3 201 läst · 26 svar
3k läst
26 svar
Klarar jag mig med en cirkpump?
Vad har du räknat med för tryckfall över fördelarna? Med den uppgiften och flödet går det vettigt att bedöma vad som är rimligt för pumpen. Du skrev 28L tidigare är det liter/min som verkar rimligt i så fall.
40m (tur och retur) 32mm pem ger ett motstånd på ca 15kPa. Ett rellativt litet tillskott med andra ord. Det kommer att funka med den slangen.
Verkar högt hur har du fått fram det? Det borde vara normalt under hälften skulle jag tro, med din pump når du max 60 kPa vid i stort nollflöde. Men med mer normala 20-30 över kretsen och Daniels 15 för kulvert skulle pumpen kunna passa med ditt flöde.P Mattiaz skrev:
Kolla över dina siffror annars blir det nog en större pump.
Det blir ju helt fel. De ligger ju parallellt inte i serie.
Det stämmer nig i teorin. Men man kommer ju att strypa alla slingor med lågt motstånd för att fördela födet. Så man måste räkna med att slla slingor har samma tryckfall som den slingan som kräver högst tryck.
Nu ska jag påpeka att jag inte har någon erfarenhet av golvvärme, utan enbart utgår ifrån hur jag tycker att det borde funka.
Nu ska jag påpeka att jag inte har någon erfarenhet av golvvärme, utan enbart utgår ifrån hur jag tycker att det borde funka.
Ja utgå från slingan med högst tryckfall den avgör dimensioneringen och de andra får strypas därefter. Det funkar då med din pump och flödet du skrev tidigare om summan med kulverten hamnar under runt 35 kPa.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Klarar jag mig med 125mm - FTX?
Ventilation -
Klarar jag mig på tre bärlinor?
Byggmaterial & Byggteknik -
Klarar jag mig på 3*25A?
El -
U -Beräkning av utbyggnad för bygganmälan någon som kan hjälpa mig med detta klarar inte av detta
Bygglov -
Klarar jag mig med 2.3x6mm spik till 21x145 baspanel?
Byggmaterial & Byggteknik