Nej, jag är inte med i Hemvärnet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T thorsken skrev:
Med risk för att få mycket skit.

Ordet hemvärn och skarp insats var något som fungerade på 60-70tal.
Inte i nutid.

Idag fikar hemvärnet med utrustning just från 60-70 tal.
Du borde gå med i hemvärnet. Dom behöver precis såna som du som vet hur verksamheten ska skötas och kan styra upp allt.
För övrigt har dom övertagit materiel, uppgifter och personal när de reguljära förbanden har lagts ner, så det är inte längre ett gäng gamla gubbar som springer runt med k-pistar.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du borde gå med i hemvärnet. Dom behöver precis såna som du som vet hur verksamheten ska skötas och kan styra upp allt.
För övrigt har dom övertagit materiel, uppgifter och personal när de reguljära förbanden har lagts ner, så det är inte längre ett gäng gamla gubbar som springer runt med k-pistar.
Jo jag vet. Men allt har sin tid. Problemet med svenska veteraner är att dom ”Åkt Ferrari utomlands” kommer hem till Sverige och får ”Gamla grejjer”. Det gör så att veteranerna tröttnar och blir civila.

Vill inte att detta ska bli offtopic, men Få ämnen är så hett som Hemvärnet vs. Försvarsmakten.
 
Krilleman
Hemvärnet?

Min gamla fänrik kallade det för prostata-gerillan.
 
  • Gilla
Nirre och 4 till
  • Laddar…
H
T thorsken skrev:
Jo jag vet. Men allt har sin tid. Problemet med svenska veteraner är att dom ”Åkt Ferrari utomlands” kommer hem till Sverige och får ”Gamla grejjer”. Det gör så att veteranerna tröttnar och blir civila.

Vill inte att detta ska bli offtopic, men Få ämnen är så hett som Hemvärnet vs. Försvarsmakten.
bra att du luftar dina tankar.
men tycker jag fortfarande att bunker är fel benämning
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Hemvärnet?

Min gamla fänrik kallade det för prostata-gerillan.
Visst låg du på STFTP?
 
Krilleman
Nästan, STRVTP.
 
Jaja! Ni har gjort ett riktigt bra jobb. Dom enda som gör ”skarp insats” i lumpen.
Alla era officerare var sjukt sköna.
 
  • Gilla
SectorT
  • Laddar…
H
T thorsken skrev:
Jaja! Ni har gjort ett riktigt bra jobb. Dom enda som gör ”skarp insats” i lumpen.
Alla era officerare var sjukt sköna.
(y) förstår att flottan räknas ej. dock övning med skriver bara årtalen 2000- 2005
 
H
finns det inte någon industriell svamp odling i någon av gamla försvarets bunkrar?
 
hsd
Har något svagt minne av svampodling i Bodentrakten....

Shiitake svamp vet jag att det odlas i Kirunagruvan , i nedlagda orter, med framgång
 
H
hsd hsd skrev:
Har något svagt minne av svampodling i Bodentrakten....

Shiitake svamp vet jag att det odlas i Kirunagruvan , i nedlagda orter, med framgång
ja för f.. åskogens svamp eller nå :crysmile:
 
B b8q skrev:
Det är så synd att Försvaret ofta fyller igen sina underjordiska bunkrar innan de säljs./
Jag tycker att det tråkigaste är att flera av dem byggdes. Känner till flera anläggningar som färdigställdes och något eller några år senare fylldes med betong eller sprängdes.
 
engs
I Östergötland så skulle ett sådant bergsrum säljas, men efter att ett MC-gäng av den kriminella sorten visat intresse. Ville de (kommer inte ihåg vilke "de" var nu, om det var kommunen om det nu var deras bergsrum eller om SÄPO/Polisen gick in och stoppade det hela) inte riskera ge sådana tillgång till ett ointaglig tillhåll och det förseglades istället.

Edit: Googlade lite och hittade denna notis https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ostergotland-mc-gang-hotar-inta-bergrum Men har för mig det slutade med att det förseglades / ej såldes alls.
 
engs engs skrev:
I Östergötland så skulle ett sådant bergsrum säljas, men efter att ett MC-gäng av den kriminella sorten visat intresse. Ville de (kommer inte ihåg vilke "de" var nu, om det var kommunen om det nu var deras bergsrum eller om SÄPO/Polisen gick in och stoppade det hela) inte riskera ge sådana tillgång till ett ointaglig tillhåll och det förseglades istället.

Edit: Googlade lite och hittade denna notis [länk] Men har för mig det slutade med att det förseglades / ej såldes alls.
Sålt, idag serverhall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.