Sedan förra sommaren så verkar det ha blivit någon invasion av kaniner och dom gräver mängder av hål och skiter överallt på gräsmattan och det verkar bara bli mer och mer.

Finns det några beprövade tips att använda? När jag googlar runt lite så verkar det bästa vara att sätta ett galler/staket runt hela tomten men det skulle bli ett rätt stort jobb. Finns det ingenting man kan sätta ut som dom absolut inte tycker om? Något som fungerar mot sorkar och möss och sånt?

Ingen sin sitter på något bra "husmorstips"? :)
 
  • Gilla
Lechuza och 1 till
  • Laddar…
Vart i landet är det?
Det finns många som har hundar som är lämpliga för ändamålet.
 
  • Gilla
Zink82
  • Laddar…
Skjut dom och stoppa i grytan, smakar bra.
 
M MrReijer skrev:
Vart i landet är det?
Det finns många som har hundar som är lämpliga för ändamålet.
Bor i gävletrakten. Har inte märkt av någon mängd av kaniner förut men nu har någonting hänt iallafall för nu ser jag dom nästan dagligen.

Tänkte mer på att försöka skrämma iväg dom snarare än att ha ihjäl dom :seenoevil:
 
berisen berisen skrev:
Bor i gävletrakten. Har inte märkt av någon mängd av kaniner förut men nu har någonting hänt iallafall för nu ser jag dom nästan dagligen.

Tänkte mer på att försöka skrämma iväg dom snarare än att ha ihjäl dom :seenoevil:
Tror vi bor nära varandra isåfall för vi har kaniner som bokstavligen kommer bryta benet av någon av oss snart. Dom äter upp allt och gräver sönder gräsmattan varje natt. Jag vill sätta staket men ingen tror att det kan fungera eller tycker att det blir för mycket arbete. Har du kommit fram till något?
 
Sanitär olägenhet, vet inte om man får fånga dom och stoppa i grytan, räknas som jakt. kontakta kommunen
 
Kaniner har man inte en chans mot som enskildträdgårdsägare. De gräver sig igenom allt och förökar sig extremt snabbt. Det måste till jakt för att bli av med dem. De är inte bara en sanitär olägenhet. De förstör byggnader och infrastruktur så om kommunen är lite vaken så kanske de kan övertygas om att vidta åtgärder.
 
A
Skaffa en Jack Russell, vår granne i stugan har det. Alla kaniner på hans tomt är slut, nya som tar sig in, levereras döda på trappan.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Vi har lodjur i våran skog, och vi har under hösten/vintern blivit av med två kaniner. Nu i veckan, var det tydliga spår i första snön runt och i buren.

Kanske inte det enklaste, att introducera ett rovdjur men men..
 
berisen berisen skrev:
Bor i gävletrakten. Har inte märkt av någon mängd av kaniner förut men nu har någonting hänt iallafall för nu ser jag dom nästan dagligen.

Tänkte mer på att försöka skrämma iväg dom snarare än att ha ihjäl dom :seenoevil:
Om du bor i Gävle tror jag inte att det är vildkaniner, de finns bara i södra Sverige där de inplanterades en gång. Det är nog haren som du ser. Jag bor i Mälardalen, på landsbygden mitt i naturen och jag har aldrig sett så mycket hare som i år. Rovdjur håller förstås nere bestånden liksom rovfåglar. Här har duvhöken tagit några som jag hittade i trädgården.

Svårt att skrämma dom mer än tillfälligt, de vänjer sig vid ljud väldigt snabbt så om de är ett stort problem så är det nog jakt som gäller. Vi har skyddat ett stort område som vi använder som tomt med elstängsel pga vildsvinen men hararna har lärt sig krypa under eltrådarna.
När det blir så mycket hare som i år är risken stor för ett utbrott av harpest.
 
B bittle skrev:
Tror vi bor nära varandra isåfall för vi har kaniner som bokstavligen kommer bryta benet av någon av oss snart. Dom äter upp allt och gräver sönder gräsmattan varje natt. Jag vill sätta staket men ingen tror att det kan fungera eller tycker att det blir för mycket arbete. Har du kommit fram till något?
Det är nog inte kaniner utan harar om du bor så långt norrut. Vildkaniner gräver gångar men det har jag aldrig sett att hararna gör. De krafsar bort snön på gräsmattan och tuggar gräset, i trädgården kan de ge sig på städsegröna växter som inte är giftiga eller på trädens bark.

Månne det inte är sork som underminerar gräsmattan, det är enormt mycket sork i år också. Det märks tydligt när man går på den minerade marken, den gungar under fötterna.
 
berisen berisen skrev:
Ingen sin sitter på något bra "husmorstips"? :)
L larka742 skrev:
Kanske inte det enklaste, att introducera ett rovdjur men men..
Jag rekommenderar en eller ett par katter!
I somras kom en av våra kattfröknar hem med en fortfarande varm kaninunge, den vägde ½ kilo.

Att det dyker upp många kaniner behöver inte betyda att det finns mer än ett eller kanske två kaninbon i närheten. De får ju många ungar om de hittar en bra, fredad plats.
 
  • Gilla
berisen
  • Laddar…
richardtenggren
A Abies koreana skrev:
Det är nog inte kaniner utan harar om du bor så långt norrut. Vildkaniner gräver gångar men det har jag aldrig sett att hararna gör. De krafsar bort snön på gräsmattan och tuggar gräset, i trädgården kan de ge sig på städsegröna växter som inte är giftiga eller på trädens bark.

Månne det inte är sork som underminerar gräsmattan, det är enormt mycket sork i år också. Det märks tydligt när man går på den minerade marken, den gungar under fötterna.
Jag bor också i Gävle, det finns gott om kaniner i både stan och längs norrlandet där jag nu bor. Vi har några kaniner på tomten var dag, men inget som stör oss. Har pratat med viltvårdaren om att vi inte har något emot kaninerna, så att han inte skjuter dem på vår tomt.

Tydligen retar det upp tanterna i grannskapet som får sina odlingar förstörda, men där verkar även det stora beståndet av rådjur vara ett problem.

Att det rör sig om kaniner är en sak som är säker, tror de flesta kan skilja kanin och hare, men båda finns ju förstås här omkring.

Vi läste på lite om kaniner tidigare och det tar inte så många generationer för att en kanin ska få tillbaka dess vilda färg. Om jag minns rätt då!

Det förekommer även några albinokaniner då och då, så då löps det amok på facebookgrupperna bland medelålderskvinnor som tror att någon tamkanin rymt ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ja det är definitivt kaniner, typ hälften så stora som en hare. Det var lugnare ett tag i höstas då jag tror räven tog en och sen blev en överkörd av en bil men nu tycker jag det är fler än någonsin igen. I regel alltid 2-3 stycken som är på tomten och en gång när jag kom hem var det rena kalaset med 4-5 stycken. Jag erkänner mig besegrad! :crysmile: Ska dock testa på nytt med blodmjöl sen i vår och se om det gör någon skillnad.
 
richardtenggren
Förkastliga bilder, men de är snabba och skygga :p
Hittade inga bilder på några vildfärgade just nu :)
 
  • Vitt kanin i en grön trädgård med staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart katt som sitter i skogsbryn, dold bland träd och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.