alltså innan du trycker på köpknappen på avfuktaren så tycker jag du skall kika lite på mögelindex diagram. Vanligtvis så är det 75% RF man brukar benämna som risk för mögel, men vid exempelvis vid låg temperatur så kan du har högre RF utan tillväxt. Acetec använder bla. detta i sina avfuktare för att vara "smartare" än att bara köra igång på inställd RF. Det finns flera kurvor men detta exempel är bra för att förstå principen:

Diagram som visar sambandet mellan relativ fuktighet och temperatur i förhållande till mögelrisk och tid för mögeltillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Saxat från:
http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-innebar-mogelindex/

På sidan 12 i denna acetec brochyr så finns diagrammet som de använder vid "energisparläge"
http://www.acetec.se/Filer/Broschyrer/ED Kons/Avfuktare konsument.pdf?TS=636252741699449758
 
Tack för svar! Anledningen till frågan är att vi funderar att sätta enbart duk direkt på takstolarna och sen plåttak ovanpå. Men jag är sugen på en klimatvind och undrade egentligen om det går att lägga cellplast direkt på duken och skippa råsponten?
Nuvarande tak består av asfaltsboards och betongpannor som ska bort då boardsen är trasiga och jag funderade som sagt på om det behövdes råspont, är ju det som tar längst tid att lägga. Det är tilltalande att isolera med cellplast men de offerter jag tagit in är nästan tre gånger så dyra som att bara lägga råspont , papp och betongpannor eller duk och plåt (250 tkr mot 100 tkr). Det är ju också ett fritidshus där vi inte bor permanent, på ca 145 kvm takyta, med två ränndalar.

Lite skeptisk mot råspont och papp också då det blir skillnad mot hur taket/vinden är byggd idag, jag tänker att det blir för tätt med mögelrisk som följd.
 
Oj 145 m2 tak på en "sommarstuga"!

Med cellplast där uppe så behövs nog ett underlag, som tätare takstolar eller råspont.
Cellplasten i sig har ju ingen bärighet gentemot yttertaket och bärläkten.

Men bara för att vara elak: Det känns så bra att ha lite värme på vinden (y)
Vi har mycket bokhyllor där, och en massa annat gammalt "skräp".
Och det känns bra att allt detta står torrt och någorlunda varmt och inte blir förstört av mögel.

Och så har vi skärmat av till ett litet gästrum på vinden.
Med ett fläktelement blir där behagliga 20°C på ett par timmar när vi väntar gäster :)
 
Inte för att kapa tråden,men @KoW: Hur är takfötterna gjorda? Är isoleringen på insidan där?
 
Bra fråga, får se om jag har några bra svar :surprised:

Vindsbjälklaget, mellan bottenvåning och vind är 290 mm, och isolerat med gullfiber hela vägen ut över takfoten.
Och yttertaket har 100 mm cellplast ända ner naturligtvis.
Sedan har jag, på eget bevåg, lagt 500 mm lösull ute i kattvindarna, med brädvägg in mot resten av vindsutrymmet.
Mest för att på ett enkelt sätt värmeisolera FTX-ventilationsrören, som går mest ute i kattvindarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.