H Harald Blåtumme skrev:
Här är en bild på hur plastlisterna sitter i nederkant. Vi kom inte riktigt hela vägen upp i tak idag pga dåligt väder men gissar det är liknande princip även upp mot taket, de sitter i nederkant för att stabilisera kanalplasten undertill. Har man ingen dylik list så bör en silikonsträng ha motsvarande funktion.

Det här växthuset vi monterar nu är ett snäpp upp från det tidigare mindre växthuset vi hade, i det gamla så användes galvade stålclips för att sätta fast "glasen" dvs kanalplastskivorna. I detta nya så är det kanaler i aluminiumprofilerna som man skjuter in kanalplastskivorna i.
H Harald Blåtumme skrev:
Här är en bild på hur plastlisterna sitter i nederkant. Vi kom inte riktigt hela vägen upp i tak idag pga dåligt väder men gissar det är liknande princip även upp mot taket, de sitter i nederkant för att stabilisera kanalplasten undertill. Har man ingen dylik list så bör en silikonsträng ha motsvarande funktion.

Det här växthuset vi monterar nu är ett snäpp upp från det tidigare mindre växthuset vi hade, i det gamla så användes galvade stålclips för att sätta fast "glasen" dvs kanalplastskivorna. I detta nya så är det kanaler i aluminiumprofilerna som man skjuter in kanalplastskivorna i.

[bild]
Ser ut som aluminium-lister? snyggt . Jag provade sätta fast med samma klämmor som jag fast glasen med och det blev bra. Men du menar alltså att jag skulle kunna strunta i list och försegla med silikon på plastskivorna och sen sätta fast med mina klämmor. Vore ju rätt skönt o slippa jaga dessa lister alltså 😝
 
Den gråa listen där nere är en plastlist. Man klämmer på den på plåtprofilen undertill, typ S-form på plastlisten. Sedan skjuter man in kanalplastskivan ovanifrån så den går in i listen där nere.
__
PS. Vårt gamla mindre växthus använde galvade stålclips för att hålla fast kanalplastskivorna i aluprofilerna. Detta nya växthus har istället spår i aluminiumprofilerna där man skjuter in kanalplastskivorna, och säkrar med liknande spårade aluprofiler.

Här är ett par bilder ytterligare för att förtydliga nederkant och övre kant på kanalplastsegmenten. Hoppas vädret imorrn blir litet mer medgörligt, regn och blåst idag så inget skoj att sätta upp växthus med enorma instabila segel innan allt kommit på plats...
Installation av kanalplastskiva i växthus med grå plastlist i S-form på plåtprofil och spårade aluprofiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå plastlist i S-form som håller en kanalplastskiva på plats i ett växthus, med regndroppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Johanna_jojo123
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.