T
V Viskan123 skrev:
Jag tycker folk är galna som river hus i bra skick. Tycker att lagstiftningen borde sätta stopp för detta med grund i ett hållbarhetsperspektiv!
Ja, så kan de fortsätta med att lagstifta om att man inte får köpa nya kläder förrän de gamla gått sönder!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vem bryr sig , är frivilligt att göra vad man vill med sina pengar . Ungefär samma som att alla byter bil med 2-3 års intervall , är ju inte för att det behövs direkt.
 
P portugalhenrik skrev:
Till exempel en rivningsfirma, en markentreprenadfirma, en arkitekt, en byggingenjör, en byggentreprenör, en betongare, en snickare, en elektriker, en VVS:are….?
Ja men problemen kommer när pengarna har uppstått genom lån och inte genom produktion och sedan försvinner de igen genom kapitalförstöring eller genom köp av importvaror.

Rikedom och välfärd bygger man genom att först tjäna pengarna och sedan köpa lokalproducerat för en del och sätta fast resten i långsiktiga nyttoföremål sim ger åtminstone någon ekonmisk avkastning alternativt utgiftsinbesparing och har ett realvärde. Sakta men säkert blir lokalsamhället rikare när många gör så.
 
  • Gilla
garsten och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vet inte om länken nedan är öppen.
Men här finns ett hus byggt för 20-30 år, köpt för ca 15 år sedan för dryga 8 Mkr och i dag värderat till 18 Mkr.
Ska nu rivas för att bygga hus i helt annan stil. Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.
Rätt eller fel, tja i mina ögon kapitalförstöring och knappast miljövänligt.
Inklippt från Barometern
[bild]

Och ska ersättas av
[bild]



[länk]
Menar du att ett hus värderat till 18 milj ska rivas? Det är tamefan det sjukaste jag hört. Vem har så mycket pengar att man bara kastar bort 18 millar?
 
HomeboY HomeboY skrev:
Menar du att ett hus värderat till 18 milj ska rivas? Det är tamefan det sjukaste jag hört. Vem har så mycket pengar att man bara kastar bort 18 millar?
Nej professor Kalkyl! Fastigheten kanske är värd 18 mkr med byggnaderna på! Vem vet vad den är värd när nya byggnader kommer på plats!
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej professor Kalkyl! Fastigheten kanske är värd 18 mkr med byggnaderna på! Vem vet vad den är värd när nya byggnader kommer på plats!
Då är det väl egentligen mest intressant vad marken är värderad till.
 
Precis, därför kan det faktiskt löna sig att riva och bygga nytt ibland, iaf som en långsiktig investering.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, därför kan det faktiskt löna sig att riva och bygga nytt ibland, iaf som en långsiktig investering.
Eller så säljer man fastigheten och bygger nytt på annan tomt.
 
  • Gilla
garsten
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Vem bryr sig , är frivilligt att göra vad man vill med sina pengar . Ungefär samma som att alla byter bil med 2-3 års intervall , är ju inte för att det behövs direkt.
Skillnaden är väl att den som köper ny bil efter tre år inte skrotat sin bil, den byts in och säljs igen.
Köper du ett hus och river det för att bygga nytt så kan ingen få nytta av det gamla huset.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Vem bryr sig , är frivilligt att göra vad man vill med sina pengar . Ungefär samma som att alla byter bil med 2-3 års intervall , är ju inte för att det behövs direkt.
Alla....mja...... jag har kört med samma bil sedan våren 2000 och den var gammal redan då och värderades till 4000 mark om jag minns rätt.
Huvudorsaken till att jag gör det är exakt den samma som att jag motsätter mig kapitalförstöring i andra sammanhang. Samma orsak som att jag sällan kastar bort ett klädesplagg innan det är så tunnslitet att det blir svårt att få lapparna att sitta fast över hålen. Samma orsak som att jag motsätter mig att folk river fullt fungerande hus.
Orsakerna är två:
1. När man skuldsätter sig för att konsumera gör man sig till livegen i det feodala systemet som håller på att ersätta kapitalismen.
Den som äger sin egendom och bygger upp sitt egendomsinnehav steg för steg antingen med intjänade pengar eller mig små lån som amorteras bort så snabbt som möjligt är man sin egen och motsvarar i det nyfeodala systemet vad de självägande bönderna i Norrland och de fria borgarna i handelsstäderna var i det gammalfeodala. Jag avstår gärna från litet konsumtion i dag för att inte vara livegen i morgon. Skulle fler tänka på det viset skulle nyfeodalismen aldrig kunna växa till sig.
2. Skall vi kunna hålla jorden beboelig i längden måste vi avstå från onödig konsumtion.
 
  • Gilla
  • Älska
garsten och 6 till
  • Laddar…
R
T tummennivetvar skrev:
[länk]
Klart det finns ett val, köp tomt på annat ställe, byggnadsnämnden har valet att med hänvisning till miljöbelastning avslå rivningslov. snacka om att ha förmycket stålar:(:(:([/QUOTE]

Visst, det finns alltid ett val. Jag menade förstås "om man vill bo kvar på läget man älskar" om det nu var otydligt.
 
  • Gilla
Viskan123
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vet inte om länken nedan är öppen.
Men här finns ett hus byggt för 20-30 år, köpt för ca 15 år sedan för dryga 8 Mkr och i dag värderat till 18 Mkr.
Ska nu rivas för att bygga hus i helt annan stil. Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.
Rätt eller fel, tja i mina ögon kapitalförstöring och knappast miljövänligt.
Inklippt från Barometern
[bild]

Och ska ersättas av
[bild]



[länk]
Har man fått rivningstillstånd av Kommunen?
 
är det nån som vett adressen så man kan kolla hur området ser ut
 
C
E Exkroken skrev:
Ett rättssamhälle där folk faktiskt får göra vad de vill med sina pengar. Förvisso med en rad undantag, men ändå.
Det hjälps inte att avundsjuka, småsinthet och missundsamhet härjar i forumet.
Kapitalförstöring har absolut ingenting med avundsjuka, småsinthet eller missunnsamhet att göra.
Det handlar om hushållning, vårda sina tillgångar, respekt för sakers värde, hållbarhet och sånt.

Allt som inte är olagligt är inte sunt eller okej ur ett moraliskt och etiskt perspektiv. Det finns ett ansvar bortom det rent juridiska.

Sen om man skall hårddra det är det ju rätt långtifrån fritt fram att göra vad man vad man vill vad gäller byggnadsverk. Även om det uppenbarligen är fritt fram i just detta fall.
 
  • Gilla
garsten och 7 till
  • Laddar…
Vem bestämmer om det är kapitalförstörelse?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.