17 829 läst · 47 svar
18k läst
47 svar
kattvind bärande eller ej?
Samtidigt får man väl även lägga det slutgiltiga ansvaret på husägaren. River man bärande väggar bara baserat på vad en okänd människa med pajas-avatar på internet sagt i ett flyktigt inlägg så får man imho skylla sig själv.KnockOnWood skrev:
Jag tackar som sagt för all hjälp! jag ville bara höra med er vad ni trodde, tänker inte göra något förens jag har tagit dit någon som kan. Så ni behöver inte hacka på varandra alla åsikter är välkomna! Btw var får man tag i en ritning till huset? har ingen aning om var man kan vända sig. Det är som sagt ifrån 1942.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag slog upp en ny vägg en halvmeter in sen rev jag den andra. Hände absolut inget. Kändes inte som det var något tryck i väggen. Den andra väggen tänker jag bara ta upp en öppning och göra skjutdörrar.
Men vet som sagt inte om den hade något bärande syfte eller ej då jag inte har tagit dit någon kunnig. Men flytta den en halvmeter var iallafall inga problem!
Ett enkelt sätt att testa om något som ändå ska bort är bärande är att såga av det med ett enkelt vågrätt snitt. Om det nyper fast sågen är det bärande. Den avsågade bärande delen kan om man är orolig stärkas upp med nån spikplatta tills man ersatt den med en ny bärande konstruktion, i vårt fall en 4 gånger så tjock limträbalk.
exakt som anna_h förklarar gjorde jag med. Och det hängde löst så det sjönk inget! Men även om en vägg inte är bärande kan de ju ligga lite tryck på den ändå.
Det blåa du ser är vindduk till luftingen. Hade lite panik att lägga om taket för jag började i november. Fanns ingen luftning, och flera takstolar var dåliga. Så hade taket helt öppet, fixa de dåliga takstolarna och på med vinduk istället för masonit för det gick fortare. sen 2"2 och råspont. Precis när jag la sista pannraden så kom snön, ibland har man flytt
Det blåa du ser är vindduk till luftingen. Hade lite panik att lägga om taket för jag började i november. Fanns ingen luftning, och flera takstolar var dåliga. Så hade taket helt öppet, fixa de dåliga takstolarna och på med vinduk istället för masonit för det gick fortare. sen 2"2 och råspont. Precis när jag la sista pannraden så kom snön, ibland har man flytt
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ända ut?
Du kan ju isolera och panela hela taket, så kattvindarna elimineras.
Men du bör nog inte ta bort de vertikala stödbenen.
Om det är rätt dimensionerat fyller de definitivt en funktion.
Förresten ser det ut som snickarna hade bråttom när de la taket.
Många spik som missade den närmaste regeln.
Hoppas inte taket blåser bort för dig. Men det har väl suttit uppe några år
Du kan ju isolera och panela hela taket, så kattvindarna elimineras.
Men du bör nog inte ta bort de vertikala stödbenen.
Om det är rätt dimensionerat fyller de definitivt en funktion.
Förresten ser det ut som snickarna hade bråttom när de la taket.
Många spik som missade den närmaste regeln.
Hoppas inte taket blåser bort för dig. Men det har väl suttit uppe några år
Jo, det har suttit sen -69....
Hur isolerar jag?
Jag måste väl ha någon slags luftspalt mellan isoleringen och råspånten?
Blir spännande att räkna på projektet.
Drömmen är ju att blåsa ut hela övervåningen och göra om badrummet etc.
Ritar på att sätta in kamin (2st) en i K och en i vrum, så måste fnula på vart det är bäst röret ska upp.
Måste byta tak inom 5-10 år och tänkte då kanske jag sätter in kaminerna samtidigt.
Hur isolerar jag?
Jag måste väl ha någon slags luftspalt mellan isoleringen och råspånten?
Blir spännande att räkna på projektet.
Drömmen är ju att blåsa ut hela övervåningen och göra om badrummet etc.
Ritar på att sätta in kamin (2st) en i K och en i vrum, så måste fnula på vart det är bäst röret ska upp.
Måste byta tak inom 5-10 år och tänkte då kanske jag sätter in kaminerna samtidigt.
Moderator
· Stockholm
· 52 548 inlägg
Det där med att såga och vara nöjd om sågen inte nyper. Jag har hört att ibland är kattvinds "stolparna" inte där för att ta upp tryckande kraft från taket, utan för att mellanbjälklaget skall hänga i takstolen. Dvs, om du har lite för lång spännvidd på bjälklaget, så får det stöd genom att hänga i takstolen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det kanske kan bero på årstiden också?hempularen skrev:Det där med att såga och vara nöjd om sågen inte nyper. Jag har hört att ibland är kattvinds "stolparna" inte där för att ta upp tryckande kraft från taket, utan för att mellanbjälklaget skall hänga i takstolen. Dvs, om du har lite för lång spännvidd på bjälklaget, så får det stöd genom att hänga i takstolen.
Om det är mycket snö på taket böjer högbenen rimligtvis nedåt och stödbenen utsätts för en tryckkraft.
Och kanske motsatt läge när det är snöfritt.
Men jag vet ju inget om husbyggnadsstatik förstås