Hej, haft min Keddy i många år nu och funderar om fler har samma problem med att det blir en "sotrand" på glaset? Den har uppkommit på samma plats från dag ett

• Keddy vedspis med sotfläck på glaset och glödande ved inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen sådan, men troligtvis är det något luftdrag som blåser mot det stället.

Har en modern Keddy med två dörrar och sidoglas. Den blir sotig på glaset snabbt trots ordentligt eldande. Vid varje eldningstillfälle måste man ju få upp kaminen i tenperatur och tror det är då soten sätter sig. Sidoglasen är värst. Bränns bort lite uppe i mitten men det är alltid kvar nedertill.

• Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Jag har samma keddy och den beter sig på samma sätt..
Det blir värre om man eldar "fel", enligt manualen ska man elda uppifrån och ner, dvs börja med grova vedträn längst ner och den bygga uppåt med mindre och mindre....

Edit: brukar du köra så länge att den blir så fylls med på mycket sot som på bilden? Det är ganska lätt att man täpper till insuget under, och då drar den in luft genom luckan istället för att luften går där den ska.. den ska gå över och ner mot glaset för att hålla det rent..,

• Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Har en modern Keddy med två dörrar och sidoglas. Den blir sotig på glaset snabbt trots ordentligt eldande. Vid varje eldningstillfälle måste man ju få upp kaminen i tenperatur och tror det är då soten sätter sig. Sidoglasen är värst. Bränns bort lite uppe i mitten men det är alltid kvar nedertill.
Ok, då är jag inte ensam, tur att jag bara har ett glas i dörren då ;-)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har samma keddy och den beter sig på samma sätt..
Det blir värre om man eldar "fel", enligt manualen ska man elda uppifrån och ner, dvs börja med grova vedträn längst ner och den bygga uppåt med mindre och mindre....

Edit: brukar du köra så länge att den blir så fylls med på mycket sot som på bilden? Det är ganska lätt att man täpper till insuget under, och då drar den in luft genom luckan istället för att luften går där den ska.. den ska gå över och ner mot glaset för att hålla det rent..,
Ja Jag eldar nog ca 4-5 h åt gången och tömmer soten cirka var 3e gång. Jag brukar skjuva soten bakåt innan jag tänder.

Ett riktigt stalltips jag lärt mig dock är att köra "tapetmetoden" vid rengörning, dvs jag sprutar på rengöringsmedel på soten, sedan klistrar jag på ett ark hushållspapper eller vanligt tidingspapper sedan sprutar på mer medel utanpå, då stannar fukten och inte rinner undan. Efter 10 min går det nästan att torka bort det utan att använda skrubbsvamp!

sy97jgu sy97jgu skrev:
Ja Jag eldar nog ca 4-5 h åt gången och tömmer soten cirka var 3e gång. Jag brukar skjuva soten bakåt innan jag tänder.

Ett riktigt stalltips jag lärt mig dock är att köra "tapetmetoden" vid rengörning, dvs jag sprutar på rengöringsmedel på soten, sedan klistrar jag på ett ark hushållspapper eller vanligt tidingspapper sedan sprutar på mer medel utanpå, då stannar fukten och inte rinner undan. Efter 10 min går det nästan att torka bort det utan att använda skrubbsvamp!
Ett annat smidigt sätt att få bort soten är att bara blöta upp lite hushållspapper och doppa det i askan och gnugga lite. Sen tar man en bit nytt fuktigt papper och torkar bort ränderna.

• Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Ja det är synd att kaninerna ska skita ner så fruktansvärt. Det är ju synd att inte all sot fastnar på glaset istället för att spridas vida omkring.
Extra tråkigt så här i jultider att det ska stinka eldrök i hela kvarteret när man vill vara ute med barnen i snön.

• Arg
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ja det är synd att kaninerna ska skita ner så fruktansvärt. Det är ju synd att inte all sot fastnar på glaset istället för att spridas vida omkring.
Extra tråkigt så här i jultider att det ska stinka eldrök i hela kvarteret när man vill vara ute med barnen i snön.
Du kanske skulle prova att elda något annat än kaniner?

Jag har helt gått över till rakade marsvin. Både luktar och ryker mindre.....

• Gilla
  • Haha
TinyDestroyer och 23 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ja det är synd att kaninerna ska skita ner så fruktansvärt.
Jag håller med. De förbannade jävla kaninerna. De förökar sig som pesten och lämnar spillning över allt. Jag skjuter av så många jag kan. Kaniner borde fan vara förbjudna inom detaljplanerat område.

Åt helvete med kaniner!

• Haha
  • Gilla
TinyDestroyer och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Om du har stora problem med kaninerna så kan du kontakta kommunens viltvårdare (mick dropp).

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tulikivi KTLU 2050. Sällan besvärande sot på stora ugnsluckan. Tror det beror på att det finns en typ längsgående ventil i överkant på luckan, som styr utan rökgaserna. Nedertill en spoiler som skickar förbrännings luft som tas in under asklådan via en tub från utsidan stenfoten.

Övre eldstadens glas i den luckan blir igenmurade av löst sot, såvida jag inte öppnar något på den luckans dragspringa. Men då får jag in rumsluft, som kyler något.

H Hybro skrev:
Övre eldstadens glas i den luckan blir igenmurade av löst sot, såvida jag inte öppnar något på den luckans dragspringa. Men då får jag in rumsluft, som kyler något.
Ska inte dragspringan vara lite öppen vid eldning?

Alltså en undre och en övre eldstad.
Normalt eldande i den undre.

Övre eldas upp vid mys eller då vi
t ex vill steka bröd eller laga annan mat.
En dragspringan i övre kant på nedersta luckan, är oftast öppen..
Ändrar egentligen inte synbart mycket vilket som.

Redigerat:
Har en Keddy, inte exakt samma modell som din utan med vinklade glasdörrar. Aldrig haft problem liknande ditt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.