21 301 läst · 32 svar
21k läst
32 svar
Kapa gängstång - hur räddar jag gängan?
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag brukar använda tigersågen med ett bra metallblad, mutter på varje sida om snittet. Inte lika snabbt som vinkelslipen, men snabbare än bågfil.
Och för att snabba på skruvandet spänner jag fast muttrarna i skurvstycket och sätter fast gängstången i skruvdragaren
Och för att snabba på skruvandet spänner jag fast muttrarna i skurvstycket och sätter fast gängstången i skruvdragaren
Medlem
· Västerbottens län
· 17 914 inlägg
Jag lutar stången 60 grader (nästan lodrätt) och slipar med bandputsen samtidigt som jag snurrar på stången. Går väl med vinkelslipen också om sätter fast den.
Protte
Protte
Snygga till gängorna med en gängfil. Det är det enda rätta...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangfilar-2000016881/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gangfilar-2000016881/
Alltså, skit i muttrar och gängfilar bågfilar och alla andra filar.
Kapa av med rondellen o sen lägger du ner rondellen med skivan uppåt och snurrar gängstången lite snabbt så är det Klart!
Säkerligen kapat och slipat flera hundra stänger på detta vis
Kapa av med rondellen o sen lägger du ner rondellen med skivan uppåt och snurrar gängstången lite snabbt så är det Klart!
Säkerligen kapat och slipat flera hundra stänger på detta vis
Medlem
· Blekinge
· 10 610 inlägg
Man bör naturligtvis ha en slipskiva. Men det är väldigt lite slipning det handlar om, så det går att fuska om man inte har en tunn skiva.
Kapar hundratals gängstänger i veckan, gör nästan som på filmen, men slipar från stången och snurrar motsols.
Har aldrig bytt till slipskiva, använder samma skiva som jag kapar med.
Fick lära mig det i verkstadsskolan för 40 år sen, och har aldrig misslyckats.
Har aldrig bytt till slipskiva, använder samma skiva som jag kapar med.
Fick lära mig det i verkstadsskolan för 40 år sen, och har aldrig misslyckats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dåligt och farligt sätt. Använda bänkslipen till detta. Man ska aldrig slipa på sidan av en slipskiva som inte är avsedd för detta. Skivan kan explodera.
Man ska aldrig lägga en vinkelslip på golvet och hålla den med en hand. Du kan slinta.
Har du ingen bänkslip får du skruva på en mutter från andra sidan. Och sedan fästa allt i skruvstädet. Och sen en vanlig fil. Alternativt vinkelslip med skiva för att slipa på sidan.
Man ska aldrig lägga en vinkelslip på golvet och hålla den med en hand. Du kan slinta.
Har du ingen bänkslip får du skruva på en mutter från andra sidan. Och sedan fästa allt i skruvstädet. Och sen en vanlig fil. Alternativt vinkelslip med skiva för att slipa på sidan.
Medlem
· Blekinge
· 10 610 inlägg
Du kan göra på två sätt, det ena är att helt sonika bara kapa med vinkelslipen och sen göra en liten fasning på änden runt om sen är det bara gänga på en mutter ibland krävs det att du använder en nyckel för att få kraft första gången du gängar på. Så här har jag gjort med rostfria gängstänger varje dag på jobbet i flera års tid, fungerar utmärkt.
Alternativ två är att gänga på muttrar till dit där du ungefär ska kapa, sen gör du likadant men gängar bort muttern voilà så är gängan fixad.
Alternativ två är att gänga på muttrar till dit där du ungefär ska kapa, sen gör du likadant men gängar bort muttern voilà så är gängan fixad.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 697 inlägg
Enklaste är att sätta en mutter på den sidan som ska vara kvar, när du kapat bort det du vill så skruvar du av den så får du gängorna snygga igen