12 548 läst · 23 svar
13k läst
23 svar
Katt skiter i trädgårdslandet
Man har väl alltid haft alla möjliga sorters avföring som gödning förr ??
Tror inte det påverkar hälsan det minsta , det bryts ju ner i jorden och blir mull.
Det enda skadliga jag kan tänka mig är om man skulle äta eller få i mig det direkt från lådan.
Tror inte det påverkar hälsan det minsta , det bryts ju ner i jorden och blir mull.
Det enda skadliga jag kan tänka mig är om man skulle äta eller få i mig det direkt från lådan.
Toxoplasmos som ni pratar om (som kan vara farligt för gravida) är mycket vanligare i jord än i kattskit. Jag vet att barnmorskor gärna skrämmer upp gravida med kattlåderensning, vilket är trams, eftersom man rensar med en spade och inte gräver i kattlådan med händerna, och om man ändå mot förmodan skulel få nåt på händerna från kattlådan tvättar man sig ju ordentligt sedan. Toxoplasmos är bara farligt första gången man smittas och då bara om man asmtidigt är gravid, så om man är orolig kan man testa sig, då får man veta om man inte har haft det och kan akta sig för att gräva i rabatter eller ta i kattbajs med händerna om man blir gravid.
Vad gälelr trädgårdsland så är det ju lite obehagligt om de har dem som kattlåda. Hönsnät är bra motmedel, grovt nog för att vara lätt att lyfta bort när det börjat växa ordentligt, finmaskigt nog för att katten inte ska vilja använda det som kattlåda. Att ha ett attraktivt alternativ (tex en sandlåda, eller en rabatt med barkmull) underlättar. Där kan man ju sätta nån ros, pion eller annan väldoft som man inte tänker äta.
Vad gälelr trädgårdsland så är det ju lite obehagligt om de har dem som kattlåda. Hönsnät är bra motmedel, grovt nog för att vara lätt att lyfta bort när det börjat växa ordentligt, finmaskigt nog för att katten inte ska vilja använda det som kattlåda. Att ha ett attraktivt alternativ (tex en sandlåda, eller en rabatt med barkmull) underlättar. Där kan man ju sätta nån ros, pion eller annan väldoft som man inte tänker äta.
Produkter som diskuteras i tråden