Resultat:
Start:
Efter 20 timmar effektivtid sågning:
Granskning:
Fråga inte varför så lång tid, jag vet inte !
Körde sakta 10-20 tag / sekund med skärolja var 2-4 minut.
Provare byta blad. De har sågbladen blir inte sämre, går lika bra/dåligt från första tag som efter 8 timmar.
Jag tittade mest på, oljade och spännde sågen. Dock inte särskillt spännande tillvaro.
Start:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter 20 timmar effektivtid sågning:
Logga in
Skapa konto
Granskning:
Logga in
Skapa konto
Fråga inte varför så lång tid, jag vet inte !
Körde sakta 10-20 tag / sekund med skärolja var 2-4 minut.
Provare byta blad. De har sågbladen blir inte sämre, går lika bra/dåligt från första tag som efter 8 timmar.
Jag tittade mest på, oljade och spännde sågen. Dock inte särskillt spännande tillvaro.
Men jag vet som är fel! Det står ju för bövelen Meec på den där sågen! En Makita hade gjort det på 20 minuter... Lätt!
Men allvarligt - Jag har kapat mina rör med tigersågen och så kallade kobolt demolition blad med gott resultat?
Men allvarligt - Jag har kapat mina rör med tigersågen och så kallade kobolt demolition blad med gott resultat?
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Han lägger an sågen med kilar för att slippa hålla den i tjugo timmar.Andy78 skrev:
Han har riggat knappen för att slippa trycka på den i tjugo timmar.
Jag hoppas verkligen han ska ansluta något för det blev ett väldigt vackert snitt (matning 110mm/72000s=0,00153mm/s).
Det förstår jag också, men tänkte mest på träkonstruktionen.Maxikatten skrev:
Har lite svårt att tro att sågen gick 20 timmar i sträck.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Kan inte vara sant med 20 timmar.
jag gnagde av ett 80 mm med bågfil visserligen ovan golv på en kvart.
Protte
jag gnagde av ett 80 mm med bågfil visserligen ovan golv på en kvart.
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 476 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 476 inlägg
Kan verkligen rekomendera NCG:s diamantblad. Går som smör även i "hårda" gjutjärns-rör!
För kvaliten förr på dessa rör är väldigt olika, vissa rör är lätta att kapa även med vanliga bimetall-blad medans andra känns super-hårda och tänderna slits ner på första sågningen...
Någon som har koll på var man kan handla dessa på någon webshop? Jag hittar då ingen iaf...
Saxat:
Slipkorn av industridiamant med skarp vinkelgeometri ger väsentligt längre livslängd.
Tigersågbladet RB46-200 sågar i:
• Gjutjärnsrör
• Betongrör
• Keramiska material
• Glasfiber
• Rostfria rundstavar
Diamantbladen är dom blåa på bilden:
För kvaliten förr på dessa rör är väldigt olika, vissa rör är lätta att kapa även med vanliga bimetall-blad medans andra känns super-hårda och tänderna slits ner på första sågningen...
Någon som har koll på var man kan handla dessa på någon webshop? Jag hittar då ingen iaf...
Saxat:
Slipkorn av industridiamant med skarp vinkelgeometri ger väsentligt längre livslängd.
Tigersågbladet RB46-200 sågar i:
• Gjutjärnsrör
• Betongrör
• Keramiska material
• Glasfiber
• Rostfria rundstavar
Diamantbladen är dom blåa på bilden:
Redigerat:
Tänkte bara tillägga efter att ha läst denna tråden om vad jag skulle använda för att kapa gjutjärn.
Köpte två tvåpack blad på den lokala järnaffären för 330:-/tvåpack. BOSCH-blad.
Gnagde igenom och av på ca 30minuter på det första röret. Det andra röret (också 110) tog en kvart. Använde ett blad till varje rör. Dock skulle samma blad fungera med. Det som tar längst tid är att komma igenom fösta gången, sen tuggar det på bra.
Körde inte så sakta andra gången då jag hade lite mer mod
Edit: Körde sådana metallkross-blad typ.
Köpte två tvåpack blad på den lokala järnaffären för 330:-/tvåpack. BOSCH-blad.
Gnagde igenom och av på ca 30minuter på det första röret. Det andra röret (också 110) tog en kvart. Använde ett blad till varje rör. Dock skulle samma blad fungera med. Det som tar längst tid är att komma igenom fösta gången, sen tuggar det på bra.
Körde inte så sakta andra gången då jag hade lite mer mod
Edit: Körde sådana metallkross-blad typ.
Produkter som diskuteras i tråden