A
mnils skrev:
Då får man nog vara väldigt restriktiv med vad man kallar brottslighet, att få inbrott i bil eller boende eller att få någon ägodel stulen eller vandaliserad definierar jag som brott, långt mer än 2.2% lär drabbas av det under hela livet. Tyvärr är påståendet inte trovärdigt.

Och en snabb googling ger denna sida hos BRÅ: [länk]
Det är 20,2 procent av befolkningen (16–84 år) som uppger att de under 2020 utsattes för någon eller några av de brottstyper som i NTU sammantaget kallas brott mot enskild person: misshandel, hot, sexualbrott, personrån, fickstöld, försäljningsbedrägeri, kort-/kredit-bedrägeri eller nätkränkning.

Så ditt påstående är som vanligt väldigt långt ifrån sanning.
Skrämmande.. stackars människor.
Nånstans tror jag lite på karma. Det är sossarna som skapat kaoset till största del. Och det är sossarna som får integreras med problemen för det är billigast att bygga i sosseområden.

Hmm. Jag har blivit stulen tre cyklar, två bilar (ena var totalt förstörd), har haft inbrott i bilen, har varit misshandlad och hotat på jobbet (jag jobbar inom psykiatri) och har haft lägenhetsbrott. Jag måste höja jättemycket statistiken!

A
kashieda kashieda skrev:
Av partiaktiva är SD klart överrepresenterade bland Hells Angels supporterklubbar, så mjodå.
Sanningshalten i Aschbergs GDPR vidriga databaser ger jag inte mycket för, men nu var ju S nästan lika duktiga som SD i detta fallet... Och lite märkligt att man bara valt ut en typ av brottsliga nätverk nämligen MC gäng, det verkar som om orten maffian är bra mycket aktivare för närvarande men då är man väl rasist om man pekar ut dem och det skulle ju vara hemskt :)

A
JukkaH JukkaH skrev:
Hmm. Jag har blivit stulen tre cyklar, två bilar (ena var totalt förstörd), har haft inbrott i bilen, har varit misshandlad och hotat på jobbet (jag jobbar inom psykiatri) och har haft lägenhetsbrott. Jag måste höja jättemycket statistiken!
Säger som i Lord of The rings, that still only counts as one!

D djac skrev:
Hemskt när det händer, om jag minns rätt när Leif GW redogjorde för statistiken så drabbas 2,2% av befolkningen av brottslighet under sin livstid, av dessa är 1% kriminella, så 1,2% av den ickekriminella befolkningen.

Däremot utsätts alla för tex skola och sjukvård.
Kan den där statistiken ha varit per år? För annars är den ju uppenbart fel. Eller räknade han bara typ grova våldsbrott eller nåt?

Johan1975z skrev:
vad säger du om denna faktan då?? Om vi har en miljon invandrare och de våldtar mest?

Kommer de från en dålig miljö? Under andra världskriget var nästan varenda man delaktig i kriget men de ägnade sig inte åt gruppvåldtäkter när kriget var slut.

[länk]
Du vill ha fakta. Jag saknar fortfarande fakta som visar att " Svenskar vågar inte röra sig på gatorna längre". Har du fakta för ditt påstående?

• Haha
djac
  • Laddar…
mnils skrev:
Sanningshalten i Aschbergs GDPR vidriga databaser ger jag inte mycket för, men nu var ju S nästan lika duktiga som SD i detta fallet... Och lite märkligt att man bara valt ut en typ av brottsliga nätverk nämligen MC gäng, det verkar som om orten maffian är bra mycket aktivare för närvarande men då är man väl rasist om man pekar ut dem och det skulle ju vara hemskt :)
Jag vet inte om Aschberg gjort denna koll, den redovisades i Expressen nyligen.

Sista halvan av ditt inlägg lyckas jag inte tolka helt, men du tycker att Hells Angels och Bandidos inte är värre än "orten maffian"?

D djac skrev:
Hemskt när det händer, om jag minns rätt när Leif GW redogjorde för statistiken så drabbas 2,2% av befolkningen av brottslighet under sin livstid, av dessa är 1% kriminella, så 1,2% av den ickekriminella befolkningen.

Däremot utsätts alla för tex skola och sjukvård.
2,2% som drabbas under sin livstid. Du känner inte själva att den siffran är helt orimlig?

/Krille

D
K Krille4 skrev:
2,2% som drabbas under sin livstid. Du känner inte själva att den siffran är helt orimlig?

/Krille
Jag misstänker att den siffran är villkorad, tex med grov brottslighet och en definition på detta. Edtersom det rörde upp så kanske jag lägger någon minute på att googla upp det, jag uttryckte mig lite vagt just för att jag inte hade källa för stunden.

K Krille4 skrev:

/Krille
Har du något som backar upp att siffran ska vara högre eller lägre?

D
Kilrain Kilrain skrev:
Kan den där statistiken ha varit per år? För annars är den ju uppenbart fel. Eller räknade han bara typ grova våldsbrott eller nåt?
Misstänker att det är just våldsbrott, ser på BRÅ att 0,5% uppger att de utsatts för detta (unga med två utlandsfödda föräldrar ligger högst) men jag hittar tyvärr inte citatet/sammanhanget när jag googlade.

Man ska dock vara medveten om att den bild som man kanske byggt på media och kanske hör politiker tala om, oftast ligger väldigt långt från verkligheten.

Jag citerar Bruce Schneier “I tell people if it’s in the news don’t worry about it. Because by definition news is something that almost never happens.”

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Har du något som backar upp att siffran ska vara högre eller lägre?
Saxat från BRÅ "Det är 20,2 procent av befolkningen (16–84 år) som uppger att de under 2020 utsattes för någon eller några av de brottstyper som i NTU sammantaget kallas brott mot enskild person: misshandel, hot, sexualbrott, personrån, fickstöld, försäljningsbedrägeri, kort-/kredit-bedrägeri eller nätkränkning." Mer detaljer och statistik finns på https://bra.se/statistik/statistiska-undersokningar/nationella-trygghetsundersokningen.html De där siffrorna från GW måste handla om något helt annat och blivit tagna ur sitt sammanhang.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
B Bassrunner skrev:
Saxat från BRÅ "Det är 20,2 procent av befolkningen (16–84 år) som uppger att de under 2020 utsattes för någon eller några av de brottstyper som i NTU sammantaget kallas brott mot enskild person: misshandel, hot, sexualbrott, personrån, fickstöld, försäljningsbedrägeri, kort-/kredit-bedrägeri eller nätkränkning." Mer detaljer och statistik finns på [länk] De där siffrorna från GW måste handla om något helt annat och blivit tagna ur sitt sammanhang.
Det förvånar mig att det bara är 20% om man inkluderar nätkränkning.

Redigerar: all kränkning öht, vi lever ju i det lättkränkta tidevarvet just nu.

D djac skrev:
Det förvånar mig att det bara är 20% om man inkluderar nätkränkning.

Redigerar: all kränkning öht, vi lever ju i det lättkränkta tidevarvet just nu.
Nu är vi långt utanför ämnet, men saxat från samma sida "Andelen som uppger att de utsattes för nätkränkning under 2020 är 2,5 procent av befolkningen (16–84 år)."

Jag upplever inte att folk är mer lättkränkta nu än tidigare. Bara att en stor grupp ropar "Ööh, blev du kränkt nu eller" när man inte håller med om deras åsikter.

(OnT, jag klarar 7% ränta med lite omprioritering)

• Gilla
sjoberga och 1 till
  • Laddar…
Nää, nu har nog forumet hamnat lite för långt från 7% i ränta :thinking:

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 486519 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.