Två stora hål upptagna i skorstenen på ett svart tak med en lång, smutsig metallstång ovanpå. Bakgrunden visar träd och ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet är lite större än jag trodde. Det var väl också en bra sak med att göra det i den här ordningen.
 
Nu har jag satt dit plåten och sen klippt upp hålet. Man kunde kanske ha gjort det ännu snyggare, men det duger för mig. Jag använde plåtsax.

Plåt med flera uppklippta hål som är placerad på ett tak. Hålen är täckta med nät och visar tegelstenar inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack ska ni ha för all input! Jätteskönt att få iordning på det här innan nästa vintersäsong, jag har gått och dragit på det här sen i februari. Ska bli spännande att se hur det här påverkar eldandet kommande säsong.
 
Tomture61
C Charlieboyen skrev:
Nu har jag satt dit plåten och sen klippt upp hålet. Man kunde kanske ha gjort det ännu snyggare, men det duger för mig. Jag använde plåtsax.

[bild]

Tack ska ni ha för all input! Jätteskönt att få iordning på det här innan nästa vintersäsong, jag har gått och dragit på det här sen i februari. Ska bli spännande att se hur det här påverkar eldandet kommande säsong.
Om det är det största hålet så glömde du uppvik runt om .
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om det är det största hålet så glömde du uppvik runt om .
Glömma kan man nog bara göra om man vet om vad som ska göras =). Är det viktigt med uppvik, antar att det är för att inte få ner onödigt mkt regnvatten i pipan, men blir det stor skillnad i detta fall? Det är väl annars inte försent att gå upp med en tång och böja till det, heller.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Är nu den pipan du tagit ur röret ur tät så du får elda i den?
Ofta sätter man ju in insatsrör för att slippa täta den pipan på annat sett.
 
Tomture61
C Charlieboyen skrev:
Glömma kan man nog bara göra om man vet om vad som ska göras =). Är det viktigt med uppvik, antar att det är för att inte få ner onödigt mkt regnvatten i pipan, men blir det stor skillnad i detta fall? Det är väl annars inte försent att gå upp med en tång och böja till det, heller.
Svårt att se hur plåten är beskaffad , om det lutar åt alla håll eller ?
Alla andra rökkanaler har uppvik på plåten , hindrar att nederbörd rinner ned i pipan från plåten .
Hindrar ej nederbörd som träffar mitt i prick .
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag har nu bockat kanten på plåten, vet inte hur bra det syns på bilden. Tack för input!
Bockad kant på plåt med nät över en rektangulär öppning, monterad på byggmaterial med trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Är nu den pipan du tagit ur röret ur tät så du får elda i den?
Ofta sätter man ju in insatsrör för att slippa täta den pipan på annat sett.
Tror nog det ska vara tätt. Rund röret var det proppat isoleringsull, och sen en liten gjutning längst upp.
 
C Charlieboyen skrev:
Tror nog det ska vara tätt. Rund röret var det proppat isoleringsull, och sen en liten gjutning längst upp.
Jag skulle förbereda mig på att behöva glidgjuta den pipan då vad jag minns så va det ett vanligt sett att slippa glidgjuta en otät pipa. Självklart beroende på hur långt ner det röret du plockade ur gick. Nu är det ju flera på forumet som har lyckats utmärkt med egen glidgjutning så inget större problem eller kostnad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.