sedan spänt fast muttern igen. Tvärstaget sitter sedan i hålet på vinkeljärnet. Här kommer exactor inte med en skruv med ratt på, så just nu är detta enda motneringspunkten där det behövs ett verktyg för att ta på och av exaktorn. Dock är det inte hopplöst att skaffa en sådan ratt själv.
--- Mats ---
Den andra saken som måste modifieras är att exactorn för att inte välta har ett lång tvärstag. För att skruva fast det har jag satt ett vinkeljärn under CMSen där tvärstagen som håller uppe breddningsbordet sitter. Bara lossat muttern, och satt på vinkeljärnet och sedan spänt fast muttern igen. Tvärstaget sitter sedan i hålet på vinkeljärnet. Här kommer exactor inte med en skruv med ratt på, så just nu är detta enda motneringspunkten där det behövs ett verktyg för att ta på och av exaktorn. Dock är det inte hopplöst att skaffa en sådan ratt själv.
--- Mats ---