A AndersS skrev:
Vet inte om länken nedan är öppen.
Men här finns ett hus byggt för 20-30 år, köpt för ca 15 år sedan för dryga 8 Mkr och i dag värderat till 18 Mkr.
Ska nu rivas för att bygga hus i helt annan stil. Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.
Rätt eller fel, tja i mina ögon kapitalförstöring och knappast miljövänligt.
Inklippt från Barometern
[bild]

Och ska ersättas av
[bild]



[länk]
Löjligt många åsiktspoliser i denna tråd, avundsjukan skiner igenom.

Varför bryr ni er? Deras pengar, om ni vill köpa och bevara, gör det, nej just ja, ni har inte pengarna.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det här fenomenet handlar inte bara om hus utan om mycket annat.

Grundproblemen är den fullkomligt sjukliga konsumtionshysterin och den närapå fria tillgången på lånade pengar.
Om folk med pengar inte konsumerar, kommer fattigjon som du själv bli av med jobbet och se den lilla pension ni lyckats spara undan tillintetgöras.
 
  • Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
K kakul skrev:
Om folk med pengar inte konsumerar, kommer fattigjon som du själv bli av med jobbet och se den lilla pension ni lyckats spara undan tillintetgöras.
Min tjänstepension gick upp med 500k denna veckan. Bra vecka för fonder helt enkelt. Bara en idiot litar på att man kommer få allmän pension
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
I så fall har jag svårare för självutnämnda 'miljöhjältar' som köper ekologisk mat samtidigt som man slänger allt 8 timmar efter bäst före-datumet gått ut eller plikttroget släcker all fasadbelysningen i 60 minuter under Earth hour när den annars står och pumpar ut effekt halva dygnet.
Måste det vara antingen eller? Man kan både köpa ekologiskt och äta mat där datumet passerat efter förstånd!

Jag tycker folk är galna som river hus i bra skick. Tycker att lagstiftningen borde sätta stopp för detta med grund i ett hållbarhetsperspektiv!
 
  • Gilla
garsten
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vet inte om länken nedan är öppen.
Men här finns ett hus byggt för 20-30 år, köpt för ca 15 år sedan för dryga 8 Mkr och i dag värderat till 18 Mkr.
Ska nu rivas för att bygga hus i helt annan stil. Nuvarande hus passar dessutom mycket stilmässigt i sin miljö.
Rätt eller fel, tja i mina ögon kapitalförstöring och knappast miljövänligt.
Inklippt från Barometern
[bild]

Och ska ersättas av
[bild]



[länk]
Bra!
Fortfarande lever vi i ett land med representativ demokrati. Ett rättssamhälle där folk faktiskt får göra vad de vill med sina pengar. Förvisso med en rad undantag, men ändå.
Det hjälps inte att avundsjuka, småsinthet och missundsamhet härjar i forumet. Man får således slå ner en ful gammal kåk och ersätta den med något funktionellt. Och tur är väl det!
Skulle vi behöva ny lagstiftning på området borde det handla om att förbjuda hemkaklade badrum utan fuktspärr, vvs a la hemmafixarens eget huvud eller koppla själv och hoppas på att det inte brinner och handbok i växelström för dumskallar.
Nu åker popcornskålen fram. Det blir en myslördag där jag ska njuta av magsura kommentarer om alltings elände.
 
  • Gilla
portugalhenrik
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Bra!
Fortfarande lever vi i ett land med representativ demokrati. Ett rättssamhälle där folk faktiskt får göra vad de vill med sina pengar. Förvisso med en rad undantag, men ändå.
Det hjälps inte att avundsjuka, småsinthet och missundsamhet härjar i forumet. Man får således slå ner en ful gammal kåk och ersätta den med något funktionellt. Och tur är väl det!
Skulle vi behöva ny lagstiftning på området borde det handla om att förbjuda hemkaklade badrum utan fuktspärr, vvs a la hemmafixarens eget huvud eller koppla själv och hoppas på att det inte brinner och handbok i växelström för dumskallar.
Nu åker popcornskålen fram. Det blir en myslördag där jag ska njuta av magsura kommentarer om alltings elände.
Hemapulare är underrepresenterade vid försäkringsärenden. Mao är hemapulare badrum bättre byggda
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hemapulare är underrepresenterade vid försäkringsärenden. Mao är hemapulare badrum bättre byggda
Eller utfattig. Det är som bekant svårt att lugga en flintskallig
 
E Exkroken skrev:
Eller utfattig. Det är som bekant svårt att lugga en flintskallig
Kan bara svara för mig själv, jag väljer inte att göra saker själv pga ekonomi.
 
A Alexn72 skrev:
Nja... Sverige förbjuder plastsugrör.
Du får göra sugrör i nästan vilket annat material.
Man kan inte kalla de där pappersrören för sugrör, för de går sönder när man försöker öppna en barndricka så att sugröret går inte att använda :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mycket snack om förbud, avundsjuka och att man får göra vad man vill.
Självklart får den som vill -förutom kanske i vissa fall- riva ett hus och bygga nytt.
Men för mig handlar sådana här diskussioner mer om att ändra inställningen. Det är väl bra om det blir färre som tänker att man skall riva eller köpa nytt eller ”göra fint” genom att ha 1000 kvadrat golfgreen på tomten? Ofta känner jag att en del är osäkra och river och renoverar för att man ”skall” göra så. För att liksom passa in i bilden av hur man tror att andra uppfattar en?

Och vad gäller sugrör i plast så är det en demokratisk överenskommelse inom EU att förbjuda engångsartiklar av plast. Inte något som Sverige ”bestämt”. Det är som med plastpåsarna, hälften av alla länder på jorden har skatt på eller förbud mot plastpåsar.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Man kan inte kalla de där pappersrören för sugrör, för de går sönder när man försöker öppna en barndricka så att sugröret går inte att använda :D
Det tycker jag låter som om rören suger. Per definition sugrör m.a.o. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
finns ju inget historiskt värde i en kopia sen är ju huset byggt vid en tid när det byggdes fuskbyggen i sverige
 
K kakul skrev:
Om folk med pengar inte konsumerar, kommer fattigjon som du själv bli av med jobbet och se den lilla pension ni lyckats spara undan tillintetgöras.
Vi kan inte hålla igång samhället med urskiljningslös konsumtion. Det går inte. Kommer aldrig att gå.

Håller igång ett samhälle gör man genom att hålla penningarna cirkulerande i lokalsamhället. Det gör man som rik genom att skära ned konsumtionen till sådan nivå att man kan köpa lokalproducerat och anlita lokala företagare.
 
  • Gilla
garsten och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vi kan inte hålla igång samhället med urskiljningslös konsumtion. Det går inte. Kommer aldrig att gå.

Håller igång ett samhälle gör man genom att hålla penningarna cirkulerande i lokalsamhället. Det gör man som rik genom att skära ned konsumtionen till sådan nivå att man kan köpa lokalproducerat och anlita lokala företagare.
Till exempel en rivningsfirma, en markentreprenadfirma, en arkitekt, en byggingenjör, en byggentreprenör, en betongare, en snickare, en elektriker, en VVS:are….?
 
  • Gilla
cope och 3 till
  • Laddar…
Folk får naturligtvis köpa vad de vill för sina pengar men nu handlas det mest med lånade pengar och när lånade pengar blir allt för billiga leder det till en massa dåliga investeringar. Folk köper hus utan att titta på dem för att sälja dem lite senare i spekulativt syfte. Visst är det bra att snurra hjulen i ekonomin så det ryker om dem men baksidan med att öka penningmängden i systemet med så kallad kreditexpansion är att alla pengar blir mindre värda. En utspädningseffekt som i slutändan leder till en oundviklig katastrof. Att det inte redan är ett faktum beror på att västvärlden är med på samma galna tåg allihop och då tar det längre tid. Nu börjar det knacka i USA så det är på gång att haverera.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.