Är det lämpligt att kapa ett 110 avlopps järnrör med tigersåg och t ex jula's blad art 129626 som är avsett för järn/plåt ?

Jag vill tro på det innan jag börjar eftersom toa/bad måste stängas av tills det är klart.

Eller är vinkelslip (som jag i och för sig inte har) rekommenderat ?

Gjutjärn? Kommer ta evigheter isf, och kosta ett par blad.
Finns en hel del trådar om detta på forumet, och lämpligaste metoder för kapningen.

ja gjutjärn. sökte trådar men hittade inget om just kapmetoden

Om det tar evighet, går det då enkelt med vinkelslip , eller vad ?

EDIT:
sökte nu på "kapa gjutjärnrör", mycket bättre träff, tack tills vidare.

Redigerat:
Har man ett bra t ex boschblad går det bra, brukar kapa gjutjärn på plats med steglös tigersåg.Sen viktigt att sågen inte går för fort det får inte småspruta gnistor om bladet för då går tänderna, Vinkelslip funkar bra det med men jag undviker vinkelslip inne p.g.a brandrisk.

mvh

Min kompis (som är rörmokare) använde bågfil. Gick överraskande fort.

bågfil är ett bra alternativ, men här är ett utgrävt hål mot vägg under betonggolv..

För utrymmet är tigersåg bäst. Det skall gå på 30 min om man har rätt blad.Jag har steglös så det borde funka

• Gilla
Wesam
  • Laddar…
Köp en sprayflaska med skärolja.
Då kommer det gå betydligt snabbare och du kommer inte få problem med gnistor.
Det bästa är om någon kan hjälpa dig att spruta på oljan.

Dom är säkert bra, då behöver du nog inte olja.

spiskrok skrev:
Dom är säkert bra, då behöver du nog inte olja.
Jo, skärolja behövs i stort sett alltid på gjutjärn om du inte vill göra av med blad på löpande band.

lvedin skrev:
bågfil är ett bra alternativ, men här är ett utgrävt hål mot vägg under betonggolv..

För utrymmet är tigersåg bäst. Det skall gå på 30 min om man har rätt blad.Jag har steglös så det borde funka
Hahaha då förstår jag. Bågfilen är inte till mycket nytta i trånga utrymmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.