Jag tror på god kvalitet framför kvantitet...
En sak som kan vara värt att veta är att ni får bättre snitt vid finsågning om ni justerar djupet innan ni kör. Sätt klingan till att gå igenom med 5-10mm så kommer alltid minst en tand att vara i kontakt med materialet, då blir det mindre vibrationer och dessutom snyggare snitt då skäret kommer mera snett upp och inte rakt upp.
Vid grovsågning så vem bryr sig, GASA!!! ;D
8) Du kör väl med spånsug...
En sak som kan vara värt att veta är att ni får bättre snitt vid finsågning om ni justerar djupet innan ni kör. Sätt klingan till att gå igenom med 5-10mm så kommer alltid minst en tand att vara i kontakt med materialet, då blir det mindre vibrationer och dessutom snyggare snitt då skäret kommer mera snett upp och inte rakt upp.
Vid grovsågning så vem bryr sig, GASA!!! ;D
För att svara på den ursprungliga frågan kap/gersåg runt 1000kr tänkte jag sticka ut hakan lite bland alla märkesfantaster . Till mitt sommarstugebygge visserligen, men trä som trä köpte jag en POWER CRAFT (bara namnet inger ju förtroende) på 1800W på K_RAUTA för 895kr(extrapris). Sågen har kapat till 130m2 underlagstak , 84m2 trägolv otaliga reglar, vindskivor mm utan problem. Jämna fina snitt utan att "storkna" så den maskinen kan jag rekomedera för mindre arbeten.
Hmm...Min Elu PS174 (DeWalt) är snart 20 år gammal och jag vet inte hur mycket den har kapat upp men still going strong! Dock så viner lagrerna nu lite efter den tiden så jag får väl snart byta dem, det är det enda som hänt trots dagligt bruk, förutom att byta klingor förstås *s* Precisionen är fortfarande 100%!
Jag har inte sett något annat märke som kan matcha DeWalt på kap/ger sågar, sen är deras radialarmsågar helt outstanding med, den jag har är hmm, 30 år gammal men med samma precision, samma motor, samma lager osv...
/Kent
Jag har inte sett något annat märke som kan matcha DeWalt på kap/ger sågar, sen är deras radialarmsågar helt outstanding med, den jag har är hmm, 30 år gammal men med samma precision, samma motor, samma lager osv...
/Kent
Hittade Elektra-beckum kgs303 http://www.elektra-beckum.com/eb/co...aws/crosscutandmitresawkgs303_0103030000.html för 3300:- inkl. moms. Det borde väl vara ett OK köp, brukar ju annars kosta över 6000:-. Känns inte lika tung och "rätt" som Boschen, men prestanda/kvalitet verkar ju helt OK, dessutom sitter ju motorn mer "ur vägen"?
Någon med erfarenhet av denna modell?
/T
Någon med erfarenhet av denna modell?
/T
Nej, den är ny, men jag håller på var jag såg(!) den tills jag bestämt om jag ska ha den (kanske finns det bara ett exemplar?).bogaboga skrev:
Liknande trådar
-
Kap- & gersåg, val av storlek på klinga och längd på stativ.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken kap och geringsåg skall jag köpa
Kap- och geringsåg
Kap- och geringsåg på JULA
Kap- & geringsåg eller vanlig cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon