Fick ett inkassokrav idag, var nog första på minst 10 år. Förvånat läser jag kravet, obetald faktura från Klarna, va? Kollar mejlen, och suckar.

Jag handlar på nätet som alla andra, och betalar i princip alltid med Klarna för det är oftast enda valet. Klarna ger olika alternativ, bl.a. direktbetalning via bank, eller bankbetalning när varan levererats. Jag väljer det första om det finns, annars det andra. Självklart vill de inte att folk ska använda dessa alternativ, det tjänar de ju inte på. Så ibland döljer de direktbetalningsalternativet, ibland finns det inte alls.

Nu köpte jag något i december och det fanns bara olika delbetalningalternativ samt faktura efter 14 dagar. Ok, väljer faktura. Två veckor senare dyker mejlet upp, och eftersom jag får ett par mejl i månaden från Klarna som säger "Ditt köp är nu betalt" missar jag att det är en faktura och arkiverar det. Klantigt, I know.

Vad hade ett normalt företag gjort? Skickat en påminnelse med påminnelseavgift förstås. Eftersom fakturorna kommer via mejl är det ju enkelt och gratis för dem.

Men inte Klarna inte! Direkt till inkasso, 60kr för påminnelse, 180kr för inkasso, samt dröjsmålsränta, och ett otrevligt hot om rättsliga åtgärder.

Känns lite surt på en faktura på 279kr. Ja ja, mitt fel, bara att betala.

Irriterande nog finns det ju ingen att klaga till heller. Inkassobolaget har ju inte gjort något fel. Säljaren har inte gjort något fel, förutom att anlita Klarna. Klarna kan man inte klaga till, de skiter ju fullständigt i min åsikt. Jag är inte deras kund, det är det säljaren som är.

Ge dem dåligt betyg på något site, ha. Det har redan bottenbetyg och bryr sig inte. Betyget påverkar ju inte dem eftersom man inte har något val.

Kanske byta ut jobbets trista GDPR-disclaimer i mejlen med "För övrigt anser jag att Klarna bör förstöras"? Vi har ändå tiotusentals kunder vi mejlar med i Sverige. Kul tills man blir inkallad till chefen för samtal, även om han säkert egentligen håller med. =)

Så, gnälla lite här återstår. Tack för utrymmet!

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Patrik440 och 67 till
  • Laddar…
MultiMan
Använt Klarna sedan de hette Kreditor. Alltid fått flera påminnelser innan något mer hänt, så det låter underligt. Handlar allt utom viss mat på nätet sedan rätt många år, så det är massor av fakturor från Klarna eftersom de finns i flest kassor. Ändå inte hamnat hos inkasso.

Använd deras app, där har du översikt över allt du gjort.

Försvarar inte Klarna, särskilt inte på senare tid då deras en gång så hjälpsamma kundtjänst verkar ha drabbats av sparbeting innan att de ska börsnoteras och nu har som standard att skylla ifrån sig. Dock, så länge man kan använda funktionerna i appen klarar man sig ändå. Företag som försöker smita från sitt ansvar är betydligt lättare att bli blåst av nu, trots Klarnas alla löften om köptrygghet. Och som sagt, det kundtjänsten alltid löste för några år sedan är senaste året är nu bara kalla handen.

Pga detta så försöker jag numera alltid betala på sätt som kringgår Klarna, om möjligt.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gjort det där för några år sedan. Förväntade mig en pappersfaktura men fick nåt loginskit som jag missade. Aldrig faktura med Klarna.

Klarnas fakturaverksamhet bygger i grund och botten på att lura människor men de erbjuder tydligen en överlägsen betaltjänst för företagen eftersom de är så marknadsdominerande.

• Gilla
Igen och 12 till
  • Laddar…
lite dålig stil eftersom man får mail när fakturan är betald , så om man missar att betala borde man få ett mail att fakturan inte är betalt åtgärda snarast

• Gilla
leslesles och 5 till
  • Laddar…
Jag brukar få påminnelse ett par dagar innan förfallodatum, "din faktura är redo att betalas" typ
Aldrig haft några problem med klarna faktiskt.

Men de tjänar ju mer pengar på de som betalar lite för sent så klart :)

• Gilla
Proudx och 5 till
  • Laddar…
Håller med. Tycker det är sjukt drygt så om jag inte kan undvika klarna ser jag mig om för alternativa butiker så jag kan slippa Klarna.

• Gilla
  • Wow
yalazy och 15 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Använd deras app, där har du översikt över allt du gjort.
Instämmer till 100%, Appen är grym - Får en notifikation vid köp, fakturan dyker upp efter ett par dagar, betala direkt via appen som håller koll och flaggar om något är på G att förfalla.
Även jag har en förmåga att missa fakturor via mail då boxen svämmar över lite efter att ha haft samma konton i 20+ år.

Tycker själv att Klarna ger mig köptrygghet, speciellt med allt snack man hör om bedrägeriet och sånt. Jag blir mer skeptiskt om sajter INTE erbjuder köp via klarna... 14 dagars faktura, betala EFTER jag fått det jag beställt, allt smidigt och överskådligt i en app - Guld värt! Nja, obefogad kritik enligt mig och lite slarvigt av dig minsann @AndersOhrt ;)

Men känslan när det dimper ned en Inkasso i brevlådan - Den känner jag igen, mer eller mindre skiter på mig och det känns som att jorden raserar under mina fötter! Gaaaah!! Måste betala Nu Nu Nu!! :rofl:

• Gilla
Rolle49 och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
slacker slacker skrev:
Tycker själv att Klarna ger mig köptrygghet, speciellt med allt snack man hör om bedrägeriet och sånt. Jag blir mer skeptiskt om sajter INTE erbjuder köp via klarna... 14 dagars faktura, betala EFTER jag fått det jag beställt, allt smidigt och överskådligt i en app - Guld värt! Nja, obefogad kritik enligt mig och lite slarvigt av dig minsann
Hur fungerar köptryggheten? Låt oss säga att prytteln aldrig levereras, vad händer då med fakturan?

Frugan får alltid en papper-påminnelse med en förseningsavgift på 60 spänn.. Trodde det var deras affärside?

• Gilla
Igen och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur fungerar köptryggheten? Låt oss säga att prytteln aldrig levereras, vad händer då med fakturan?
Man berättar det för Klarna, de pausar kravet och sparkar på leverantörerna. Har jag gjort två gånger, och det brukar lösa sig fort som f-n.

• Gilla
Lennart guss och 11 till
  • Laddar…
Befogad fråga, Klarna verkar ju arbeta mot seriösa aktörer på marknaden, 24/7 online chat om det är något som inte stämmer och erbjuder dem ett "köparskydd";

https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/

Claes Sörmland
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man berättar det för Klarna, de pausar kravet och sparkar på leverantörerna. Har jag gjort två gånger, och det brukar lösa sig fort som f-n.
Är det t o m integrerat i appen eller hur förväntas man kommunicera med Klarna?

• Gilla
linuhage
  • Laddar…
A
Brukar få påminnelse på sms. 60:- tillkommer ju, men inget inkasso. Man brukar få typ 10-14 dagars framflyttat datum bara. Men jag håller med, det är lätt att missa.

• Gilla
lidholmen
  • Laddar…
Krilleman
Jag handlar alltid med Klarna. Inga konstigheter alls för en vanlig rörkrökare. (Då borde alla klara av det)

Dom gångerna det är strul med leverans så pausar man fakturan hos Klarna och således öppnar man inte upp fakturan innan lösning från företaget man handlar från ordnats.

Exempel:
Jag köpte en takbox med utlämning i fysisk butik. Någon idiot hade kört pallgafflarna GENOM embalaget. Jag vägrar således kvittera ut takboxen. Pausar fakturan hos klarna och inväntade en ny box. Tog nog två veckor, öppnade fakturan efter ny leverans och betalade.

Enkelt och tryggt.

Även jag har missat någon klarna-fakura. 60:- i påminnelse och framflyttat datum. I påminnelsemailet stod det liknande: Oj då, vi saknar din betalning. Men alla kan missa en betalning. Vi har lagt på påminnelseavgift och förlängt din betaltid med X antal dagar...

Handlade en annan vara som var defekt (bara ytmässigt) och klagade hos leverantören. Pausade fakturan hos Klarna såklart, krävde nedsatt pris eller så skickade jag tillbaka varan.
Dagen efter hade jag en ny faktura hos klarna 30% billigare än ursprungsfakturan.
Enkelt och smidigt.

Jag har absolut inte haft några som helst problem med Klarna. Tvärt om, oerhört skönt att betala efter leverans utan extra kostnad. Ovärderligt när det är något som är knasigt (dom få gångerna det inträffar). (y)

Dessutom ska man ju ha i åtanke att Klarna tar mellan 2-3% av köpeskillingen av säljaren på totalbeloppet.

• Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
T
Klarna är fantastiskt om man hanterar det rätt. Har aldrig varit med om inkasso - slarvar ibland men då kommer en papperspåminnelse i brevlådan. Returer och felleveranser är inga problem. Ibland får jag även sms om att någon faktura snart förfaller.

• Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
Är det t o m integrerat i appen eller hur förväntas man kommunicera med Klarna?
Japp, direkt i appen!

• Gilla
Lördag hela veckan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.