T Tompafix skrev:
Här kan du leka med olika ccmått, har tyvärr bara konstruktionsvirke, limträ och lättbalk.
[länk]
Annars får du väl fälla in stålbalk i bjälklaget och ha någon några stolpar nere.
Tack. Enligt programmet så är inte 45x360 något alternativ ens i limträ med c/c 300 om jag fattar rätt. Så jo, det verkar som att det måste bli någon annan lösning.

Jag tror dessvärre att det blir svårt att klara dessa spännvidder med en regelkonstruktion med rimlig bjälklagstjocklek. Som nämnts bör du nog försöka få till ett extra stöd.

Är det verkligen så omöjligt som många vill göra gällande?

Lundqvist trävaru har ju ramverkstakstolar för både spännvidd över 7 och 8m dimensionerat för antingen förråds eller bostadslast.

https://www.lundqvisttakstolar.se/produkt-kategori/ramverk-bostadsloft/

Det verkar ingå balk mellan varje takstol så det blir cc60 på bjälklaget. Dimensionen på underramen verkar vara 300mm.

Eller missar jag något?

Jag gissar på att denna takstolstyp inte är applicerbar i detta fallet då det är valt nockbalk och takreglar, eller vad säger ta? På de större spännvidderna behövs ett extra stöd även på dessa takstolar. Har man en ”relativt” lång spännvidd blir de mellanliggande reglarna för långa, därför hänger man upp dessa i tvärgående reglar till takstolen. I takstolen samverkar sedan över- och underram för att bära den nyttiga lasten.

• Teknisk ritning av en takstol med dimensioner, belastningsvärden och generella uppgifter markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bossespecial skrev:
Jag gissar på att denna takstolstyp inte är applicerbar i detta fallet då det är valt nockbalk och takreglar, eller vad säger ta? På de större spännvidderna behövs ett extra stöd även på dessa takstolar. Har man en ”relativt” lång spännvidd blir de mellanliggande reglarna för långa, därför hänger man upp dessa i tvärgående reglar till takstolen. I takstolen samverkar sedan över- och underram för att bära den nyttiga lasten.
Ja, det stämmer.

Har efter tidigare tips i tråden nu kollat dimensiontabeller och om jag där lägger in den exakta längden 7300 mm så får jag fram att limträ 115x315 med c/c 600 skulle funka. Är det lite på gränsen?

Jag ställer mig som sagt tveksam till en regelkonstruktion med den spännvidden och den önskade bjälklagstjockleken. Även KL-trä ligger på gränsen vilket är homogena plattor.
Problematiken är inte att få det att hålla utan det är att det ska fungera. Det är nedböjningar och vibrationer som ställer till det.
Har du några ritningar man kan diskutera runt för att hitta en alternativ lösning?

B bossespecial skrev:
Jag ställer mig som sagt tveksam till en regelkonstruktion med den spännvidden och den önskade bjälklagstjockleken. Även KL-trä ligger på gränsen vilket är homogena plattor.
Problematiken är inte att få det att hålla utan det är att det ska fungera. Det är nedböjningar och vibrationer som ställer till det.
Har du några ritningar man kan diskutera runt för att hitta en alternativ lösning?
Jag har skickat meddelande till dig.

• Gilla
nallanegort
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.