P
Jag brukar använda tigersågen med ett bra metallblad, mutter på varje sida om snittet. Inte lika snabbt som vinkelslipen, men snabbare än bågfil.

Och för att snabba på skruvandet spänner jag fast muttrarna i skurvstycket och sätter fast gängstången i skruvdragaren

Jag lutar stången 60 grader (nästan lodrätt) och slipar med bandputsen samtidigt som jag snurrar på stången. Går väl med vinkelslipen också om sätter fast den.

Protte

Alltså, skit i muttrar och gängfilar bågfilar och alla andra filar.

Kapa av med rondellen o sen lägger du ner rondellen med skivan uppåt och snurrar gängstången lite snabbt så är det Klart!

Säkerligen kapat och slipat flera hundra stänger på detta vis

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Kapa av med rondellen o sen lägger du ner rondellen med skivan uppåt och snurrar gängstången
Rondell är kapskivan?
Du menar att man ska slipa gängstångens ände snett mot kapskivans sida?

Man bör naturligtvis ha en slipskiva. Men det är väldigt lite slipning det handlar om, så det går att fuska om man inte har en tunn skiva.

• Gilla
jagheteray
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Rondell är kapskivan?
Du menar att man ska slipa gängstångens ände snett mot kapskivans sida?
Rondell är vinkelslipen bara ett annat ord.

Gick ut i garaget och gjorde en liten film.

• Gilla
johol545 och 3 till
  • Laddar…
Kapar hundratals gängstänger i veckan, gör nästan som på filmen, men slipar från stången och snurrar motsols.
Har aldrig bytt till slipskiva, använder samma skiva som jag kapar med.
Fick lära mig det i verkstadsskolan för 40 år sen, och har aldrig misslyckats. Slipmaskin med gängstång intill en använd slipskiva, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Dåligt och farligt sätt. Använda bänkslipen till detta. Man ska aldrig slipa på sidan av en slipskiva som inte är avsedd för detta. Skivan kan explodera.
Man ska aldrig lägga en vinkelslip på golvet och hålla den med en hand. Du kan slinta.
Har du ingen bänkslip får du skruva på en mutter från andra sidan. Och sedan fästa allt i skruvstädet. Och sen en vanlig fil. Alternativt vinkelslip med skiva för att slipa på sidan.

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kapar hundratals gängstänger i veckan
Vad är det för jobb?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för jobb?
Montage av dörrar o portar i Parocväggar (plåt med skum el isolering mellan)

Krilleman
Kapar man många gängstänger i veckan köper man väl endå en gängstångsklipp?!

Du kan göra på två sätt, det ena är att helt sonika bara kapa med vinkelslipen och sen göra en liten fasning på änden runt om sen är det bara gänga på en mutter ibland krävs det att du använder en nyckel för att få kraft första gången du gängar på. Så här har jag gjort med rostfria gängstänger varje dag på jobbet i flera års tid, fungerar utmärkt.

Alternativ två är att gänga på muttrar till dit där du ungefär ska kapa, sen gör du likadant men gängar bort muttern voilà så är gängan fixad.

Enklaste är att sätta en mutter på den sidan som ska vara kvar, när du kapat bort det du vill så skruvar du av den så får du gängorna snygga igen(y)

Chaly
Använder bänkslipen om jag har tillgång till den. Annars vinkelslipen.
Men har varit sugen på att köpa en variant av denna:

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.