B bearmaniac skrev:
Jag får komma med mina sedvanliga disclaimers: jag är ingen expert på hållfasthet, och jag har till del bara gissat poängen med denna regel. Men som jag ser den fyller den två funktioner, dels att lådorna inte ska glida isär (sidledsförflyttningar), men också att minska nedböjningen av elementet som man sätter sin tyngd på, genom att effektivt sprida ut vikten över flera element. Hur mycket man räknade på dimensionering på den tiden låter jag vara osagt, men någonstans har jag en ritning från Christer på Elementhusakuten där det står att man ska sätta en 45x170-regel undertill på alla tillräckligt breda sektioner. :)
Det låter ändå vettigt så jag väljer att gå på din förklaring tills dess att motsatsen bevisats :)
Har annars gott om väggar och relativt smala utrymmen i källaren så det är rätt gott om upplag för de flesta element.
Det är egentligen bara i vardagsrummet som det är stor spännvidd och hustillverkaren har också av någon anledning valt att placera ett gigantiskt öppet. allrum rakt under vardagsrummet. Spontant hade man nog velat haft en eller ett par pelare där nere som stöttar upp den där balken och golvet. Än så länge har jag dock inte upplevt några problem med golvet där, trots att det ändå har dansats en del i vardagsrummet :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.