B
Klart: Nu skärps straffen för olaga intrång
I sommar skärps straffskalan för hemfridsbrott och gårdsplanen ska fredas från oinbjudna.
Det har nu riksdagen röstat igenom
Skälen för regeringens bedömning
Synen på integritetskränkande brottslighet har skärpts
Lagstiftaren har under senare tid skärpt sin syn på integritetskränkande brottslighet mot enskilda
Straffansvaret ska även gälla för den som olovligen tränger in eller stannar kvar i en trädgård, på en gårdsplan eller på en annan liknande plats som tillhör bostaden eller boendet.
Inom det område som utgör hemfridszon gäller inte allemansrätten. Allemansrättens innehåll är inte definierad i lagtext, men vissa bestämmelser som begränsar allemansrätten i olika avseenden kan motsatsvis sägas ge allemansrätten sitt innehåll, t.ex. brottsbestämmelserna om hemfridsbrott, olaga intrång och tagande av olovlig väg.
Det klargörs att tillämpningsområdet även omfattar gårdsplaner
Beroende på förhållandena på platsen kan t.ex. även en naturtomt eller strand omfattas av hemfridszonen
Rättssäkerheten kräver också att var och en kan förstå vad straffbestämmelser betyder och därmed vilka gärningar som är förbjudna. För att undvika utredningssvårigheter är det även viktigt att bestämmelserna är tydliga och enkla att tillämpa för rättsväsendets aktörer och att oklarheter och gränsdragningsproblem mellan straffbestämmelserna undviks i så stor utsträckning som möjligt
Möjligheten att leva ett tryggt liv utan att utsättas för brott ska inte vara beroende av vem man är. Det straffrättsliga skyddet bör därför vara utformat så att det effektivt kan motverka hot och kränkningar oavsett vem de riktar sig mot.
Ett modernare straffrättsligt skydd mot hemfridsbrott och olaga intrång - Regeringen.se

;)
 
Redigerat:
Misstänker att noll (0) personer kommer vara lagförda för det här brottet om fem år.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
Det verkar väldigt luddigt.
 
B
Såväl hemfridsbrott som olaga intrång förekommer inom ramen för brottslig aktivism och i det sammanhanget har frågor väckts bl.a. om straffskyddets omfattning.
En skärpning av straffen och förtydligande är välkommen att trädgård och gårdsanläggningar med ekonomibyggnader, ladugårdar, maskinhallar, även ev fiskebodar ingår i hemfridzonen. Samt att straffen skärps då det behövs tydligare lagstiftning för att skydda t.ex. djurhållare, livsmedelsproducenter och deras familjer mot trakasserier, bl.a. genom att de som begår den typen av brott får ett kännbart straff.
Vad gäller framför allt hemfridsbrott behöver sådana gärningar även ses i ljuset av regeringens arbete mot våld i nära relationer och för ett ökat skydd mot trakasserier.
Konstaterar i fråga om hårdare straff för angrepp på eftersöksjägare och jägare som bedriver skyddsjakt att dessa jägare utför ett viktigt arbete på uppdrag av myndigheter och att det därför ska ses som en försvårande omständighet vid bedömningen av straffvärdet om brottet begåtts mot en person på grund av att han eller hon eller någon närstående är jägare som bedriver eftersök och skyddsjakt
:D
 
Jag har full förståelse att man vill underlätta att lagföra aktivister. Men som formuleringarna ser ut tolkar jag det som att det även blir en påverkan på allemansrätten. Vägar som drogs på 1800taket passerar gårdsplaner. För att ta ett exempel. Det blir svårare att röra sig i naturen om man inte får passera gårdar.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Finner det anmärkningsvört att man menar att man klargör att hemfridsbrott även omfattar gårdsplaner. Trodde först att det var kommunikationsavdelningen som gått bort sig, men det står så i inledningen till proppen också (mer än så har jag inte läst).

I min värld innebär att klargöra att förtydliga något som var sant även innan, men så var det väl trots allt inte. Gårdsplan räknades ju förr inte till det område det kunde vara hemfridsbrott att uppehålla sig på.

En petitess i en meningslös fråga förvisso, men ändå konstigt att man inte verkar vilja kännas vid att man ändrar reglerna.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finner det anmärkningsvört att man menar att man klargör att hemfridsbrott även omfattar gårdsplaner. Trodde först att det var kommunikationsavdelningen som gått bort sig, men det står så i inledningen till proppen också (mer än så har jag inte läst).

I min värld innebär att klargöra att förtydliga något som var sant även innan, men så var det väl trots allt inte. Gårdsplan räknades ju förr inte till det område det kunde vara hemfridsbrott att uppehålla sig på.

En petitess i en meningslös fråga förvisso, men ändå konstigt att man inte verkar vilja kännas vid att man ändrar reglerna.
Det framgår tydligt att man skärper lagen, samt att arbetsställe tidigare ingick i olaga intrång av en ladugård, maskinhall vilka är arbetsställe vilket klargörs........
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det var specifikt gårdsplansfrågan jag tänkte på. Det är väl den vi mest diskuterat.

Jag är inte emot de hårdare reglerna, jag ser bara framför mig att de här sakerna kommer vara oerhört svåra att nå framgång i rättsligt, och jag gillar inte symbolpolitik.

Utan att det förekommer stöld, skadegörelse eller allra minst olaga hot samtidigt tror jag inget kommer hända – och de sakerna är ju redan olagliga.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var specifikt gårdsplansfrågan jag tänkte på. Det är väl den vi mest diskuterat.

Jag är inte emot de hårdare reglerna, jag ser bara framför mig att de här sakerna kommer vara oerhört svåra att nå framgång i rättsligt, och jag gillar inte symbolpolitik.

Utan att det förekommer stöld, skadegörelse eller allra minst olaga hot samtidigt tror jag inget kommer hända – och de sakerna är ju redan olagliga.
En kameraövervakad gårdsplan och ett inspelat samtal där gårdsägaren ber personen lämna gårdsplanen borde räcka som bevis för fällande dom. Har man väl blivit ombedd att lämna platsen har man inte många minuter på sig innan uppsåt infinner sig...
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
En kameraövervakad gårdsplan och ett inspelat samtal där gårdsägaren ber personen lämna gårdsplanen borde räcka som bevis för fällande dom. Har man väl blivit ombedd att lämna platsen har man inte många minuter på sig innan uppsåt infinner sig...
Då ska man visserligen säkerställa att personen ifråga hört meddelandet och förstått det för att uppsåt ska föreligga. Alla som försökt höra vad som sägs i flygplan eller på stationer kan säkert intyga att det inte alltid är självklart, framförallt inte om "besökarna" inte förstår det språk som talas.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då ska man visserligen säkerställa att personen ifråga hört meddelandet och förstått det för att uppsåt ska föreligga. Alla som försökt höra vad som sägs i flygplan eller på stationer kan säkert intyga att det inte alltid är självklart, framförallt inte om "besökarna" inte förstår det språk som talas.
Nja, så lätt kommer man nog inte undan. Du har även en skyldighet att känna till lagen. Okunskap om lagstiftningen är ingen godtagbar ursäkt för att bryta mot densamma...

T.ex. begår du rån även om bankpersonalen underlåter att informera dig om detta när du rånar banken ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fast det blir ändå skillnad..........en familj ute på promenad blir inte automatiskt straffade om uppsåt saknas och markinnehavaren anmäler. Syftet med lagen ser jag som aningen diffus för i slutändan så kommer bara de med troligen kriminella avsikter att kunna straffas. Om man nu kan bevisa nåt......
 
Det läggs ner direkt.Vet av erfarenhet.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Nja, så lätt kommer man nog inte undan. Du har även en skyldighet att känna till lagen. Okunskap om lagstiftningen är ingen godtagbar ursäkt för att bryta mot densamma...

T.ex. begår du rån även om bankpersonalen underlåter att informera dig om detta när du rånar banken ;)
Jo, så är det ju. Det var en kommentar på ditt tips om att en kamera och inspelat meddelande. Det senare är ju absolut meningslöst om det ÄNDÅ är olagligt att vistas på gårdsplanen. Om man nu ska använda ett inspelat meddelande för att säkerställa att personerna har ett uppsåt så måste man ju veta att de förstått vad som sägs. Om det är döva personer, funkar ditt meddelande då?
 
För att citera/parafrasera ordf. i Svenska pistolskytte förbundet,
"Skärpta lagar drabbar bara de laglydiga, de kriminella bryr sig ju inte"
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.