Vad har du räknat med för tryckfall över fördelarna? Med den uppgiften och flödet går det vettigt att bedöma vad som är rimligt för pumpen. Du skrev 28L tidigare är det liter/min som verkar rimligt i så fall.

Det totala tryckfallet i slingorna är enligt projekteringen 69 kPa.

40m (tur och retur) 32mm pem ger ett motstånd på ca 15kPa. Ett rellativt litet tillskott med andra ord. Det kommer att funka med den slangen.

P Mattiaz skrev:
Det totala tryckfallet i slingorna är enligt projekteringen 69 kPa.
Verkar högt hur har du fått fram det? Det borde vara normalt under hälften skulle jag tro, med din pump når du max 60 kPa vid i stort nollflöde. Men med mer normala 20-30 över kretsen och Daniels 15 för kulvert skulle pumpen kunna passa med ditt flöde.

Kolla över dina siffror annars blir det nog en större pump.

Jag har inte fått fram det alls, jag bara summerade siffrorna från underlaget där jag köpte golvvärmen ifrån.

Det blir ju helt fel. De ligger ju parallellt inte i serie.

Det har du ju helt rätt i... Hur räknar jag ut det totala tryckfallet?

Nu kan jag inte flödesbiten, men inom elsidan med parallella motstånd räknar man ut totala motståndet på följande sätt:
X = 1/(1/r1+1/r2+1/rn)

Det stämmer nig i teorin. Men man kommer ju att strypa alla slingor med lågt motstånd för att fördela födet. Så man måste räkna med att slla slingor har samma tryckfall som den slingan som kräver högst tryck.

Nu ska jag påpeka att jag inte har någon erfarenhet av golvvärme, utan enbart utgår ifrån hur jag tycker att det borde funka.

Ja utgå från slingan med högst tryckfall den avgör dimensioneringen och de andra får strypas därefter. Det funkar då med din pump och flödet du skrev tidigare om summan med kulverten hamnar under runt 35 kPa.

Tabell med olika mått och data för ett byggprojekt, inklusive rum, storlek, och energivärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tabell med tekniska data och mätvärden aviserat på en tryckt sida, liggande orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Som du ser kommer din pump då passa och räcka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.