Vi håller just nu på att få vårt tak bytt. Jag har läst på innan en hel del o vad jag kan se gör de momenten rätt. Takpappen som används är t-emballage t-tak evo, spikad utan synlig skalle överallt d.v.s. i skarvarna där den övre pappen lappar över och täcker den undre. Vid ränndalar har det överlappats på så sätt att vatten aldrig kan tränga igenom, så det mesta ser helt korrekt ut.
Dock har de använt häftklammer vid en del överlapp vid knixiga områden på taket. Jag förstår att det använts då pappen annars inte skulle ligga kvar ordentligt, men frågan är om det är ok att använda klammer på översidan av takpappen?
Det är vid skarvningar där dom behövt fästa dit papp över annan där det saknats klisterkant. Taket har flera takutbyggnader och så det är inte bara dra ut papp och rakt av överallt.

Är klammer/nitar ok på översidan? Taket är något brantare än normaltaket skulle jag tro.
 
Vad jag minns från mont.anvisningarna för T-tak Evo så är det ok om man kletar på ”takmassa”/tjära på klammern.
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
J jostsweden skrev:
Vad jag minns från mont.anvisningarna för T-tak Evo så är det ok om man kletar på ”takmassa”/tjära på klammern.
Ok, det har dom inte gjort än, men å andra sidan så är dom i full gång att byta taket så en hel del moment är ju kvar.
Jag får väl observera o se vad dom gör. Pannorna tror jag inte hinner komma på idag.
 
J jostsweden skrev:
Vad jag minns från mont.anvisningarna för T-tak Evo så är det ok om man kletar på ”takmassa”/tjära på klammern.
Idag har det satts ströläkt och klamrarna har inte tjärats något.. Det gör mig lite oroad. Nu är inte byggarna kvar, gått för dagen.. Firman jag anlitat är svensk, men byggarna är ej från Sverige så lite svårt att förklara utan att det blir missförstånd.
Om man inte klamrar hur bör man fästa vissa skarvningar där det inte finns någon klisterkant? Typ vid ränndalar eller vid skorsten är det ju inte helt lätt att bara lägga ut pappen eftersom det går upp o ner, takdelar möts o.s.v.
Läkten spikas ju alltid och den går ju också genom pappen, men är det då läkten i sig som gör att det inte läcker in eftersom den trycker mot pappen?
Sån här är alltid så jobbigt för så fort jag anlitar hantverkare så verkar det som dom aldrig följer monteringsanvisningar till punkt o pricka..
 
Ingen mer som har några funderingar?
 
Rickard.
Lite svårt att säga utan bild men tänk på att det fortfarande är godkänt att spika allt genom överlappen så några klammer på inte allt för korkade ställen skulle jag inte oroa mig mycket åt.

Man kan klistra ihop papp med löst klister men det är vanligt att man bara använder det på känsliga ställen.
 
E eddiw skrev:
Ingen mer som har några funderingar?
Lättast är ju att bara ställa frågan direkt till företaget, förmannen eller någon annan på plats.
 
P Pappa1986 skrev:
Lättast är ju att bara ställa frågan direkt till företaget, förmannen eller någon annan på plats.
Absolut, men nu är det ju helg och jag vill bilda mig en uppfattning om det är ett stort problem eller inte..
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Lite svårt att säga utan bild men tänk på att det fortfarande är godkänt att spika allt genom överlappen så några klammer på inte allt för korkade ställen skulle jag inte oroa mig mycket åt.

Man kan klistra ihop papp med löst klister men det är vanligt att man bara använder det på känsliga ställen.
Hur menar du nu? All spikning klamring ska väl nuförtiden ske dolt? Är det godkänt med öppen spikning? D.v.s. att spikskallarna syns?
Klamrarna sitter på en del ställen, vid knepiga skarvningar där de behövt skära till pappen så att det inte finns någon klisterkant. Kan fixa några bilder.
 
E eddiw skrev:
Idag har det satts ströläkt och klamrarna har inte tjärats något.. Det gör mig lite oroad. Nu är inte byggarna kvar, gått för dagen.. Firman jag anlitat är svensk, men byggarna är ej från Sverige så lite svårt att förklara utan att det blir missförstånd.
Om man inte klamrar hur bör man fästa vissa skarvningar där det inte finns någon klisterkant? Typ vid ränndalar eller vid skorsten är det ju inte helt lätt att bara lägga ut pappen eftersom det går upp o ner, takdelar möts o.s.v.
Läkten spikas ju alltid och den går ju också genom pappen, men är det då läkten i sig som gör att det inte läcker in eftersom den trycker mot pappen?
Sån här är alltid så jobbigt för så fort jag anlitar hantverkare så verkar det som dom aldrig följer monteringsanvisningar till punkt o pricka..
Vid t.ex ränndalar så lägger du först ut antingen en våd med takpapp i rännan eller en underlagsplåt.

Därefter så ansluter du de horisontella pappvåderna mot denna och då är där som du säger ingen klisterkant.

Därför drar du 3 strängar med takmassa finns på tub som du sätter i en fogspruta enklast men finns även i burk.

Sedan trycker du dit den horisontella våden mot den som du lagt i rännan.

Den horisontella våden är ju fortfarande häftad eller spikad i hela ovankant.

Sen hamnar där ju ströläkt ovanpå pappen också.

EDIT:

Hittade en video på exakt hur jag menar du ska göra.

 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
K
Från monteringsanvisningen som tog 30 sekunder att googla fram :


"OBS! All mekanisk infästning skall ske dolt. Kontrollera
noga hållfastheten av skarven i efterhand. Beakta svårare
väderomständigheter och tillse eventuell tillfällig fixering av
överlappen eller skyddstäckning tills det permanenta ytskiktet
monteras! "
 
Filip94 Filip94 skrev:
Vid t.ex ränndalar så lägger du först ut antingen en våd med takpapp i rännan eller en underlagsplåt.

Därefter så ansluter du de horisontella pappvåderna mot denna och då är där som du säger ingen klisterkant.

Därför drar du 3 strängar med takmassa finns på tub som du sätter i en fogspruta enklast men finns även i burk.

Sedan trycker du dit den horisontella våden mot den som du lagt i rännan.

Den horisontella våden är ju fortfarande häftad eller spikad i hela ovankant.

Sen hamnar där ju ströläkt ovanpå pappen också.

EDIT:

Hittade en video på exakt hur jag menar du ska göra.

[media]
Jo i ränndalarna har dom skarvat på det där sättet. Om de spikat fast ränndalspappen eller inte har jag inte koll på, inte sett hela arbetsgångrn . Problemet jag menar är att de nitat i ovankant vid denna skarvning, av någon anledning. Det gillar jag inte.
 
K Kortling skrev:
Från monteringsanvisningen som tog 30 sekunder att googla fram :


"OBS! All mekanisk infästning skall ske dolt. Kontrollera
noga hållfastheten av skarven i efterhand. Beakta svårare
väderomständigheter och tillse eventuell tillfällig fixering av
överlappen eller skyddstäckning tills det permanenta ytskiktet
monteras! "
Självklart har jag också kollat monteringsanvisning och det tog lika lång tid för mig. Vad jag vill veta är hur stort detta problem är? Bör jag engagera mig i att det görs om, kommer det bli ett så pass stort problem? Förutom att jag kommer gå och oroa mig att mitt nya tak kommer läcka..
 
Här är t.ex. en bild taget från vindslucka ner i ränndal:
Klamrar inringade.

Finns ju ingen jättestor anledning att klamra där tycker ju inte jag.. Läkten håller ju pappen på plats..
Snarare att det blir fler hål extra som inte behövs..
 
  • Vy från en vindslucka ner mot ränndal med läkt och takpapp, inringade klammer som användaren ifrågasätter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med inringade klamrar och läkt som håller takpapp på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är inget och oroa sig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.