5 655 läst · 17 svar
6k läst
17 svar
kap geringssåg
Sida 1 av 2
Har märkt att jag har stor användning för denna maskin, så jag har beslutat att köpa mig en "finare"har selektan idag. Vad kan ni rekomendera? vill kunna såga ganska grova saker då garagebygge väntar till våren...skriv gärna var jag kan köpa den till "bästa" pris också...
Ja visst har man stor användning för kapen, när man väl börjat använda den så går det inte att vänja sig av vid precision och hastighet.
Min personliga favorit är Bosch GCM 10 SD! En mycket stabil maskin som klarar det mesta.
Det som gör modellen så bra är framförallt att du kan vinkla klingan åt både vänster och höger, något som är väldigt värdefullt! (finns på ett fåtal andra modelle, men långt ifrån alla)
Enda gången som jag känt att denna maskin är otillräcklig var när jag skulle kapa 4"x4" stolpar. Kapkapaciteten är "bara" 87x305mm, vilket oftast är tillräckligt för det mesta.
En sån här maskin är helt enkelt en livskamrat utan dess like!
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1227
Vill du ha möjligheten att kapa upp till 110x305mm så finns storebror, GCM 12 SD för dryga tusenlapen mer.
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1335
EDIT: Tillägg:
Som du säkert redan märkt här på forumet så håller alla väldigt starkt på sitt egna. Därför kommer du säkert få flera olika råd om flera olika maskiner, bla. Bosch, DeWalt och Makita. Alla dessa tillverkare gör över lag väldigt bra kap/gersågar...även om vissa modeller kan anses otillräckliga i storlek för vissa behov. Lyssna på lite tips, fundera själv på vad du kommer använda den till och dra en egen slutsats, så blir dte garanterat en bra investering
Men som sagt, sätter en peng på att du kommer få massor av förslag, du har ju redan två, kan bli dyrt detta
Min personliga favorit är Bosch GCM 10 SD! En mycket stabil maskin som klarar det mesta.
Det som gör modellen så bra är framförallt att du kan vinkla klingan åt både vänster och höger, något som är väldigt värdefullt! (finns på ett fåtal andra modelle, men långt ifrån alla)
Enda gången som jag känt att denna maskin är otillräcklig var när jag skulle kapa 4"x4" stolpar. Kapkapaciteten är "bara" 87x305mm, vilket oftast är tillräckligt för det mesta.
En sån här maskin är helt enkelt en livskamrat utan dess like!
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1227
Vill du ha möjligheten att kapa upp till 110x305mm så finns storebror, GCM 12 SD för dryga tusenlapen mer.
http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?pid=1335
EDIT: Tillägg:
Som du säkert redan märkt här på forumet så håller alla väldigt starkt på sitt egna. Därför kommer du säkert få flera olika råd om flera olika maskiner, bla. Bosch, DeWalt och Makita. Alla dessa tillverkare gör över lag väldigt bra kap/gersågar...även om vissa modeller kan anses otillräckliga i storlek för vissa behov. Lyssna på lite tips, fundera själv på vad du kommer använda den till och dra en egen slutsats, så blir dte garanterat en bra investering
Men som sagt, sätter en peng på att du kommer få massor av förslag, du har ju redan två, kan bli dyrt detta
Hej
La klickparkett häromkvällen. En trevlig sysselsättning, med ett undantag - att justera 707-sågen till materialbredden. Känns knöligt att dra den uppåt, hela underdelen följde med ibland. Och det är ju av den anledning man ändrat konstruktionen. Från köp avrådes. Kika på Makitan med dubbelstänger.
per
La klickparkett häromkvällen. En trevlig sysselsättning, med ett undantag - att justera 707-sågen till materialbredden. Känns knöligt att dra den uppåt, hela underdelen följde med ibland. Och det är ju av den anledning man ändrat konstruktionen. Från köp avrådes. Kika på Makitan med dubbelstänger.
per
Och för den som kommer över en gammal ELU sdå kan jag bara lovorda den.
Den går, och går och går och...
Trots släp och slit till byggplatser...
Sen finns det ju radialarmsågar för såna som mig som vill köra stationärt med *s*
/Kent
Den går, och går och går och...
Trots släp och slit till byggplatser...
Sen finns det ju radialarmsågar för såna som mig som vill köra stationärt med *s*
/Kent
elof skrev:
Hmm, det låter skumt, jag körde 95-stolpar till staket hela sommaren och det gick finfint med min 10SD..
Och ang. jämförelsen med DW707 håller jag absolut inte med om att de två sågarna ens är jämförbara.. (708 har jag aldrig provat så den kan jag inte uttala mig om - men är den verkligen billigare än 707 - den ser ju mycket vassare ut om man kolla på Dewalts hemsida..?? )
Jag hjälper en kompis med hans hus på kvällarna och där har han en 707 uppställd.. Tycker den känns som en liten hobbysåg i jämförelse med Boschen, som enligt mig är betydligt smidigare att hantera när man skall ändra geringsvinkel, tilta den o.s.v. Att den dessutom går att fälla åt båda hållen är suveränt..
Men det bästa är väl ändå att du tar dig till en butik och klämmer lite på sågarna så kan du bilda dig en egen uppfattning...
Skaplig prisskillnad.. 8169 + moms för 708'an.. (www.smsservice.se)sville skrev:
Bosch GCM 10 SD kostar 5036 + moms. (www.drift-underhall.se)
(Dewalt 707 kostar 2795 + moms. (www.smsservice.se)
Mitt val skulle vara (om man hade pengarna) att köpa boschen och dewalt-sågbordet.
Jag har själv en 707'a och önskar ibland att man kan "lägga" den åt båda hållen vilket inte går.. Sen tycker jag att den är lätt och smidig att flytta runt.. Segt ibland när man vill kapa lite mer än 60 (?) mm på höjden, det är lite snålt.
Men bordet är jag nog mest nöjd med.. verkligen skitbra är det.
Tycker nu så här i efterhand att extra tillbehöret för att koppla den till dammsugaren borde ingå för det är så ett grymt dammande när man sågar..
Några skivor med fler tänder i skulle inte skada heller när man "fin-sågar"..
Men dewalt 707'an är nog förutom skruvdragaren det verktyg jag använt mest av alla elvertyg jag har.