H heimlaga skrev:
Är det så får man nog ta yxan och gå ut och rånmörda någon som har det bättre ställt.
Det är lätt att ta till stora ord och säga att folk får ordna saker själv...... men när det skall göras i verkligheten är det inte så enkelt som i teorin när startkapital inte finns.
Kommer skapa en helt ny socialgrupp av kriminella :) drive by shooting utförd av Siv 95 år :)
 
heisiandiishe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var sur på politikerna som gjort det såhär istället. Faktum kvarstår allmän pension kan man inte leva på.
Politikerna lämnar en del övrigt att önska men jag tror det är svårt att bryta dessa strukturer som byggts upp under årtionden. Alla får spela efter spelets regler. Så ser det ut. Sen är det ju du, jag, vi, alla som bygger samhället. Så jävla trist att se självgoda nissar uttala sig för att de lyckats bra med utbildning, arbete och boende. Då är det nära till att kalla andra idioter som inte fått ihop det lika bra.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Politikerna lämnar en del övrigt att önska men jag tror det är svårt att bryta dessa strukturer som byggts upp under årtionden. Alla får spela efter spelets regler. Så ser det ut. Sen är det ju du, jag, vi, alla som bygger samhället. Så jävla trist att se självgoda nissar uttala sig för att de lyckats bra med utbildning, arbete och boende. Då är det nära till att kalla andra idioter som inte fått ihop det lika bra.
Att kunna hantera sin privatekonomi både nu och som gammal är ju av största vikt. Idiot kanske är fel ord. Omyddighetsförklara dem kanske är bättre term.
 
heisiandiishe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att kunna hantera sin privatekonomi både nu och som gammal är ju av största vikt. Idiot kanske är fel ord. Omyddighetsförklara dem kanske är bättre term.
oavsett du är kung mannen Jag råkar umgås med folk som inte har det så fantastiskt ställt. De som du önskar omyndighetsförklara. Det finns flera orsaker till att deras livssituation ser ut på det sättet men de är fina trevliga människor. Sådana kommer du aldrig att träffa än mindre umgås med. Och det passar dig. Gott så. Nu önskar jag dig och dina nära och kära en riktig stabil och trygg fortsättning på livet. Rock on.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
linneac och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kommer skapa en helt ny socialgrupp av kriminella :) drive by shooting utförd av Siv 95 år :)
Precis. Det skulle bli följden av om din ideologi skulle genomföras.
Förrän man börjar predika en renlärig ideologi brukar det löna sig att fundera på hur den skulle fungera i praktiken.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Precis. Det skulle bli följden av om din ideologi skulle genomföras.
Förrän man börjar predika en renlärig ideologi brukar det löna sig att fundera på hur den skulle fungera i praktiken.
Nu är det ju inte direkt högerns fel att allmänna pensionen suger.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu är det ju inte direkt högerns fel att allmänna pensionen suger.
Mja...... ni som är långt till höger brukar driva tesen att lågavlönade inte skall få någon pension alls. Vänstern brukar driva på höjda minimipensioner.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Mja...... ni som är långt till höger brukar driva tesen att lågavlönade inte skall få någon pension alls. Vänstern brukar driva på höjda minimipensioner.
Personligen brukar jag fokusera på taket på allmän pension. Den kickar in redan vid knappt 43 tusen i lön. Men det vidriga i kråksången är ju att vi betalar soc lik förbannat på pengarna ovan detta beloppet. Samt marginalskatt på 66 procent
 
H heimlaga skrev:
Ja men problemen kommer när pengarna har uppstått genom lån och inte genom produktion och sedan försvinner de igen genom kapitalförstöring eller genom köp av importvaror.

Rikedom och välfärd bygger man genom att först tjäna pengarna och sedan köpa lokalproducerat för en del och sätta fast resten i långsiktiga nyttoföremål sim ger åtminstone någon ekonmisk avkastning alternativt utgiftsinbesparing och har ett realvärde. Sakta men säkert blir lokalsamhället rikare när många gör så.
Jag kan förvisso inte läsa artikeln pga paywall, men framgår det alltså att ägaren lånat ihop pengarna för att bygga nytt?

Jag är inte emot att bygga sig en rikedom genom att ansamla inkomstbringande tillgångar, tvärtom, men det dras bra stora växlar på detta enskilda bygge.

Utan att som sagt ha tillgång till artikeln, så är det min lilla enfaldiga gissning att den som river ett hus för 18M inte behöver låna för att bygga sig sin drömkåk vid havet. Och OM de gör det, så betalar sig förmodligen krediten flera gånger om vid denna möjligtvis spekulativa fastighetsutveckling och påföljande avyttring, precis den typ av verksamhet som du, precis som jag, förespråkar, eller?

edit: dubbelcitat raderat
 
  • Gilla
heisiandiishe
  • Laddar…
Om personen som köpt fastigheten vill ha ett hus av en viss typ så kostar det högst sannolikt mer att bygga om befintlig byggnad till detta hus. Dvs. det är inte ”kapitalförstöring” det handlar om i detta fall, snarare tvärtom.

När det gäller de allra dyraste fastigheterna, oavsett område, är det tomten som kostar pengar inte huset.
Huset är utbytbart men det är omöjligt att förändra läget på tomten.

Så, stort grattis till den nya ägaren att denne har både möjligheten att bygga sitt drömboende och även på sin drömtomt - kul!

Det enda jag kan se som ett problem här är miljöaspekten, men den bryr sig förmögna människor sällan om.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Personligen brukar jag fokusera på taket på allmän pension. Den kickar in redan vid knappt 43 tusen i lön. Men det vidriga i kråksången är ju att vi betalar soc lik förbannat på pengarna ovan detta beloppet. Samt marginalskatt på 66 procent
Japp...... och hur skulle andras pensioner finansieras när ni rika har fått frikort från avgifterna?
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Japp...... och hur skulle andras pensioner finansieras när ni rika har fått frikort från avgifterna?
Jag tycker nog allt varje enskild person ska vara självförsörjande.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vill du bo strandnära så finns det befintliga fastigheter att köpa.
Vill du bo strandnära ska du vara medveten om att jag och andra säljare har fri prövningsrätt och kanske inte är beredda att sälja även om du skulle råka kunna bjuda högst.
 
  • Gilla
  • Haha
cope och 1 till
  • Laddar…
P portugalhenrik skrev:
Jag kan förvisso inte läsa artikeln pga paywall, men framgår det alltså att ägaren lånat ihop pengarna för att bygga nytt?

Jag är inte emot att bygga sig en rikedom genom att ansamla inkomstbringande tillgångar, tvärtom, men det dras bra stora växlar på detta enskilda bygge.

Utan att som sagt ha tillgång till artikeln, så är det min lilla enfaldiga gissning att den som river ett hus för 18M inte behöver låna för att bygga sig sin drömkåk vid havet. Och OM de gör det, så betalar sig förmodligen krediten flera gånger om vid denna möjligtvis spekulativa fastighetsutveckling och påföljande avyttring, precis den typ av verksamhet som du, precis som jag, förespråkar, eller?

edit: dubbelcitat raderat
Jag vill påpeka att de inkomstbringande egendomar jag talar om inte innefattar rena spekulationsvinster med hög risk.

En inkomstbringande tillgång kan vara ett företag som producerar säljbara varor och generarar någon form av vinst eller om man som bara har små pengar kan det vara en gammal skraltig Fordson Dexta att köra hem sin egen ved med och spara uppvärmningskostnader. Eller allt däremellan.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker nog allt varje enskild person ska vara självförsörjande.
Jasså....... och samtidigt så är det ni rika som brukar anse att ni minsann skall ha en massa rättigheter på skattebetalarnas bekostnad. Dagens finansmarknad är hårt subventionerad av riksbankerna med orimligt låga räntor och diverse stödköp. Bankerna spelar bort sina pengar och får räddningspaket. Och så vidare.
Sannolikt har du i ditt liv tagit emot mer bidrag än en som har levt lika länge på socialen.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.