Har varit i behov av ett nytt klingskydd till min bordssåg eftersom originalskyddet var ett taffligt skydd som monterades på klyvkniven och som saknade utsug. Mina krav var som följer:

- Vettig konstruktion som inte är i vägen mer än nödvändigt
- Ej monteras på klyvkniven eller i taket (flyttar sågen ibland)
- Fungerande utsug
- Helst genomskinligt så man ser vad som händer

Tittade på diverse köbevarianter. Jänkarna har några riktigt fina skydd som dock ofta är lite klumpiga (breda) men annars ser riktigt trevliga ut. De kostar dock runt $400 vilket är alldeles för mycket. Billigare varianter som ändå verkar helt OK finns på exempelvis Axminster för runt en tusenlapp. De är dock också lite klumpiga.

Började därför leta efter inspiration till att bygga ett eget skydd. Hade jag haft en egen svets hade jag definitivt byggt ett nätt litet skydd i stål och Lexan men jag fick ge upp de tankarna eftersom det är ett företag att åka iväg och svetsa. Hittade att den amerikanska tidningen Shop Notes i nummer 92 hade en ritning med bra grundtanke. Letar man kreativt på nätet kan man hitta artikeln i en taffligt skannad variant. Det räckte dock för att kunna läsa artikeln och komma igång med eget tankearbete.

Resultatet blev som följer. Ursäkta de plottriga bakgrunderna.

bg_sidan.jpg

bg_bak.jpg

bg_fram.jpg

45-graderssnittet som puttar upp skyddet har jag klätt med 0,5mm galvad plåt för bättre glid. Skyddet är inte optimalt men fungerar utmärkt tills vidare. Utsuget ska snyggas upp och kommer dras med slang upp i taket. Fjädrarna vill jag byta till vettiga varianter i stället för mitt hopkok. Ska borra upp hål i bakre ekbiten för en sprint som kan användas för att hålla skyddet i uppfällt läge. Slutligen funderar jag på att borra ur en del av all ek bak i skyddet för att det ska bli lite lättare.

Skulle jag göra ett nytt skydd av samma modell hade jag övervägt att göra skyddet högre och och därmed kunnat sätta armen det sitter på lite högre upp från bordet. Jag hade även gjort klotsen som sitter på ramen större i riktning mot skyddet. Detta eftersom länkarmarna klämmer om skyddet och klotsen och gör att det blir stabilt i sidled. Slutligen hade jag övervägt att i stället för ekbitar tillverkat en formmall i MDF som hade haft något mindre yttermått än ekbitarna. Sedan hade jag försökt värmeforma remsor av Lexan runt formen och limmat in dessa Lexankurvor mellan sidorna för att på så sätt få ett lättare skydd.

Det ser ju kanonbra ut! :)

Bra inspiration för mig också, även jag skulle behöva göra något åt det usla klingskyddet på min såg som både kärvar och skymmer sikten ordentligt.

Ser ju väldigt snyggt ut! High level hemmabygge.

All vikt hålls alltså uppe via röret? Eller står skyddet på bordet alt. arbetsstycket också hela tiden?

Apropå utsug ser det väl nästan lite frestande ut att koppla in det i röret, och få bort det lite mer,
samtidigt kanske det är lite för litet?

Skyddet står ju alltid på bordet eller på arbetsstycket. Fjädrarna i länkaget ser till att det behövs minimalt med kraft för att lyfta skyddet uppåt. Man kan väl säga att röret egentligen håller emot skyddet i bakkant samt ser till att via länkaget ge en i princip uppåtgående rörelse.

Många skydd, både köbe och GDS, använder sig av grövre rör och kör utsuget via röret. Jag tyckte det kändes lite klumpigt (man vill ju ha en diameter på runt 50mm) samt att jag har tight med plats till höger om röret där man hade velat koppla in dammsugaren. När jag har byggt klart mina 50mm blast gates kommer jag ha "centraldammsugare" i verkstan och kan då lätt dra ner en snabel från taket till skyddet. Både spånsug och dammsugare kommer startas automagiskt vid tillslag av sågen.

Snyggt, en tanke som precis slog mig var att göra något liknande suvaskydd såsom för rikthyvlar, Enkelt att vika undan om man vill köra t ex luckfyllningar på högkant för friser.
Plus att man hade fått bort en otrevlig variant med att spill kastas upp på högersidan om klingan om skyddet täcker hela vägen.

Det skyddet lär ju knappast ligga kloss mot sågbordet men i alla fall aldrig vara ivägen och vill man ha det ner mot bordet så på med en läpp av tranapsrent mjukplast där klingan är.

/Kent

Det ser väldigt fint ut tycker jag.
Dina uppgraderings tankar är helt rätt. Ett till tips är att montera någon form av låsning så att du kan ställa in höjden på den utan att den trillar ner på bordet / materialet. Tex på den övre armsinfästningen på skyddet montera typ ving mutter så man kan låsa där. För att det skall gå lättare att föra materialet förbi klingan och man slipper märken från skydet.

Vad är det för fin såg du har
.
Mvh Pär H

pär h skrev:
Vad är det för fin såg du har
Fin och fin, det är en 20 år gammal kombinerad såg och vertikalfräs från det italienska företaget Veba Meccanica såld under Lunas namn i Sverige. Modellen heter KSF30 och har ett litet justerbord. Köptes för 5000kr inklusive några slöa klingor, två TB90-kuttrar med många stål samt lite andra tillbehör till vertikalfräsen.

Jag har kapat gejdrarna till justerbordet något så att sågen får plats i min lilla verkstad. Börjar få ordning på det mesta på sågen men gejdrarna lider av ett konstruktionsfel som gör att det blir lite svårt att få bordet att exakt på tiondelen röra sig helt linjärt i alla ledder. Ska försöka fixa det vad det lider.

För den som är mer engelskspråkig hittar man eventuellt lite mer info på Swedish Woodworking.

phl>Jäklar vad du pysslar, domän med *impad*

Nu så börjar t o m jag nu fundera på skydd och ju mer jag tänker på det så är ett täckande skydd som lätt kan fällas bort helt vettigt. Lär väl dock inte göra något sådant i brådrasket, men en udda lösning som jag tror kan funka.

Rekommenderar ingen att köra utan skydd utan mer att jag är dum nog att vara van vid det, de flesta är alltid i vägen ju vid något moment.

/Kent

snickarboden skrev:
phl>Jäklar vad du pysslar, domän med *impad*

Nu så börjar t o m jag nu fundera på skydd och ju mer jag tänker på det så är ett täckande skydd som lätt kan fällas bort helt vettigt. Lär väl dock inte göra något sådant i brådrasket, men en udda lösning som jag tror kan funka.

Rekommenderar ingen att köra utan skydd utan mer att jag är dum nog att vara van vid det, de flesta är alltid i vägen ju vid något moment.

/Kent
Det är ju rätt många som är vana vid det, men sen jag träffade en gubbe som fått kast i cirkelsågen och där arbetsstycket på nåt sätt slagit ner den andra handen in i klingan har jag dragit mig för att köra utan skydden (bortsett från spårning då). Han hade knappt några fingrar kvar alls. Oavsett vilken roll gubben själv hade i olyckan verkade det solklart att det inte hänt om det hade funnits ett ordentligt skydd.

Jo jag vet risken och därför jag funderar på ett heltäckande skydd, från högerkanten av bordet typ och ner över klingan på dess vänstra sida såsom vanligt.
Fördelen är att det även kan hindra ämnen från att kastas tillbaka.

/K

Kul med lite alternativa tankar kring klingskydd!

Jopp, det jag är ute efter är ett skydd som man snabbt som attan kan ta bort samtidigt som det skall skydda för det mesta.
Får väl prova med att bocka lite lexan nån dag och får ihop det där, tanken är att det skall sitta med gångjärn på sågbordets högersida och enkelt bara kunna vinklas undan.

Därmed inte sagt att jag inte gillar din lösning, den är suverän men pyssel att bygga och jag är rätt lat *S*

/Kent

För min del är nog det viktigaste, näst efter att något håller mina fingrar borta från klingan, att få ett bra dammutsug. Avskyr spån och damm!

För övrigt har jag ett andra mantra som jag ofta vänder runt på: "Lat är smart!"

Kanske dags att ta tag i det där skyddet?

Är utsugsröret ett avloppsrör du har värmt och format eller något annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.