richardtenggren richardtenggren skrev:
Förkastliga bilder, men de är snabba och skygga :p
Hittade inga bilder på några vildfärgade just nu :)
Såhär ser våra ut.

En vildkanin på en gräsplätt med vita blommor, sedd från ett högre perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
berisen berisen skrev:
Såhär ser våra ut.

[bild]
Precis så där brukar de se ut, men vi har sett några albino och svartbruna också.
Men de skjuts ju faktiskt av en hel del, både i stan och här ute, så du kanske kan kolla med kommunen vilken som är er viltvårdare? Jag vet bara vem det är här på Norrlandet.
Han åker runt med kommunlogga på sin bil när han gör dessa uppdrag åt kommunen.
 
Här är ett ex som en av kattorna kom hem med:
Kanin som ligger på en våg med vikten visad på displayen: 3227 gram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
berisen berisen skrev:
Finns det några beprövade tips att använda?
+1 på Jack Russel, min håller helt kaninfritt här. Har ätit några också, han vingklipper dem bara, själva dödandet får jag stå för. Kan inte märka någon smakmässig skillnad på dessa trädgårdskaniner och de jag skjuter i skogen.
 
Jag betvivlar inte att ni inte känner igen vildkaniner men inte ens SLU vet att de spridit sig så långt.

https://artfakta.se/naturvard/taxon/oryctolagus-cuniculus-206005

Vildkaniner är känsliga för kyla och det händer massor i naturen nu när våra vintrar har blivit så varma så visst kan de vandra norrut.

Ni som identifierat vildkaniner borde rapportera in era fynd till SLU.
 
richardtenggren
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kanske är bakom betalvägg, men jag kan ordna en pdf
Tack, det gick att läsa! En riktigt intressant historia om Gävle och kaniner, ingen tycks veta säkert hur de kommit dit, varför de inte spridit sig vidare och framförallt hur de klarat av tuffa vintrar.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
I Stockholm pratas det ju bara om kaninerna runt Karlberg men de finns ju runt hela staden och ute på Djurgården fanns det stora grupper redan för 40 år sedan. Då var det iallafall vanligt med kaniner i samma färger som tamkaniner så jag har alltid trott att de var "utsläppta" tamkaniner som var starten.
 
Vi har ett stadigt/tätt staket med betong-grund. Alla grannar har kaniner på sina tomter, men inte vi.
 
KristinaRT
Låna en terrier eller en katt!
Här nere går populationen i vågor, vissa år är det massor med kaniner sedan rensar pesten ut och beståndet minskar. När det toppade förra gången slog sig ett par ner i grannens trädgård. Eftersom de åt allt blev grannarna vansinniga, men vår katt som aldrig tagit kaniner innan blev taggad och tog fyra ungar på lika många dagar (och levererade dem på vår resp grannarnas altan) och sedan flyttade kaninparet till ett bättre ställe.
Grannarna var överlyckliga!

Glömde säga - för att bli av med dem och/eller hindra att de kommer in behövs nedgrävt nät och absolut tätt staket.
 
I Nyköping finns det många vildkaniner.
En historia pratar om en kaninutställning under en vinter med mycket snö. (Kan det ha varit vintern 2010-2011?).
Hallen där utställningen var rasade en natt och massa kaniner smet.
Vet inte om historien är sann.

//AA
 
Karlia
Det var senare tror jag. Hade en kompis som ställde ut kaniner där och då. Hon kunde inte se det roliga i det, miste ett par. Men historien är sann, taket rasade in pga snömängden.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Karlia
Rackarns vad åren går, det var år 2010.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Kommit någon smidig smart lösning på att bli av med kaniner på sista tiden?
 
richardtenggren
Kaninpest?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.