Fick du någon förklaring till varför de har använt klammrar?
Pappen var ju inte speciellt snyggt skuren heller, förstår att du frågar, slarvar de sådär finns det säkert fler moment de slarvar med.
 
Man brukar använda klammer där för det inte finns något klister på papprullen och fästa emot så det blir tätt, och att pappen inte är skuren efter en linje eller hur du vill ha det har absolut ingen betydelse alls.
Jag är är snickare och har gjort hundra tak på liknande vis och aldrig fått något klagomål, så absolut inget och oroa sig för återigen.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
H Hälsingebocken skrev:
Man brukar använda klammer där för det inte finns något klister på papprullen och fästa emot så det blir tätt, och att pappen inte är skuren efter en linje eller hur du vill ha det har absolut ingen betydelse alls.
Jag är är snickare och har gjort hundra tak på liknande vis och aldrig fått något klagomål, så absolut inget och oroa sig för återigen.
Det finns produkter framtagna för just detta ändamålet, Isolas heter tex Isoklister, varför (bortsett från att man är lat, slarvig, eller jagar pengar) skulle man behöva klammra i en ränndal?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det finns produkter framtagna för just detta ändamålet, Isolas heter tex Isoklister, varför (bortsett från att man är lat, slarvig, eller jagar pengar) skulle man behöva klammra i en ränndal?
Tätningsmassa har använts i skarvarna och den förklaring jag fick var att man gärna vill förankra duken i underlaget (sponten) ytterligare då tätningsmassan bara tätar mellan dukarna.
Jag antar att om det blåser in under eller nåt så lyfter pappen från underlaget eller något liknande.
Ansvarige förklarade också att de (som jag skrev tidigare) tätar klamrarna bland annat för att om de rostar så kan ränndalen också rosta. Precis så som nämnts här tidigare alltså.
Firman använder en extern plåtslagarfirma som fixar ränndalar, skorsten, vindlucka och lite andra prylar.

Att duken inte är skuren kanonfint är jag inte så orolig över faktiskt, den kommer ju ändå inte synas under betongpannorna eller ränndalen. Jag har varit ute och kollat över bygget ett antal gånger och jag tycker de har gjort ett bra jobb (och jag är jävligt petig), men hakade upp mig på klamrarna.
Jag kan tänka mig att det inte är helt lätt eller befogat att skära till allt supersnyggt när det ska gå skapligt fort, man står uppe på ett brant tak samt att det ändå inte ska synas. Det viktigaste är ju ändå att det blir tätt i slutändan tänker jag..

Är dock osäker på om något underbeslag till ränndalen har använts. Jag var inte hemma när ränndalsdelarna fixades och pappades. Svårt att se under pappen vad som finns där och når inte riktigt heller.
 
Det är inte svårt att få täta skarvar utan att klammra.
Så här ska det se ut (enligt mig).
Takpapp med täta och ogenombrutna skarvar på ett hus.

Men huvudsaken är att du blir nöjd, det är ditt hus. Jag hade funderat över varför man bestämde sig för att punktera pappen när man överallt annars valt att inte göra det.
 
X xLnT skrev:
Det är inte svårt att få täta skarvar utan att klammra.
Så här ska det se ut (enligt mig).
[bild]

Men huvudsaken är att du blir nöjd, det är ditt hus. Jag hade funderat över varför man bestämde sig för att punktera pappen när man överallt annars valt att inte göra det.
Ja det där är ju ett ganska idealiskt tak. Mitt tak har utbyggnader med lite knepiga vinklar åt alla håll, vindslucka och annat som ställer till det, där man får skarva pappen. Mitt tak ser ut som din bild på de raka partierna, men det skulle inte vara görbart på partierna där två tak ansluter mot varandra (inte som din bild med enbart en enkel vinkel).

Jag önskar jag hade ett vanligt tak där det bara var raka partier, men med ett 1,5 planshus med 2 olika typer av takutbyggnader, vindslucka, stor murstock (iofs inte så stort problem) blir det en hel del svårare, det har jag förståelse för för takbyggarna här.
Jag hade kanske också gjort saker på annorlunda sätt så allt blev fullständigt by the book, men då hade jag säkert fått hålla på en hel sommar.
 
E eddiw skrev:
Ja det där är ju ett ganska idealiskt tak. Mitt tak har utbyggnader där höjdnivåerna skiftar mycket, vindslucka och annat som ställer till det, där man får skarva pappen. Mitt tak ser ut som din bild på de raka partierna, men det skulle inte vara görbart på partierna där två tak ansluter mot varandra (inte som din bild med enbart en enkel vinkel).

Jag önskar jag hade ett vanligt tak där det bara var raka partier, men med ett 1,5 planshus med 2 olika typer av takutbyggnader, vindslucka, stor murstock (iofs inte så stort problem) blir det en hel del svårare, det har jag förståelse för för takbyggarna här.
Jag hade kanske också gjort saker på annorlunda sätt så allt blev fullständigt by the book, men då hade jag säkert fått hålla på en hel sommar.
Så för att sammanfatta så ställde du frågan för det fanns skäl till oro, men har nu förlikat dig med att du inte tycker det är så farligt med tanke på svårighetsgraden ditt tak innebär?
 
X xLnT skrev:
Så för att sammanfatta så ställde du frågan för det fanns skäl till oro, men har nu förlikat dig med att du inte tycker det är så farligt med tanke på svårighetsgraden ditt tak innebär?
Jag är inte helt nöjd med att det klamrats på mitt tak, nej, men uppenbarligen verkar det vara ganska vanligt. Och uppfattningen jag fått så är det inte hela världen att det gjorts, så länge klamrarna tätas med något, vilket skall göras här.
Så ja, jag har förlikats lite med det men i idealfallet så hade det givetvis inte klamrats.
 
jag har lagat en liten takläcka i tjänsten där pappen släppt från klamren på en liten bit , det var på södersidan av taket troligen blivit så varmt under pannorna så att pappen mjuknade och släppte
(ingen asfalt kitt hade använts)
t
 
Bowser
H Hälsingebocken skrev:
Jag är är snickare och har gjort hundra tak på liknande vis och aldrig fått något klagomål, så absolut inget och oroa sig för återigen.
Gemene man litar nog på att ifall man anlitar en professionell takläggare så utförs jobbet på ett korrekt sätt enligt tillverkarens monteringsanvisningar.
Du meddelade självklart dessa 100 husägare att du medvetet valde att göra avsteg från gällande monteringsanvisning eller?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag har lagat en liten takläcka i tjänsten där pappen släppt från klamren på en liten bit , det var på södersidan av taket troligen blivit så varmt under pannorna så att pappen mjuknade och släppte
(ingen asfalt kitt hade använts)
t
Ok, det låter ju inte så bra. Men det måste varit en minimal takläcka gissar jag? Givetvis är en minimal läcka i längden väldigt dålig också. Hur upptäcktes läckan?
Jag hade ju helst sett att de inte klamrat något alls på mitt tak, men nu är det ju gjort och de har även tätat med något som heter "ISOLA Isoklister" vilket verkar vara klister som är just för tätning.
Ränndalarna är inte tätade ännu men jag kommer se till att plåtslagarna ser till att det är tätat innan ränndalsplåtarna åker på. De har poängterat det själva också att det ska tätas eftersom rosten som klamrarna kan orsaka kan skada ränndalsplåten.
 
E eddiw skrev:
Ok, det låter ju inte så bra. Men det måste varit en minimal takläcka gissar jag? Givetvis är en minimal läcka i längden väldigt dålig också. Hur upptäcktes läckan?
Jag hade ju helst sett att de inte klamrat något alls på mitt tak, men nu är det ju gjort och de har även tätat med något som heter "ISOLA Isoklister" vilket verkar vara klister som är just för tätning.
Ränndalarna är inte tätade ännu men jag kommer se till att plåtslagarna ser till att det är tätat innan ränndalsplåtarna åker på. De har poängterat det själva också att det ska tätas eftersom rosten som klamrarna kan orsaka kan skada ränndalsplåten.
det var på vinden under en taklucka i ett hyreshus ingen isolering under råsponten utan den låg på betongvalvet
blött på pappen på isoleringen och början till mindre rötskada på råsponten, troligen småläckt minst ett halvår eller mer
det var ett utrymme som fastighetsskötarna inte besökte så ofta, men det var bara att täta lite utvändigt så var det bra med det
t
 
T tergo skrev:
det var på vinden under en taklucka i ett hyreshus ingen isolering under råsponten utan den låg på betongvalvet
blött på pappen på isoleringen och början till mindre rötskada på råsponten, troligen småläckt minst ett halvår eller mer
det var ett utrymme som fastighetsskötarna inte besökte så ofta, men det var bara att täta lite utvändigt så var det bra med det
t
Ok, ja jag får hoppas klamrningen håller nu när de tätat. Jag kan tänka mig att de missat att täta någon klammer, för det var ju några stycken här o där. Jag får väl gå upp i efterhand och trycka upp pannorna och kolla och eventuellt täta med isolas isoklister om jag ser någon otät klammer.
Jag hittade lite gammal papp från gamla taket och man ser även där att det var välklamrat. Dock var taket ändå tätt förutom vid två ställen, men det var två expansionskärlsrör som var boven där.
Det taket var lite över 30 år gammalt, inte så gammalt, men troligtvis hade man kunnat täta bara där det läckte in, men taket var rätt dåligt lagt samt väldigt fult och mossangripet så vi valde att lägga om allt.
Trist nu då att det inte riktigt gjorts enligt alla konstens regler, tur att räkningen inte blir tokdyr ändå trots breddning av tak (alla håll), nytt takvattensystem, nya vindskivor och beslag, ny skorstensplåt samt ny vindslucka.
 
A
H Hälsingebocken skrev:
Utifrån bilderna, dom flesta snickare gör så där oavsett ursprung så inget oroa sig för tycker jag iaf.
Himla konstigt här på byggahus.se. I vissa trådar där TS undrar om man kan göra si eller så, kommer alltid svaret att man alltid ska följa monteringsanvisning pga försäkringar eller annat. Men när byggare gör fel, dessutom på ett viktigt tätskikt så är det typ OK för att byggare brukar strunta i monteringsanvisning och kör som de alltid brukar.... :worried:

Jag tycker nog att TS ska kräva att tillverkarnas anvisningar ska följas. Det är vad man ska kunna förvänta sig av en hantverkare. Ska man frångå borde kunden tillfrågats och ett avsteg dokumenterats.
 
Erik_Hansson skrev:
Himla konstigt här på byggahus.se. I vissa trådar där TS undrar om man kan göra si eller så, kommer alltid svaret att man alltid ska följa monteringsanvisning pga försäkringar eller annat. Men när byggare gör fel, dessutom på ett viktigt tätskikt så är det typ OK för att byggare brukar strunta i monteringsanvisning och kör som de alltid brukar.... :worried:

Jag tycker nog att TS ska kräva att tillverkarnas anvisningar ska följas. Det är vad man ska kunna förvänta sig av en hantverkare. Ska man frångå borde kunden tillfrågats och ett avsteg dokumenterats.
Japp, så skulle man ju absolut vilja ha det såklart. Nu ligger pannorna på, förutom vid ränndalen och det är väl där det klamrats mest. Jag orkar tyvärr inte ta striden att riva upp och göra om. Har redan gjort det tidigare vid andra byggnationer på huset. De gjorde om, men man blir säkert inte särskilt omtyckt. Det är lite lustigt att det ska vara så svårt att följa en monteringsanvisning egentligen. Men jag känner mig skapligt nöjd sålänge de tätar ordentligt. Då lär det ju inte gå läck iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.