936 läst · 23 svar
936 läst
23 svar
Kapa plåt på skorsensinklädnad på plats, bästa metod?
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Nu har jag satt dit plåten och sen klippt upp hålet. Man kunde kanske ha gjort det ännu snyggare, men det duger för mig. Jag använde plåtsax.
Tack ska ni ha för all input! Jätteskönt att få iordning på det här innan nästa vintersäsong, jag har gått och dragit på det här sen i februari. Ska bli spännande att se hur det här påverkar eldandet kommande säsong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack ska ni ha för all input! Jätteskönt att få iordning på det här innan nästa vintersäsong, jag har gått och dragit på det här sen i februari. Ska bli spännande att se hur det här påverkar eldandet kommande säsong.
Om det är det största hålet så glömde du uppvik runt om .C Charlieboyen skrev:Nu har jag satt dit plåten och sen klippt upp hålet. Man kunde kanske ha gjort det ännu snyggare, men det duger för mig. Jag använde plåtsax.
[bild]
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Glömma kan man nog bara göra om man vet om vad som ska göras =). Är det viktigt med uppvik, antar att det är för att inte få ner onödigt mkt regnvatten i pipan, men blir det stor skillnad i detta fall? Det är väl annars inte försent att gå upp med en tång och böja till det, heller.Tomture61 skrev:
Är nu den pipan du tagit ur röret ur tät så du får elda i den?
Ofta sätter man ju in insatsrör för att slippa täta den pipan på annat sett.
Ofta sätter man ju in insatsrör för att slippa täta den pipan på annat sett.
Svårt att se hur plåten är beskaffad , om det lutar åt alla håll eller ?C Charlieboyen skrev:
Alla andra rökkanaler har uppvik på plåten , hindrar att nederbörd rinner ned i pipan från plåten .
Hindrar ej nederbörd som träffar mitt i prick .
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Jag skulle förbereda mig på att behöva glidgjuta den pipan då vad jag minns så va det ett vanligt sett att slippa glidgjuta en otät pipa. Självklart beroende på hur långt ner det röret du plockade ur gick. Nu är det ju flera på forumet som har lyckats utmärkt med egen glidgjutning så inget större problem eller kostnad.C Charlieboyen skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur kan man skapa fall utanför duschzonen med storformatiga plattor?
Badrum -
Hur kapa plåtreglar innervägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Styrning av LED-spottar i kök - Touchplatta (kapacitiv?)
Belysning -
Kapa golvplattor längs med vägg
Golv -
Kan kryp-/torpargrund bli bättre än betongplatta om förutsättningar finns och skapas?
Grund & Markarbeten