Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jo, så är det ju. Det var en kommentar på ditt tips om att en kamera och inspelat meddelande. Det senare är ju absolut meningslöst om det ÄNDÅ är olagligt att vistas på gårdsplanen. Om man nu ska använda ett inspelat meddelande för att säkerställa att personerna har ett uppsåt så måste man ju veta att de förstått vad som sägs. Om det är döva personer, funkar ditt meddelande då?
Det inspelade samtalet syftade till att uppfylla bevisbördan för rekvisitet "olovligen" i lagtexten, men även en skylt med "tillträde förbjudet" får nog anses uppfylla detta.

Då får man vara både blind och döv för att "komma undan" ansvar för brott.

Som jag förstår uppdateringen av lagtexten är syftet främst att komma åt "brottsaktiva djurrättsaktivister". En blind och döv brottsaktiv djurrättsaktivist skulle alltså rent teoretiskt ha möjlighet att "komma undan" - om det nu var detta din fråga gällde... ;)
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Misstänker att noll (0) personer kommer vara lagförda för det här brottet om fem år.
Säg inte det, kanske Varbergs tingsrätt får den äran att vara först.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finner det anmärkningsvört att man menar att man klargör att hemfridsbrott även omfattar gårdsplaner. Trodde först att det var kommunikationsavdelningen som gått bort sig, men det står så i inledningen till proppen också (mer än så har jag inte läst).

I min värld innebär att klargöra att förtydliga något som var sant även innan, men så var det väl trots allt inte. Gårdsplan räknades ju förr inte till det område det kunde vara hemfridsbrott att uppehålla sig på.

En petitess i en meningslös fråga förvisso, men ändå konstigt att man inte verkar vilja kännas vid att man ändrar reglerna.
Tydligen har det varit oklart så lagstiftaren klargör nu. Från propositionen (sid. 15):

Skärmbild av text från en proposition som diskuterar oklarheter gällande tillämpningsområdet för olaga intrång.

https://data.riksdagen.se/fil/6A72A667-B10E-43F0-97E4-B2C6184226B7
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tydligen har det varit oklart så lagstiftaren klargör nu.
Ja, de skriver så, men är det sant? LRF har som jag förstått det hävdat att gårdsplaner inte är skyddade nu. En avsaknad av domar på området kan ju också vara ett tecken på att frågan är ganska klar, och att ingen därför åtalas för något som i så fall inte är brottsligt idag. Men utmärkt med sammanställningen av rättsläget från regeringen.

Ska titta på domarna och se om jag behöver ändra åsikt. ;)
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har full förståelse att man vill underlätta att lagföra aktivister. Men som formuleringarna ser ut tolkar jag det som att det även blir en påverkan på allemansrätten. Vägar som drogs på 1800taket passerar gårdsplaner. För att ta ett exempel. Det blir svårare att röra sig i naturen om man inte får passera gårdar.
Det vill jag påstå är bra, allemansrätten behöver revideras.
Bara för att en väg drogs på 1800-talet behöver den inte vara allmän idag, eller ens finnas kvar.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Jag fattar inte helt om det bara är en skärpning av straff (och ev ett förtydligande kring just gårdsplanen) eller om även ekonomibyggnader etc kommer att omfattas av hemfridzon. Brukar vara svårt att skilja Bror9s åsikter från citerade källor. Om så så ser jag ett uppenbart område som kommer påverkas och det är strandskyddet!! Kul! Kanske på ett bra sätt förvisso när jag tänker efter...
 
B
M Manfreds skrev:
Jag fattar inte helt om det bara är en skärpning av straff (och ev ett förtydligande kring just gårdsplanen) eller om även ekonomibyggnader etc kommer att omfattas av hemfridzon. Brukar vara svårt att skilja Bror9s åsikter från citerade källor. Om så så ser jag ett uppenbart område som kommer påverkas och det är strandskyddet!! Kul! Kanske på ett bra sätt förvisso när jag tänker efter...
Det är viktigt att lantbrukare kan lita på att polisen kommer när de larmar..

Riksdagen har tagit ställning till skärpta straff för hemfridsbrott och grovt olaga intrång. Det försvårar för djurrättsaktivister att objudna gå in i djurstallar eller att demonstrera på djurböndernas gårdsplan.

Men det gäller tydligen att ständigt se upp för både bedragare och militanta aktivister. Att riksdagen stiftar lagar som hindrar deras aktiviteter är välkommet. Kanske kan det få några presumtiva brottslingar att tänka till en extra gång. Men det är också viktigt att lantbrukare och andra landsbygdsbor kan lita på att polisen kommer när de larmar. Det är oroande att så många som hälften av de brottsutsatta lantbrukarna inte brytt sig om att polisanmäla, eftersom polisen oftast lägger ned utan att utreda anmälningar.
Det ger en skev bild av verkligheten och kan påverka framtida beslut om polisbemanning i glesbygden.
Dieselstölder och stölder av maskiner och redskap är andra vanliga brott.
Gårdsplanen innefattar ekonomibyggnader, ladugårdar maskinhall silos, logar lador mm även te x båthus
 
M Maijckel skrev:
Nja, så lätt kommer man nog inte undan. Du har även en skyldighet att känna till lagen. Okunskap om lagstiftningen är ingen godtagbar ursäkt för att bryta mot densamma...

T.ex. begår du rån även om bankpersonalen underlåter att informera dig om detta när du rånar banken ;)
Nja, en blev ju frikänd för att han inte kände till att det är olagligt att spöa sin barn i Sverige. En mamma fick straffrabatt för samma.
Men nu kanske dessa specialregler bara gäller om man inte är så haj på svenska fast man bor och lever här.
 
Cheesen
Jag kan snabbt räkna upp tiotalet gårdar där det blir hemfridsbrott att gå längst den allmänna vägen då den ofta passerar mellan bostadshus och olika ekonomibyggnader... En gårdsplan måste nog betraktas som allmän plats många gånger tyvärr.
 
B Bror9 skrev:
Det är viktigt att lantbrukare kan lita på att polisen kommer när de larmar..

Riksdagen har tagit ställning till skärpta straff för hemfridsbrott och grovt olaga intrång. Det försvårar för djurrättsaktivister att objudna gå in i djurstallar eller att demonstrera på djurböndernas gårdsplan.

Men det gäller tydligen att ständigt se upp för både bedragare och militanta aktivister. Att riksdagen stiftar lagar som hindrar deras aktiviteter är välkommet. Kanske kan det få några presumtiva brottslingar att tänka till en extra gång. Men det är också viktigt att lantbrukare och andra landsbygdsbor kan lita på att polisen kommer när de larmar. Det är oroande att så många som hälften av de brottsutsatta lantbrukarna inte brytt sig om att polisanmäla, eftersom polisen oftast lägger ned utan att utreda anmälningar.
Det ger en skev bild av verkligheten och kan påverka framtida beslut om polisbemanning i glesbygden.
Dieselstölder och stölder av maskiner och redskap är andra vanliga brott.
Gårdsplanen innefattar ekonomibyggnader, ladugårdar maskinhall silos, logar lador mm även te x båthus
Ok, jag blir lite förvirrad över begreppet faktiskt men är inte lantbrukare. Gårdsplanen bör ju till viss del vara fredad iom att bostadshuset är placerat där. Här tolkar jag det som att ekonomibyggnader i anslutning till gårdsplan ska ingå i hemfridzon. Det skulle kunna tolkas som att de sidor som vätter bort inte skyddas? Eller ska gårdsplanen tolkas i ett vidare perspektiv?
 
Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Jag fattar inte helt om det bara är en skärpning av straff (och ev ett förtydligande kring just gårdsplanen) eller om även ekonomibyggnader etc kommer att omfattas av hemfridzon.
Vi läser vad lagstiftaren vill i propositionen, det är ju så som domstol kommer att tolka lagen när det blir aktuellt:

Så här är gällande rätt för ekonomibyggnader enligt lagstiftaren:

Skärmbild av en textutdrag ur en juridisk proposition rörande ekonomibyggnaders skydd enligt lag.

Och ingen ändring föreslås:

En texturdragning av juridisk text från en proposition som diskuterar straffskydd för ekonomibyggnader och hemfridsbrott.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Claes Sörmland
Cheesen Cheesen skrev:
Jag kan snabbt räkna upp tiotalet gårdar där det blir hemfridsbrott att gå längst den allmänna vägen då den ofta passerar mellan bostadshus och olika ekonomibyggnader... En gårdsplan måste nog betraktas som allmän plats många gånger tyvärr.
Nej det är inte hemfridsbrott eftersom det finns en lokal sedvana för allmänheten att röra sig längs vägen. Det är gällande rätt och enligt propositionen så sker ingen ändring av detta.

EDIT! Propositionen sid 22-23:

Bild på en textutdrag från en proposition som diskuterar sedvanor och juridiska gränser för allmänhetens rörelsefrihet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi läser vad lagstiftaren vill i propositionen, det är ju så som domstol kommer att tolka lagen när det blir aktuellt:

Så här är gällande rätt för ekonomibyggnader enligt lagstiftaren:

[bild]

Och ingen ändring föreslås:

[bild]
Ok! Bra förtydligande.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Bara för att en väg drogs på 1800-talet behöver den inte vara allmän idag, eller ens finnas kvar.
Varför vill du ändra så att man inte längre kan ta sig fram till fots på landsbygden? Kanske inte bosätta sig där det finns gamla färdvägar - eller grannar - om man inte gillar det.
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det är inte hemfridsbrott eftersom det finns en lokal sedvana för allmänheten att röra sig längs vägen. Det är gällande rätt och enligt propositionen så sker ingen ändring av detta.
Att gå efter en byaväg är knappast hemfridsbrott men att gå utanför vägområdet smyga runt traktorer, skördetröskor, skogsmaskiner, sågverk mm. Eller inne i djurbesättningar som kan bli skrämda eller anfalla eller ladugård med tillhörande gårdsplan med uppställda maskiner och arbetsredskap mm är inte ok..
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.