Skånepöjk Hällvetet skrev:
mäklare är svindyra.
Ja att lägga ner ett par timmar på att ta fram lite papper för 12lax är löjligt.
B Byggdjuret skrev:
Ja har länge undrat vad mäklarens utbildning består av. Rättskrivning är inte är den största delen. Juridik är inte så stor del, ekonomi kanske?
Att man anlitar en mäklare är för att de trots allt lärt sig lite.
7-12000:- det är väldigt mycket pengar. Det kan inte ta mer än 2h. Allt finns klart.
Att en advokat anlitar en mäklare handlar inte om kompetens, men de kan marknaden
Och att tro att det tar 2h att genomföra är såväl okunnigt som arrogant.

Det en fastighetsmäklare gör vid ett skrivuppdrag (gällande fastighet) är minst följande:

1. Inledande samtal med båda parterna individuellt där deras förutsättningar gås igenom. Vad har de kommit överens om, vad har de för förväntningar, och förutsättningar? Har de bestämt en köpeskilling, gå igenom vad parterna anser ska ingå i detta. Ska friskrivning läggas med gå igenom varför och i vilken omfattning. Säkerställa att båda parternas intressen tas tillvara samt att kontraktet blir balanserat. Säkerställa att båda parterna förstår innebörden av villkoren i kontraktet.

2. Kontrollera parternas uppgifter. Kontrollera om fastigheten är pantsatt. Om den inte är pantsatt, spåra samtliga pantbrev för att säkerställa att en köpare inte riskerar att få med sig säljarens lån. Kontrollera fastighetskarta, inskrivningar hos lantmäteriet. Säkerställa att fastigheten inte är under utmätning eller att förfoganderätten på något sätt är begränsad i rättslig mening. Detta inkluderar att kontrollera med myndigheter att säljaren verkligen har rätt att överlåta fastigheten på sätt som parterna önskar. Kontrollera att köparen har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna fullfölja kontraktet.

3. Formulera köpekontrakt efter parternas önskemål samt med hänsyn taget till resultatet av ovan nämnda kontroller.

4. Hålla i en kontraktsskrivning. Tar normalt sett ca 1-1,5h om allt löper på smidigt. (Detta verkar f.ö. vara den enda punkten du tror en mäklare utför).

5. Deponera handpenningen samt säkerställa fullföljd av kontrakt. Redovisa handpenning.

5. Följa upp eventuella villkor intagna i kontraktet. Delge eventuella banker kontraktet. Inhämta lösenuppgifter för eventuella lån. Skicka preliminär likvidavräkning till köparens bank så att denne kan upprätta korrekta lånehandlingar med köparen inför tillträdet. Boka tid för tillträde med köparen och säljarens bank.

6. Hålla i tillträde. Vanligtvis på distans idag men kan också ske på bankkontor. Ta fram köpebrev, likvidavräkning, eventuellt värdeutlåtande till banken. Säkerställa att transaktionen går rätt till. Presentera en skriftlig transaktionskvittens för parterna. Säkerställa att parterna inför tillträdet fullföljt sina åtaganden beträffande uppsägning/övertagande av elabonnemang, larm, fiber m.m. m.m.

7. Vid behov bistå parterna med lagfartsansökan. Vid behov bistå parterna vid dödningsförfarande av borttappade pantbrev, handläggning av spärrkonto.

8. Bistå säljaren med råd kring skattedeklarationen, plocka fram en preliminär skattedeklaration. Ta fram samt fylla i en deklarationsblankett som avser fastighetsförsäljningen året efter försäljningen.

Känns 2h fortfarande rimligt tycker du? Kanske vore klädsamt med lite mer kunskapsinhämtning innan du sågar en hel yrkeskår längs med fotknölarna...
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 15 till
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Det en fastighetsmäklare gör vid ett skrivuppdrag (gällande fastighet) är minst följande:
Jag tror du menar "bör göra" eller möjligen "vad en seriös fastighetsmäklare faktiskt gör". :)

E.6745 Elin6745 skrev:
Kanske vore klädsamt med lite mer kunskapsinhämtning innan du sågar en hel yrkeskår längs med fotknölarna...
Jag kan bara hålla med men här på bygghus "ska" man misstro mäklare... ;)
 
  • Gilla
E.6745
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du menar "bör göra" eller möjligen "vad en seriös fastighetsmäklare faktiskt gör". :)

Jag kan bara hålla med men här på bygghus "ska" man misstro mäklare... ;)
Inte ens den sämsta mäklare utan någon som helst yrkesetik skulle dock klara av att genomföra ett skrivuppdrag på 2h ;-)
 
Jag kan inte riktigt släppa att jag tycker mig känna igen ganska mycket från det här. Allt från husaffär med problem, säljare utan inkomst och att säljarna är bosatta i Danmark. Jag kanske är helt ute och cyklar men allt påminner om något jag läst tidigare, antagligen här på byggahus (eller möjligen Flashback).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Jag tror det kommer att ta mer än 2h för att reda ut det här.
Om man har klart för sig vad man ska göra och hur man gör det, kan nog en normalskicklig person ta fram relevanta avtal och göra rätt kontroller på ett par timmar om det handlar om två parter som är eniga, har allt i ordning och utan onda avsikter.
Sen har vi alla de andra fallen, de som dyker upp på detta forum...
Jo, just det här kan bli klurigt. Men jag var inne på ett mer allmänt plan. Frågan är vilka kontroller som måste göras utav en mäklare om man bara vill ha hjälp med kontaktskrivningen. Sen får vi förutsätta att man är eniga. Annars är det inte tal om enkel avtalsskrivning. Tja utan onda avsikter? Hur vet vi det? Men fråga är hur mycket kontroller mäklaren ska göra om man vill ha hjälp med kontraktsskrivning. Jag hittade ett ställe som bara sysslade med just avtalsskrivningar. De skulle ha 6000:- Då skulle det tydligen allting ingå. Så okej 7000:- är inte blodigt. Men att då vilja 12000:- Då pratar vi alltså om 6000:- i timmen Det är inte rimligt nånstans. Visst du har en högskoleutbildning, det är viktigt det drar upp priset. Men det är många som har samma utbildning, det drar ner priset. Men visst en jurist tar säkert runt 3000kr i timmen. Men de har å andra sidan en helt annan utbildning. Samt att de är överprissatta. Men ingen vågar bråka med en jurist. tyvärr
 
E
Vill bara tillägg två aspekter som inte belysts i tråden gällande Danmarks-kopplingen.

1. Avtalet kan vara mer eller mindre direktöversatt från danska. Det här kanske är ett normalt kontrakt i Danmark? Det innebär såklart inte att det är ett bra kontrakt i Sverige, men skulle kunna ge en ledtråd om bakgrunden.
2. Säljarens ekonomiska situation i Danmark har inte belysts. Skuldfri i Sverige kanske men hur ser ekonomin ut i Danmark? vet inget om relevant juridik men för ett antal år sedan rapporterades det om att inkassoärenden inte kan verkställas i Danmark så de kan ha en del avvikande juridik från svenskt perspektiv.
 
E.6745 Elin6745 skrev:
Och att tro att det tar 2h att genomföra är såväl okunnigt som arrogant.

Det en fastighetsmäklare gör vid ett skrivuppdrag (gällande fastighet) är minst följande:

1. Inledande samtal med båda parterna individuellt där deras förutsättningar gås igenom. Vad har de kommit överens om, vad har de för förväntningar, och förutsättningar? Har de bestämt en köpeskilling, gå igenom vad parterna anser ska ingå i detta. Ska friskrivning läggas med gå igenom varför och i vilken omfattning. Säkerställa att båda parternas intressen tas tillvara samt att kontraktet blir balanserat. Säkerställa att båda parterna förstår innebörden av villkoren i kontraktet.

2. Kontrollera parternas uppgifter. Kontrollera om fastigheten är pantsatt. Om den inte är pantsatt, spåra samtliga pantbrev för att säkerställa att en köpare inte riskerar att få med sig säljarens lån. Kontrollera fastighetskarta, inskrivningar hos lantmäteriet. Säkerställa att fastigheten inte är under utmätning eller att förfoganderätten på något sätt är begränsad i rättslig mening. Detta inkluderar att kontrollera med myndigheter att säljaren verkligen har rätt att överlåta fastigheten på sätt som parterna önskar. Kontrollera att köparen har de ekonomiska förutsättningarna för att kunna fullfölja kontraktet.

3. Formulera köpekontrakt efter parternas önskemål samt med hänsyn taget till resultatet av ovan nämnda kontroller.

4. Hålla i en kontraktsskrivning. Tar normalt sett ca 1-1,5h om allt löper på smidigt. (Detta verkar f.ö. vara den enda punkten du tror en mäklare utför).

5. Deponera handpenningen samt säkerställa fullföljd av kontrakt. Redovisa handpenning.

5. Följa upp eventuella villkor intagna i kontraktet. Delge eventuella banker kontraktet. Inhämta lösenuppgifter för eventuella lån. Skicka preliminär likvidavräkning till köparens bank så att denne kan upprätta korrekta lånehandlingar med köparen inför tillträdet. Boka tid för tillträde med köparen och säljarens bank.

6. Hålla i tillträde. Vanligtvis på distans idag men kan också ske på bankkontor. Ta fram köpebrev, likvidavräkning, eventuellt värdeutlåtande till banken. Säkerställa att transaktionen går rätt till. Presentera en skriftlig transaktionskvittens för parterna. Säkerställa att parterna inför tillträdet fullföljt sina åtaganden beträffande uppsägning/övertagande av elabonnemang, larm, fiber m.m. m.m.

7. Vid behov bistå parterna med lagfartsansökan. Vid behov bistå parterna vid dödningsförfarande av borttappade pantbrev, handläggning av spärrkonto.

8. Bistå säljaren med råd kring skattedeklarationen, plocka fram en preliminär skattedeklaration. Ta fram samt fylla i en deklarationsblankett som avser fastighetsförsäljningen året efter försäljningen.

Känns 2h fortfarande rimligt tycker du? Kanske vore klädsamt med lite mer kunskapsinhämtning innan du sågar en hel yrkeskår längs med fotknölarna...
Jag menar att det där låter som mer än en kontraktsskrivning som man ville ha. Det där är precis allt utom själva visningen. Så jag tycker det känns totalt onödigt. Sedan så tar inte pappersarbetet så lång tid. Alla avtal är redan klara. Att få fram uppgifter ifrån lantmäteriet det tar ingen tid. Allt pappersarbete klaras av på 1h. Inte konstigt att det blir dyrt om man ska ha med allt det som nämns. Sen är det väl upp till uppdragsgivaren vad som man vill ska ingå i mäklarens arbete. Så det vore lite klädsamt om du lyssnar på vad uppdragsgivaren vill ha. Uppdragsgivaren vill kanske bara ha hjälp med själva pappersarbetet.
Tja om jag vill ha hjälp av en mäklare med att skriva ett avtal så behöver jag inte ha massa annat. Jag vill inte hjälp med handpenningen. Jag behöver inte träffas. Du nämner spåra pantbrev. Mäklaren lägger inte ner någon större energi, gör han det så tar han betalt för det.

Men med det du presenterar på ett skrivningsuppdrag, så kan man verkligen säga att man lurar kunden. Man gör så mycket mer än vad som kunden troligtvis ville ha från början.
Sen är det så enkelt, att mäklaren är en säljare. Det är omöjligt att sitta på två stolar samtidigt.
Eftersom den som betalar din lön är säljaren alltså vill du ha så mycket betalt som möjligt för objektet. Men den stackars köparen som du också ska företräda vill inte alls betala lika mycket.
 
Kan tillägga igen att bägge 2 var båda bosatt i Sverige och skrivna i Sverige när kontraktet skrevs. Dom flytta till Danmark efteråt.
Förvisso vet jag ej om dom haft något i Danmark sedan tidigare. Den ena av säljarna är dessutom svensk ingen av dom är dansk överhuvudtaget. Sen vet jag såklart inte om dom haft någon dansk inkomst som kanske beskattas i Danmark men man måste väl deklarera inkomsten och man ändå får betala en viss skatt om man bor i Sverige och jobbar utomlands ändån väl?
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Vem tog fram kontraktets utformning. Det är en märklig blandning av dåligt språk, motsägelsefulla uppgifter, men innehåller även formuleringar som förefaller tagna från korrekta kontrakt men är insatta närmast slumpmässigt. På ett ställe står det”vill kontraktet vara giltigt”. Kontraktet har väl ingen egen vilja? Men mer allvarligt så förefaller det skrivet av någon som inte riktigt förstår. Även formuleringen om köparens vanvård är märklig. Den verkar tagen från en formulering om att säljaren bara är ansvarig för skador pga vanvårdandes tiden mellan kontakt och överlåtelse. Men här gäller det köparen. Det kan tolkas som att det bara är dessa skador som köparen ansvarar för, och då inte till exempel slitage, men det är nog inte avsikten.
 
K klimt skrev:
Vem tog fram kontraktets utformning.
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
De är dom själva som skrivit kontraktet så är inget fint kontrakt som med en mäklare tex.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
K klimt skrev:
Vem tog fram kontraktets utformning. Det är en märklig blandning av dåligt språk, motsägelsefulla uppgifter, men innehåller även formuleringar som förefaller tagna från korrekta kontrakt men är insatta närmast slumpmässigt. På ett ställe står det”vill kontraktet vara giltigt”. Kontraktet har väl ingen egen vilja? Men mer allvarligt så förefaller det skrivet av någon som inte riktigt förstår. Även formuleringen om köparens vanvård är märklig. Den verkar tagen från en formulering om att säljaren bara är ansvarig för skador pga vanvårdandes tiden mellan kontakt och överlåtelse. Men här gäller det köparen. Det kan tolkas som att det bara är dessa skador som köparen ansvarar för, och då inte till exempel slitage, men det är nog inte avsikten.
Det är säljarna som skapa kontraktet. Och den ena säljaren använder Google translate när vi har haft mail/sms konversationer så inte omöjligt de gjort när dom skapa kontraktet
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Ja har länge undrat vad mäklarens utbildning består av. Rättskrivning är inte är den största delen. Juridik är inte så stor del, ekonomi kanske?
Att man anlitar en mäklare är för att de trots allt lärt sig lite.
7-12000:- det är väldigt mycket pengar. Det kan inte ta mer än 2h. Allt finns klart.
Att en advokat anlitar en mäklare handlar inte om kompetens, men de kan marknaden
B Byggdjuret skrev:
Jo, just det här kan bli klurigt. Men jag var inne på ett mer allmänt plan. Frågan är vilka kontroller som måste göras utav en mäklare om man bara vill ha hjälp med kontaktskrivningen. Sen får vi förutsätta att man är eniga. Annars är det inte tal om enkel avtalsskrivning. Tja utan onda avsikter? Hur vet vi det? Men fråga är hur mycket kontroller mäklaren ska göra om man vill ha hjälp med kontraktsskrivning. Jag hittade ett ställe som bara sysslade med just avtalsskrivningar. De skulle ha 6000:- Då skulle det tydligen allting ingå. Så okej 7000:- är inte blodigt. Men att då vilja 12000:- Då pratar vi alltså om 6000:- i timmen Det är inte rimligt nånstans. Visst du har en högskoleutbildning, det är viktigt det drar upp priset. Men det är många som har samma utbildning, det drar ner priset. Men visst en jurist tar säkert runt 3000kr i timmen. Men de har å andra sidan en helt annan utbildning. Samt att de är överprissatta. Men ingen vågar bråka med en jurist. tyvärr
Det finns ingen som helst möjlighet för en mäklare, eller jurist för den delen, att utföra ens det enklaste skrivuppdraget på 2h. Se gärna mig redovisning ovan där jag specar vad du kan räkna med att en mäklare gör på ett "enkelt" skrivuppdrag.
Spannet jag lyft fram på mellan 7-12.000kr beror självklart på affärens grundförutsättningar. Dödsbon med 7 dödsbodelägare, gode män och borttappade pantbrev kommer av naturliga orsaker ta avsevärt mycket mer tid mot ett skrivuppdrag där parterna är två fysiska personer som båda kan närvara vid möten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag menar att det där låter som mer än en kontraktsskrivning som man ville ha. Det där är precis allt utom själva visningen. Så jag tycker det känns totalt onödigt. Sedan så tar inte pappersarbetet så lång tid. Alla avtal är redan klara. Att få fram uppgifter ifrån lantmäteriet det tar ingen tid. Allt pappersarbete klaras av på 1h. Inte konstigt att det blir dyrt om man ska ha med allt det som nämns. Sen är det väl upp till uppdragsgivaren vad som man vill ska ingå i mäklarens arbete. Så det vore lite klädsamt om du lyssnar på vad uppdragsgivaren vill ha. Uppdragsgivaren vill kanske bara ha hjälp med själva pappersarbetet.
Tja om jag vill ha hjälp av en mäklare med att skriva ett avtal så behöver jag inte ha massa annat. Jag vill inte hjälp med handpenningen. Jag behöver inte träffas. Du nämner spåra pantbrev. Mäklaren lägger inte ner någon större energi, gör han det så tar han betalt för det.

Men med det du presenterar på ett skrivningsuppdrag, så kan man verkligen säga att man lurar kunden. Man gör så mycket mer än vad som kunden troligtvis ville ha från början.
Sen är det så enkelt, att mäklaren är en säljare. Det är omöjligt att sitta på två stolar samtidigt.
Eftersom den som betalar din lön är säljaren alltså vill du ha så mycket betalt som möjligt för objektet. Men den stackars köparen som du också ska företräda vill inte alls betala lika mycket.
Din okunskap är så monumental. En mäklares arbete är reglerat i lag. Det är just det som gör att en bank kan lita på att arbetet blir gjort på ett korrekt sätt om en mäklare kopplas in.

Banken specar inte upp vilka kontroller som ska göras utan endast "gå via mäklare". Detta beror på att arbetet MÅSTE utföras på ett vist vis om en mäklare sköter om kontraktsskrivningen.

En mäklare kan inte under några som helst förutsättningar utföra ett skrivuppdrag utan att utföra lagstadgade kontroller. Om mäklare ändå skulle göra det begår mäklaren ett grovt tjänstefel och skulle parterna p.g.a. mäklarens tjänstefel lida ekonomisk skada skulle mäklaren vara skadeståndsskyldig och ansvarsförsäkring träda in.
 
  • Gilla
Nageek och 8 till
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Det är säljarna som skapa kontraktet. Och den ena säljaren använder Google translate när vi har haft mail/sms konversationer så inte omöjligt de gjort när dom skapa kontraktet
Håhåjaja...
Pratade ni med er bank i samband med att ni förhandlade med säljaren och skrev på deras kontrakt i våras? Vad sa er bankkontakt då?

Kan inte se att du svarat på om det var du eller säljaren som strök över texten i tillträdesparagrafen där det ser ut att stå eller annat datum enligt överenskommelse eller liknande? Ingen har ju signerat överstrykningen.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Håhåjaja...
Pratade ni med er bank i samband med att ni förhandlade med säljaren och skrev på deras kontrakt i våras? Vad sa er bankkontakt då?

Kan inte se att du svarat på om det var du eller säljaren som strök över texten i tillträdesparagrafen där det ser ut att stå eller annat datum enligt överenskommelse eller liknande? Ingen har ju signerat överstrykningen.
Vi hade kontakt med banken men de var ju lånelöfte då. Men sen när vi kontakta dom igen så har dom inte haft några problem att det var en privat affär och kontraktsbiten spelar nog inte jättestor roll för banken sålänge de är en mäklare som sköter själva affären som vi förstått det. Och vad jag läst mig fram till så är de bara viktigt att själva köpekontraktet är giltigt sen så räcker de med ett korrekt köpebrev för att man ska kunna få lagfart. De e min uppfattning iallafall.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.