2 054 läst · 23 svar
2k läst
23 svar
Kemisk metall/annat som klarar 600°?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 900 inlägg
Ingen aning vad som är vad , länken jag la med lagade jag min pizzasten med . Det funkar alldeles utmärkt i öppen eld efter reparation samt att diska efteråt .S stugfar skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 356 inlägg
Hur tjock är plåten?
Givet hur du beskriver att två skålar då spricker på samma sätt, temperaturen i fråga samt den tighta passformen så går detta ens att rädda upp? Kollar man på lödning så är de smältpunkten på lod lägre än vad temperaturen är vid förbränning. Har svårt att de hur en produkt ur någon tub ens har en chans här. Tig alt ny skål och givet men givet hur de spricker för dig är det inte något specifikt hos dig som bidrar? Skulle detta vara en generell svaghet i konstruktionen borde det vara allmänt känt
Vad är det för kvalitet på den rostfria bägaren - är det vanlig hushållsrostfri 18/8-stål så tål de dåligt koksalt i vattenlösning och inre spänningar i material av värmeväxlingar och det börja ge sprick-korrosion och senare ger anvisningar som rivs upp när temperaturerna går upp och ned.
urin brukar rätt mycket natriumsalt så det är lätt att tänka den tanken - syrafast stål är mer korrosionsbeständig men även här måste man navigera varsamt mellan olika legeringar när det är natrium/kaliumklorid-salter inblandat, och så skall det också vara tillräckligt plastiskt bearbetbart för att pressa/stampa fram en bunke av det också och tåla spänningarna när det hela tiden värms och kyls och inte deformerar sig för mycket.
urin brukar rätt mycket natriumsalt så det är lätt att tänka den tanken - syrafast stål är mer korrosionsbeständig men även här måste man navigera varsamt mellan olika legeringar när det är natrium/kaliumklorid-salter inblandat, och så skall det också vara tillräckligt plastiskt bearbetbart för att pressa/stampa fram en bunke av det också och tåla spänningarna när det hela tiden värms och kyls och inte deformerar sig för mycket.
Det du söker är ett lim som är starkt, har god vidhäftning vid rostfritt stål och tål 600ºC. Jag tror inte att den produkten finns. Skålen tålde inte miljön i sitt originalutförande. Då lär man inte kunna limma ihop den så att det håller bättre. Svetsa eller hårdlöda tror jag på som en reparation som inte håller lika länge som den gjorde i original.
Jag tror inte du ska ha allt för stora förhoppningar att kunna laga baljan.
Det är svårt att få nånting att fästa på rostfrittstål, , inte ens färg sitter kvar i längden.
( Minns bilen DeLorean som inte lackerades pga detta.)
Samma egenskaper som gör att rostfritt är populärt i kokkärl och kök.
Baljan är antingen feltillverkad eller felkonstruerad och borde ha nån form av garanti ?
Du har två som båda spruckit ?
En svetsreparation riskerar även den lösa problemet en stund innan även den spricker pga den termiska belastningen.
Kan du hitta en rostfri kastrull som råkar passa storleksmässigt ?
Det är svårt att få nånting att fästa på rostfrittstål, , inte ens färg sitter kvar i längden.
( Minns bilen DeLorean som inte lackerades pga detta.)
Samma egenskaper som gör att rostfritt är populärt i kokkärl och kök.
Baljan är antingen feltillverkad eller felkonstruerad och borde ha nån form av garanti ?
Du har två som båda spruckit ?
En svetsreparation riskerar även den lösa problemet en stund innan även den spricker pga den termiska belastningen.
Kan du hitta en rostfri kastrull som råkar passa storleksmässigt ?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Metallsmak efter byte av vattenmätare, kommunalt vatten
Vatten & Avlopp -
Metallsvarv och mindre metallfräs köpes.
Köpes, Hyres & Bytes -
Ta hand om rost på metall franska balkong räcke
Byggnadsvård -
Antik metallfräs, tillverkare? Vad är det för sorts kona som ska sitta i spindeln? Och lite annat!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kemiskmetall vs Glasfiberspackel
Byggmaterial & Byggteknik