Jag använder en stor vinkleslip, 180 cm diamantskiva inhandlad på Ö&B. Med en mindre skiva blir det bökigt. Ö&B skivan håller inte toppklass men duger gott för att kapa några plattor.
Första gången jag körde var det torrt och skivan ny. Det blev ett dammoln över hela byn :surprised:
Det räcker med lite lätt fukt för att minska dammet. Arbeta i regn eller fukta plattorna innan kapningen eliminerar problemet nästan helt.

Använd inte "finvinkelslipen" för den blir ordentligt dammig. Min vinkelslip kan det fortfarande, 1 år efter stenkapandet komma ett dammoln ur vid start ::)

Om du läste länken ovan så såg du att jag köpte en billig vinkelslip med 230 mm skiva... den höll i flera minuter... att kapa sten är hårt arbete för en vinkelslip. De billiga tål varken dammet eller det hårda arbetet. Orkar du åka till butiken en gång per dag för garantibyte?

Jag använde en proffsmaskin med en sågklinga, kändes som att hålla en motorcykel i händerna, otrolig gyroeffekt, men väldigt effektiv, hade vattenkylning, lite damm på så sätt, hyrde på Cramo... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.