Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.
Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.
Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.
Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.
Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.
Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.
Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.
Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.
Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)
Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.
Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.
Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.
Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.
Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.
Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.
Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.
Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)
Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 508 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 508 inlägg
Använt Klarna sedan de hette Kreditor. Alltid fått flera påminnelser innan något mer hänt, så det låter underligt. Handlar allt utom viss mat på nätet sedan rätt många år, så det är massor av fakturor från Klarna eftersom de finns i flest kassor. Ändå inte hamnat hos inkasso.
Använd deras app, där har du översikt över allt du gjort.
Försvarar inte Klarna, särskilt inte på senare tid då deras en gång så hjälpsamma kundtjänst verkar ha drabbats av sparbeting innan att de ska börsnoteras och nu har som standard att skylla ifrån sig. Dock, så länge man kan använda funktionerna i appen klarar man sig ändå. Företag som försöker smita från sitt ansvar är betydligt lättare att bli blåst av nu, trots Klarnas alla löften om köptrygghet. Och som sagt, det kundtjänsten alltid löste för några år sedan är senaste året är nu bara kalla handen.
Pga detta så försöker jag numera alltid betala på sätt som kringgår Klarna, om möjligt.
Använd deras app, där har du översikt över allt du gjort.
Försvarar inte Klarna, särskilt inte på senare tid då deras en gång så hjälpsamma kundtjänst verkar ha drabbats av sparbeting innan att de ska börsnoteras och nu har som standard att skylla ifrån sig. Dock, så länge man kan använda funktionerna i appen klarar man sig ändå. Företag som försöker smita från sitt ansvar är betydligt lättare att bli blåst av nu, trots Klarnas alla löften om köptrygghet. Och som sagt, det kundtjänsten alltid löste för några år sedan är senaste året är nu bara kalla handen.
Pga detta så försöker jag numera alltid betala på sätt som kringgår Klarna, om möjligt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Gjort det där för några år sedan. Förväntade mig en pappersfaktura men fick nåt loginskit som jag missade. Aldrig faktura med Klarna.
Klarnas fakturaverksamhet bygger i grund och botten på att lura människor men de erbjuder tydligen en överlägsen betaltjänst för företagen eftersom de är så marknadsdominerande.
Klarnas fakturaverksamhet bygger i grund och botten på att lura människor men de erbjuder tydligen en överlägsen betaltjänst för företagen eftersom de är så marknadsdominerande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 702 inlägg
Håller med. Tycker det är sjukt drygt så om jag inte kan undvika klarna ser jag mig om för alternativa butiker så jag kan slippa Klarna.
Instämmer till 100%, Appen är grym - Får en notifikation vid köp, fakturan dyker upp efter ett par dagar, betala direkt via appen som håller koll och flaggar om något är på G att förfalla.MultiMan skrev:
Även jag har en förmåga att missa fakturor via mail då boxen svämmar över lite efter att ha haft samma konton i 20+ år.
Tycker själv att Klarna ger mig köptrygghet, speciellt med allt snack man hör om bedrägeriet och sånt. Jag blir mer skeptiskt om sajter INTE erbjuder köp via klarna... 14 dagars faktura, betala EFTER jag fått det jag beställt, allt smidigt och överskådligt i en app - Guld värt! Nja, obefogad kritik enligt mig och lite slarvigt av dig minsann @AndersOhrt
Men känslan när det dimper ned en Inkasso i brevlådan - Den känner jag igen, mer eller mindre skiter på mig och det känns som att jorden raserar under mina fötter! Gaaaah!! Måste betala Nu Nu Nu!!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Hur fungerar köptryggheten? Låt oss säga att prytteln aldrig levereras, vad händer då med fakturan?slacker skrev:Tycker själv att Klarna ger mig köptrygghet, speciellt med allt snack man hör om bedrägeriet och sånt. Jag blir mer skeptiskt om sajter INTE erbjuder köp via klarna... 14 dagars faktura, betala EFTER jag fått det jag beställt, allt smidigt och överskådligt i en app - Guld värt! Nja, obefogad kritik enligt mig och lite slarvigt av dig minsann
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Frugan får alltid en papper-påminnelse med en förseningsavgift på 60 spänn.. Trodde det var deras affärside?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Befogad fråga, Klarna verkar ju arbeta mot seriösa aktörer på marknaden, 24/7 online chat om det är något som inte stämmer och erbjuder dem ett "köparskydd";Claes Sörmland skrev:
https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 847 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 847 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 445 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 445 inlägg
Jag handlar alltid med Klarna. Inga konstigheter alls för en vanlig rörkrökare. (Då borde alla klara av det)
Dom gångerna det är strul med leverans så pausar man fakturan hos Klarna och således öppnar man inte upp fakturan innan lösning från företaget man handlar från ordnats.
Exempel:
Jag köpte en takbox med utlämning i fysisk butik. Någon idiot hade kört pallgafflarna GENOM embalaget. Jag vägrar således kvittera ut takboxen. Pausar fakturan hos klarna och inväntade en ny box. Tog nog två veckor, öppnade fakturan efter ny leverans och betalade.
Enkelt och tryggt.
Även jag har missat någon klarna-fakura. 60:- i påminnelse och framflyttat datum. I påminnelsemailet stod det liknande: Oj då, vi saknar din betalning. Men alla kan missa en betalning. Vi har lagt på påminnelseavgift och förlängt din betaltid med X antal dagar...
Handlade en annan vara som var defekt (bara ytmässigt) och klagade hos leverantören. Pausade fakturan hos Klarna såklart, krävde nedsatt pris eller så skickade jag tillbaka varan.
Dagen efter hade jag en ny faktura hos klarna 30% billigare än ursprungsfakturan.
Enkelt och smidigt.
Jag har absolut inte haft några som helst problem med Klarna. Tvärt om, oerhört skönt att betala efter leverans utan extra kostnad. Ovärderligt när det är något som är knasigt (dom få gångerna det inträffar).
Dessutom ska man ju ha i åtanke att Klarna tar mellan 2-3% av köpeskillingen av säljaren på totalbeloppet.
Dom gångerna det är strul med leverans så pausar man fakturan hos Klarna och således öppnar man inte upp fakturan innan lösning från företaget man handlar från ordnats.
Exempel:
Jag köpte en takbox med utlämning i fysisk butik. Någon idiot hade kört pallgafflarna GENOM embalaget. Jag vägrar således kvittera ut takboxen. Pausar fakturan hos klarna och inväntade en ny box. Tog nog två veckor, öppnade fakturan efter ny leverans och betalade.
Enkelt och tryggt.
Även jag har missat någon klarna-fakura. 60:- i påminnelse och framflyttat datum. I påminnelsemailet stod det liknande: Oj då, vi saknar din betalning. Men alla kan missa en betalning. Vi har lagt på påminnelseavgift och förlängt din betaltid med X antal dagar...
Handlade en annan vara som var defekt (bara ytmässigt) och klagade hos leverantören. Pausade fakturan hos Klarna såklart, krävde nedsatt pris eller så skickade jag tillbaka varan.
Dagen efter hade jag en ny faktura hos klarna 30% billigare än ursprungsfakturan.
Enkelt och smidigt.
Jag har absolut inte haft några som helst problem med Klarna. Tvärt om, oerhört skönt att betala efter leverans utan extra kostnad. Ovärderligt när det är något som är knasigt (dom få gångerna det inträffar).
Dessutom ska man ju ha i åtanke att Klarna tar mellan 2-3% av köpeskillingen av säljaren på totalbeloppet.
Klarna är fantastiskt om man hanterar det rätt. Har aldrig varit med om inkasso - slarvar ibland men då kommer en papperspåminnelse i brevlådan. Returer och felleveranser är inga problem. Ibland får jag även sms om att någon faktura snart förfaller.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg