Vi har en öppen spis mitt i rummet som vi aldrig använt.
Eftersom den står mitt i rummet så är den även öppen åt alla fyra håll, en "pelare" i varje hörn så att säga.

Nu funderar vi på om vi skulle göra ett ryck och försöka göra något vettigt med den.

En kassett/insats vore väl då kanske bra, men jag antar att det inte finns någon som har luckor/glas åt alla fyra håll? Måtten på insidan är ca 60x60 cm.

Alternativ två gissar jag är att ha en "tunnelvariant" med glas åt två motsatta håll och mura igen de andra två sidorna. Har kikat runt på nätet, men de flesta tunnelvarianter är väldigt avlånga som jag hittar, dvs de kommer aldrig få plats.

Eurofire/energikassetten verkar man kunna få specialanpassad till viss grad, men verkar vara lite mixade erfarenheter av dessa.

Någon som sitter inne med tips på lösningar?

Bild på pjäsen
IMG_0763.JPG
 
Just det, den där snubblade jag över när jag sökte runt häromdagen.
Ingen aning om vad det är för märke/kvalitet dock? Jag har iofs dålig koll på allt i det här ämnet så det kanske inte är så konstigt :)

8-22kW dock, det låter som man måste elda på rätt bra i en sån? Nu är det visserligen rätt öppen planlösning runt kaminen, kanske runt 7-80kvm utan alltför mycket väggar i vägen, så det kanske skulle funka..

Tanken är väl mest att myselda och inte till primär uppvärmning dock.
 
Det är alltid den minsta effekt som visas först- alltså 8kw (80kvm) och om man eldar väl ordentlig då är det ma. effekt 22kW.
Den tror jag bli fint, i värsta fall kan man köpa etanol insats, men har personligen sådan, trotts att det är riktiga lågor det tyvärr går inte att jämföra med "riktigt" braskamin. Helt annat upplevelse. Vi har också en kamin som ackumulerar värme, fast lite mer i modern stil från karles och den älskar vi.
 
oceanis skrev:
[länk]
Verkar perfekt för syftet, gjord av gjutjärn och har ingen elektronik eller keramik som kan krångla ;) och om det skulle bli strömavbrott, så funkar den ändå, och då är den en räddande ängel det lovar jag.

Snygg är den också!
 
Hur går det till att få den på plats?
 
Du ville ha tips på lösningar - riv skiten! Bodegastuket är ju från 70-talet och nu kanske du gillar det men jag tycker designen är otidenlig.

Du säger att ni aldrig använt den - ja just det, gissa varför? Även med insats läs ni aldrig använda den. För då hade ni nog eldat redan. Verkar som att du vill lägga pengar på att få i ordning något som ni aldrig velat använda.

Och river ni så får ni rätt mycket användbara kvadratmetrar fria, jag menar den där pjäsen tar ju upp halva vardagsrummet.

Men OK, vi accepterar nu att du vill börja elda eller att rivning är opraktiskt. Bortsett från att eldning skräpar ner duktigt och den där saken gör att du får släpa ved genom vardagsrummet så är 8kW åt HEL---E för hög effekt. Jag har en HWAM 3420 på 2-7kW och mitt största problem är att kunna pyrelda utan att röken får grannarna att kräkas.

Nu har HWAM bra keramik som isolerar i alla sina kaminer så det går bra att köra på låg effekt men med en oisolerad gjutjärnsinats blir detta svårt. Då står min kamin på övre plan som är 110 kvm i ett sutterränghus byggt 1974 och öppen planlösning, köra på fullskaft 7kW är OTÄNKBART. Bara så du inte köper för stor insats.

Hyltran får säga vad han vill men köp en modern kamin/insats med mycket keramik och helst Svanenmärkt om du har grannar inpå. 8kW är liksom när man har vattenmantlat och dockar till husets vattenburna system.

Sedan rekommenderar jag att du skaffar en mindre insats som har glasdörrar mot soffan. I de tre övriga hålen som blir kan du t ex lagra tändmaterial (tändstickor, tändbriketter och späntved) och kanske en grovdammsugare som du behöver för att hålla rent. Se bara till att isolera så det inte fattar eld.

Jag vet vad jag pratar om, vintern 2013-2014 hade jag en LLVP nere och kaminen uppe som enda uppvärmning, gick minst en IKEA-kasse ved om dagen. Slitsamt, skitar ner och kallt på morgonen. Sedan fick jag till slut låna i banken och skaffade bergvärme, jag har aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv som när jag skickade iväg 120 papp till firman för komplett installation och byte av ett gäng radiatorer. Det kändes riktigt skönt att bränna iväg pengarna, så bra är bergvärme. Sedan har jag kvar kaminen och vedförrådet till den svinkalla vinterdag då terrorister slår ut elförsörjningen i GBG.
 
Anders_Nilsson skrev:
Du ville ha tips på lösningar - riv skiten! Bodegastuket är ju från 70-talet och nu kanske du gillar det men jag tycker designen är otidenlig. GBG.
Du föreslår rivning men smaken är ju olika, dessutom varierar den över tiden. Stilar blir ibland åter populära, därför förstår jag om det skulle vara svårt att besluta om rivning i detta fall.
 
Anders_Nilsson skrev:
Du säger att ni aldrig använt den - ja just det, gissa varför?

8kW åt HEL---E för hög effekt. Jag har en HWAM 3420 på 2-7kW och mitt största problem är att kunna pyrelda utan att röken får grannarna att kräkas.

Nu har HWAM bra keramik som isolerar i alla sina kaminer så det går bra att köra på låg effekt men med en oisolerad gjutjärnsinats blir detta svårt. Då står min kamin på övre plan som är 110 kvm i ett sutterränghus byggt 1974 och öppen planlösning, köra på fullskaft 7kW är OTÄNKBART. Bara så du inte köper för stor insats.

Hyltran får säga vad han vill men köp en modern kamin/insats med mycket keramik och helst Svanenmärkt om du har grannar inpå. 8kW är liksom när man har vattenmantlat och dockar till husets vattenburna system.


.
Att se det som något negativt att en kamin har hög effekt är samma sak som att gnälla över att en bil har för många hästkrafter. På samma sätt som att det är skönt att säkert och bekvämt kunna blåsa om en väglus är det skönt att kvickt kunna värma kåken/rummet med kaminen.

Det går att ta fram räkneexempel som visar att gjutjärn alltid är det som är mest ekonomiskt = bäst.

Den typen av grannar som "kräks" av röken från en gjutjärns kamin letar bara efter något att gnälla över och kommer att "kräkas" lika mycket av en keramisk grej. Tills de hittar något annat att gnälla över.

Om man ska gissa varför den inte använts så gissar jag på att den inte hade en aktuell besiktning när ni köpte kåken.

Klart ni ska elda!
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Att se det som något negativt att en kamin har hög effekt är samma sak som att gnälla över att en bil har för många hästkrafter. På samma sätt som att det är skönt att säkert och bekvämt kunna blåsa om en väglus är det skönt att kvickt kunna värma kåken/rummet med kaminen.
Det är väl en ganska bra parallell. Det är en försvinnande liten bråkdel av gångerna man använder en bil eller en kamin som man har nytta av hela effekten. Nackdelarna har man alla övriga gånger. Är det svinkallt och terroristattack mot elverket är det säkert jättebra med en kamin som har hög effekt. I princip alla andra gånger är det bättre med en låg effekt. 8 kW i ett vardagsrum är mycket. Det går mycket fort att få för varmt på det viset. Skall det vara bekvämt att använda en kamin i ett bostadshus där den inte är primär uppvärmning bör den ha så låg effekt som man kan hitta.

Hyltran från Veglemyren skrev:
Det går att ta fram räkneexempel som visar att gjutjärn alltid är det som är mest ekonomiskt = bäst.
Det går att ta fram andra räkneexempel som ger helt andra slutsatser också. Många som köper en kamin kommer aldrig att få ekonomi i det men gör det ändå av andra skäl.

Hyltran från Veglemyren skrev:
Den typen av grannar som "kräks" av röken från en gjutjärns kamin letar bara efter något att gnälla över och kommer att "kräkas" lika mycket av en keramisk grej. Tills de hittar något annat att gnälla över.
Varför elda så att man förorenar luften mer än nödvändigt? Och vad har röken att göra med om kaminen är gjord av gjutjärn.
 
Avemo skrev:
Det är väl en ganska bra parallell. Det är en försvinnande liten bråkdel av gångerna man använder en bil eller en kamin som man har nytta av hela effekten. Nackdelarna har man alla övriga gånger. Är det svinkallt och terroristattack mot elverket är det säkert jättebra med en kamin som har hög effekt. I princip alla andra gånger är det bättre med en låg effekt. 8 kW i ett vardagsrum är mycket. Det går mycket fort att få för varmt på det viset. Skall det vara bekvämt att använda en kamin i ett bostadshus där den inte är primär uppvärmning bör den ha så låg effekt som man kan hitta.
Jag kan hitta på betydligt fler och mer vanligt förekommande situationer där man har nytta av en rejäl kamin. Om det skulle råka bli lite för varmt så har man förhoppningsvis en termostat som känner det och sänker den primära värmen, och då har man dessutom sparat lite pengar, och gjort en insats för miljön.

Avemo skrev:
Varför elda så att man förorenar luften mer än nödvändigt? Och vad har röken att göra med om kaminen är gjord av gjutjärn.
Jag tog mig kanske för mycket frihet i min tolkning av vad du skrev där. Men svaret på din fråga är. Därför att man sparar pengar på det och att det är bättre för vår planet att elda ved för att värma sitt hus än att bruka de flesta andra värmekällor...tror jag.
 
Ett hem utan egen härd är ett kallt hem, på olika sätt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kan hitta på betydligt fler och mer vanligt förekommande situationer där man har nytta av en rejäl kamin. Om det skulle råka bli lite för varmt så har man förhoppningsvis en termostat som känner det och sänker den primära värmen, och då har man dessutom sparat lite pengar, och gjort en insats för miljön.
Det är nog bara att konstatera att vi i den frågan kommer med diametralt olika rekommendationer.

Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tog mig kanske för mycket frihet i min tolkning av vad du skrev där. Men svaret på din fråga är. Därför att man sparar pengar på det och att det är bättre för vår planet att elda ved för att värma sitt hus än att bruka de flesta andra värmekällor...tror jag.
Jag är ingen motståndare till vare sig kaminer eller vedeldning, men när det är fråga om att installera en ny kamin tycker jag att man bör välja en som kommer att ge så ren rök som möjligt. Det skiljer mellan olika kaminer. Även mellan olika gjutjärnskaminer. Om man inte för sin lokala miljöpåverkans skull bryr sig om att röken är grå eller svart så kanske man ändå bryr sig om att rökkanalerna sotar igen fortare vilket minskar nödvändigt intervall för sotning och ökar risken för skorstenseld.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
kulle
Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det är kul att leka sotare :)
Jag hoppas att entusiasmen håller i sig :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.