En bil med många hästkrafter går mesta tiden på dellast vilket sänker motorns verkningsgrad vilket drar mer bränsle. Sedan måste drivlina och kaross/hjulupphängningar dimensioneras för maxlast vilket väger och kostar mer. Så du kör inte omkring gratis med en onödigt stark motor.

En gjutjärnskamin är nog billigare, kan tom vara billigare i drift med lågt vedpris men bor du i tätort kan du dels få nej till nyinstallation, dels kan kommunen lättare utfärda eldningsförbud om grannarna klagar jämfört med om du har en svanenmärkt kamin. Dessutom får du en miljömärkt kamin med keramikinfodrat förbränningsutrymme för 10 tusen och uppå, så en sådan enorm investering är det inte.

Visa mig en gjutjärnskamin som brinner Svanenmärkt från 2kW upp till 25kW? Alltid kul med snabb uppvärmning men hög effekt brukar betyda dålig renhet och verkningsgrad på låg effekt. Ett undantag är katalyskaminer men dom kostar en slant. Annars tycker jag det borde komma katalysatorer för eldstäder så man kunde elda skitigt och änå inte få nämnvärda utsläpp. Värmen skulle då till stor del plockas ut från katalysatorn.
 
Anders_Nilsson skrev:
En bil med många hästkrafter går mesta tiden på dellast vilket sänker motorns verkningsgrad vilket drar mer bränsle. Sedan måste drivlina och kaross/hjulupphängningar dimensioneras för maxlast vilket väger och kostar mer. Så du kör inte omkring gratis med en onödigt stark motor.
Men man kan elda mer och spara mer pengar med en "onödigt stark" kamin.


Anders_Nilsson skrev:
En gjutjärnskamin är nog billigare, kan tom vara billigare i drift med lågt vedpris men bor du i tätort kan du dels få nej till nyinstallation, dels kan kommunen lättare utfärda eldningsförbud om grannarna klagar jämfört med om du har en svanenmärkt kamin. Dessutom får du en miljömärkt kamin med keramikinfodrat förbränningsutrymme för 10 tusen och uppå, så en sådan enorm investering är det inte.
Jo..men här är det väll inte frågan om en nyinstallation? Och om man eldar torr ved så är det ingen fara med eldningsförbud, den typ av granne som klagar på rök från en kamin kommer att klaga oavsett vilken typ av kamin det rör sig om. En kompis till mig blev anmäld till miljönämnden i sin kommun, av en sur gammal bitter tant, och han har en hypermodern keramisk kamin. Han talade med sin övriga grannar, och skrev tillbaka till miljönämnden. Det enda som det ledde till var att "surtanten" fick heta "surtanten" sedan dess.

Anders_Nilsson skrev:
Visa mig en gjutjärnskamin som brinner Svanenmärkt från 2kW upp till 25kW? Alltid kul med snabb uppvärmning men hög effekt brukar betyda dålig renhet och verkningsgrad på låg effekt. Ett undantag är katalyskaminer men dom kostar en slant. Annars tycker jag det borde komma katalysatorer för eldstäder så man kunde elda skitigt och änå inte få nämnvärda utsläpp. Värmen skulle då till stor del plockas ut från katalysatorn.
Jo..Men man är väll inte tvungen att elda hela tiden? Ja..det blir lite för varmt ibland, vissa tider på året, om man har en stor kamin men har man en fungerande termostat så är det inte ett stort problem....tycker jag. Vill man myselda så tror jag att det finns få som blir ledsen av att man dessutom råkar spara lite pengar på det. Och tydligen så är det lika bra att strunt i Svanenmärkta produkter från och men nu. För den som vill förändra världen så finns det tydligen bättre alternativ.
 
Hej

Trevligt att du inte vill riva den snygga skapelsen du har :)
Jag vet inte storleken på murningen, men ja förslår att du sätter in en hörnkamin i varje hål, leta upp en trevlig liten modell och sen söker du upp 4 likadana på blocket.
Då kommer du få effektiv eldning i den kaminen du eldar i och du får elden åt det håll du vill ha, du eldar miljösmart i en liten kamin med bra förbränning och du kan elda i alla 4 kaminer och värma huset rejält.
 
Workingclasshero skrev:
Hej

Trevligt att du inte vill riva den snygga skapelsen du har :)
Jag vet inte storleken på murningen, men ja förslår att du sätter in en hörnkamin i varje hål, leta upp en trevlig liten modell och sen söker du upp 4 likadana på blocket.
Då kommer du få effektiv eldning i den kaminen du eldar i och du får elden åt det håll du vill ha, du eldar miljösmart i en liten kamin med bra förbränning och du kan elda i alla 4 kaminer och värma huset rejält.
Ideen var lite kul men problemet blir väl att man då måste få till 4 rökkanaler. Brukar ju inte bli godkänt med flera eldstäder för fastbränsle i samma kanal. Men det är ju alltid sotaren som bestämmer och dom är ju allsmäktiga ;)
 
Då träder genast regelverket i och klassar det som 4:a eldstäder vilket du inte kan ha monterade till en skorstenspipa. Och sotning av 4 kaminer blir åtminstone :)dyrt
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Men man kan elda mer och spara mer pengar med en "onödigt stark" kamin.
Hyltran, har du några begrepp om hur mycket 8 kW är? Det räcker till att värma ett mediokert isolerat hus på sådär 150 m² om inte mer. Det är en ovanlig situation att huset kräver så mycket som 8 kW för att hållas varmt. Det spelar ingen roll hur bra termostat du har. Ordinarie värmesystem kan inte göra mer än stänga av sig. Sedan sprids inte värmen så bra utan det blir bastu i vardagsrummet innan det blir varmt i intilliggande rum. Och 25 kW i vardagsrummet. Det är våldsamt för mycket i alla normala vardagsrum under alla normala omständigheter.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
exerg skrev:
Då träder genast regelverket i och klassar det som 4:a eldstäder vilket du inte kan ha monterade till en skorstenspipa. Och sotning av 4 kaminer blir åtminstone :)dyrt
Så är det..... nästan.
Du får ha max 2 kaminer till samma pipa, till och med på olika våningsplan om det är samma bostad/lägenhet.
Säg nu inte emot någon, för jag har så ;-)
 
Jag åxå, men idag skall detta verifieras med beräkningsunderlag för sammanslagen rökbelastning.Åtminstone här i trakten.
 
en kamin avger bara den effekt den blir laddat med och man får väl inte 8KW av 2-3 vedpinnar som brinner i eldstaden? Eller?
Vill man elda lugn så fyller man inte kaminen med ved upp till tak och sen stryper luften så det ska räcka för hela kvällen. Man lägger en pinne i brasan då och då och håller elden levande utan att det blir bastu i rummet.
Alla kaminer brukar ha luftreglering så eldaren kan reglera luft och bränslemängd och man bör kunna hålla värmetillverkning på en acceptabelt nivå.
Ja, jag vet att det är svårt för man vill gärna lägga på mer än det egentligen behövs . Men vill man se vackra lågor hela kvällen så får man svettas.

Men varför snack om att inte köpa en kamin med för stor effekt? Kan det bli för stor av sej själv? Man bestämmer ju effekten själv genom att dosera bränslet dvs trampa på gasen om man nu tvunget vill jämföra det med en bil. Max effekten är begränsat till hur mycker ved du kan lasta i kaminen men minimum effekt börjar oftast från noll
gaia
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
En liten långsamt brinnande brasa i ett litet hörn av den stora kaminen ger mer sot, tjära och giftiga avgaser än en liten något hastigare brinnande brasa som fyller upp en liten kamin. Det finns givetvis tillfällen då det är bra med en hög maxeffekt, men de gånger man klarar sig med en låg effekt är den höga maxeffekten av ondo. Detta vare sig det gäller en kamin eller en bil. Hög effekt är helt enkelt sämre för det mesta även om det kan vara bra ibland. Därför snackar åtminstone jag om att inte köpa en kamin med för stor effekt.
 
Avemo skrev:
Hyltran, har du några begrepp om hur mycket 8 kW är? Det räcker till att värma ett mediokert isolerat hus på sådär 150 m² om inte mer. Det är en ovanlig situation att huset kräver så mycket som 8 kW för att hållas varmt. Det spelar ingen roll hur bra termostat du har. Ordinarie värmesystem kan inte göra mer än stänga av sig. Sedan sprids inte värmen så bra utan det blir bastu i vardagsrummet innan det blir varmt i intilliggande rum. Och 25 kW i vardagsrummet. Det är våldsamt för mycket i alla normala vardagsrum under alla normala omständigheter.
Har man en ganska normal enplansvilla på 150 kvadrat, med ganska öppen planlösning så är en sådan pjäs som vi pratar om helt ok tror jag. I vintras värmde jag vårt något mindre hus med en något mindre kamin.

Om man skulle råka lägga in för mycket ved, och få det för varmt, kan man ta av sig tröjan, tofflorna, och så vidare, och i värsta fall öppna ett fönster tills elden har lugnat sig lite.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.