44 593 läst · 28 svar
45k läst
28 svar
kirskål, vad göra????
Vad använder ni för Roundup som biter på kirskålen?
Vi har kört med en vanlig konsumentvariant ett antal gånger i starkare och starkare dosering men den växer som aldrig förr.
Vi har kört med en vanlig konsumentvariant ett antal gånger i starkare och starkare dosering men den växer som aldrig förr.
??? Dör inte kirskålen för dig? Jag köper vanlig roundup som man blandar med vatten och sprayar på. Det är så effektivt på kirskål att man t o m kan blanda en svagare dos än vad som står på flaskan. Är du hel säker på att det är kirskål som du har försökt bli av med?
Round up är effektivt men fruktansvärt farligt.
Jag skulle aldrig komma på tanken att använda det.
Round up försvinner inte som reklamen sa för några år sedan utan finns kvar sedan är det cancerframkallande.
En vän sprutade round up på sin grusgång något år efter fick hans hund cancer i hela magen då kunde man konstatera att round up var boven i dramat. Även han avled av mag cancer något år efter men det sas aldrig att det var besprutningsmedlet.
Så som sagt jag försöker inte hålla en moralpredikan men var försiktiga speciellt om ni har barn.
Angående kirskål så var det munkarna förr i tiden som tog kirskål till Sverige till sina örtgådar. Då använde den till mat bl.a. Kanske var därför örtgårdarna försvann det bidde inget kvar bara kirskål.
Har inget bra tips på hur man blir av med det bara att klippa och dra rötter.
Jag skulle aldrig komma på tanken att använda det.
Round up försvinner inte som reklamen sa för några år sedan utan finns kvar sedan är det cancerframkallande.
En vän sprutade round up på sin grusgång något år efter fick hans hund cancer i hela magen då kunde man konstatera att round up var boven i dramat. Även han avled av mag cancer något år efter men det sas aldrig att det var besprutningsmedlet.
Så som sagt jag försöker inte hålla en moralpredikan men var försiktiga speciellt om ni har barn.
Angående kirskål så var det munkarna förr i tiden som tog kirskål till Sverige till sina örtgådar. Då använde den till mat bl.a. Kanske var därför örtgårdarna försvann det bidde inget kvar bara kirskål.
Har inget bra tips på hur man blir av med det bara att klippa och dra rötter.
Har också hört att Roundup är det enda som tar bort kirskål snabbt. Annat alternativ är envishet.
Tyvärr är Roundup numer förbjudet att sälja (förutom till bönder och vissa liknande yrkesgrupper) vilket innebär att det blir svårt att få tag på.
Så det blir att vara envis om man inte har en gammal flaska liggandes....
//anna
Tyvärr är Roundup numer förbjudet att sälja (förutom till bönder och vissa liknande yrkesgrupper) vilket innebär att det blir svårt att få tag på.
Så det blir att vara envis om man inte har en gammal flaska liggandes....
//anna
Roundup säljs såvitt jag vet "överallt" kan inte va förbjudet väl?
Menar du att detta samband är vetenskapligt fastställt? I så fall skulle jag vilja se en referens. Jag kollade upp glyfosatets farlighet för något år sedan, men hittar just nu inte rapporten. Om jag inte minns fel, så var glyfosats farlighet betydligt överdriven i media.Riwallen skrev:Round up försvinner inte som reklamen sa för några år sedan utan finns kvar sedan är det cancerframkallande.
Kom ihåg:
Allt som finns på internet är inte sant!
Allt som figurerar i pressen är inte heller sant!
Har en granne som gjorde så här:
Klippte ned det gröna av kirskålen och sedan "masserade" rötterna 1 gång per månad med en liten smidig kultivator (TERRACUT) på röjsågen, och året efter var de borta!
Det ligger en liten filmsnutt på nätet med röjsågsfräsen
[url]www.terracut.com
[/url]
Då slipper du kemikalierna också.
Klippte ned det gröna av kirskålen och sedan "masserade" rötterna 1 gång per månad med en liten smidig kultivator (TERRACUT) på röjsågen, och året efter var de borta!
Det ligger en liten filmsnutt på nätet med röjsågsfräsen
[url]www.terracut.com
[/url]
Då slipper du kemikalierna också.
Njaa, nu är det nog djur som du tänker på, de kvävs ju av syrebrist men inte växter. Kunde man kväva växter med lite plast skulle man ju aldrig behöva ha något besvär med ogräs. Då vore det ju bara att kväva det med en påse Plasten har man för övrigt bara kvar tills det man haft på har torkat och det innebär att man kan ta bort plasten efter några timmar eller om man vill vara på den säkra sidan kan man vänta till dagen efter. Man skall alltså inte ha kvar den till kirskålen har dött.etanol skrev:
Är det mycket sten och grov grus där Kirskålen växer så fungerar Terracuten inte länge. Den slits ut på ett par timmar. Jag försökte ränsa en gång som bestod av: lite jord, grus och singel. Den var slut innan jag kom till änden.XyrcesFenol skrev:
Röjsågsfräsen TERRACUT är en kultivator och grusgångar med singel ligger utanför det arbetsområde som den är designad för.
Rekomenderade användingsområden i trädgården är grovrensning i blomrabatter, jordgubbs- och potatisland samt under häckar och buskar.
Gör ett svep med röjsågsfräsen och kratta sedan upp ogräset.
När man kör TERRACUT i skogsmark för att markbereda så träffar större stenar bara i framkant och orsakar betydligt mindre slitage än grovt grus och sand, som blir som en bläster över hela ytan,
dvs stenar och rötter sliter mindre än sand.
Riktvärdet i skogen är 3000 fläckar. Beroende på jordtyp och körteknik så kan denna siffra både dubblas och halveras. Det är fortfarande mycket låg framkörningsavgift på denna markberedare.
Vänligen
Staffan
Minimaskin
www.terracut.com
Rekomenderade användingsområden i trädgården är grovrensning i blomrabatter, jordgubbs- och potatisland samt under häckar och buskar.
Gör ett svep med röjsågsfräsen och kratta sedan upp ogräset.
När man kör TERRACUT i skogsmark för att markbereda så träffar större stenar bara i framkant och orsakar betydligt mindre slitage än grovt grus och sand, som blir som en bläster över hela ytan,
dvs stenar och rötter sliter mindre än sand.
Riktvärdet i skogen är 3000 fläckar. Beroende på jordtyp och körteknik så kan denna siffra både dubblas och halveras. Det är fortfarande mycket låg framkörningsavgift på denna markberedare.
Vänligen
Staffan
Minimaskin
www.terracut.com
Här är en liten artikel som kanske kan vara intressant för den som kämpar med kirskål
http://www.odla.nu/artiklar/kirskal.shtml
MVH//Christina.
http://www.odla.nu/artiklar/kirskal.shtml
MVH//Christina.
Så sant.
Jag såg det i min Vivo härom dagen. Köpte genast en.
Dock är det förbjudet enligt beslut taget nu i våras.....stod i tidningen.
Funderar på om det var någon snikvariant som de numer säljer.
Då jag inte har någon gammal flaska kan jag inte kolla styrkan. Har provat den jag köpte för att se om det funkar.
//anna
//anna
Jag såg det i min Vivo härom dagen. Köpte genast en.
Dock är det förbjudet enligt beslut taget nu i våras.....stod i tidningen.
Funderar på om det var någon snikvariant som de numer säljer.
Då jag inte har någon gammal flaska kan jag inte kolla styrkan. Har provat den jag köpte för att se om det funkar.
//anna
//anna