Mycket har jag gjort men aldrig grejat med brunnspumpar.
Det som syns på bilden är möjligtvis sönderfruset och ska i så fall bytas till moderna grejer.
Kan pumptypen fungera till en borrad brunn tro? Tyvärr har jag inte fått tillgång till själva brunnen
så jag vet inte om den är grävd eller djupborrad - men djupborrad är det jag hört. Jag får bara inte ihop det med det som ser ut som en ringpump.
Tacksam för all hjälp i att identifiera typ av system och bästa moderna lösningen för framtiden.
IMG_9081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har med största sannolikhet en djupborrad brunn. Pumpen på bilden är en ejektorpump. Samma typ av pump nytillverkas.
Alternativet är en dränkpump som du monterar i borrhålet.

Oj - det var snabb respons :) Tackar!
Jag kan som sagt inte detta - mer än via googlande och via det jag sett under åren. Jag lurade på om det var en s k ejektorpump precis som du säger. Dom är väl känsliga både för frysning och torrgång? Dessutom låter dom ju en del när motorn drar igång.
Kanske skulle det vara bättre med en djupvattenpump?
Är det samma som dränkpump?
Ska saker fixas så ska det göras långsiktigt och på bästa sätt.
Kostnadsmässigt vet jag inte var man hamnar.
Gissar att byte till djupvattenpump blir dyrare.
Jag har kollat runt på ejektorpumpar och även dom kostar en hel del.
Frågan jag har att brottas med är:
Skapa bästa pumplösningen utifrån kvalitet+pris+komfort (ljud/underhåll/livslängd)
Tacksam för reflektioner.

Ja, det är djupvattenpump du ska ha till borrhålet. Du kommer då att slippa ljudet från pumpen när den går.

Själv känner jag inte att jag har kunskap för att installera en djupvattenpump själv, men du kanske har någon bekant som kan detta. Här på Byggahus lär det också finnas kunskap om hur det ska göras.

Vad det gäller den bef pumpen så tror jag de är rätt så robusta. Hade själv en som stått i många år och den hoppade igång direkt när jag slog på strömmen. Har pumpen frusit så borde den läcka tycker jag. Kan du rotera fläkthjulet utan problem och den går utan att brumma och att motorskyddet löser så är den nog OK.

Eftersom du har slang i borrhålet och kommer få en tom slang ut till borrhålet (den ena kommer inte att behövas med en djupvattenpump) så borde eldragning och installation gå rätt enkelt. Det värsta som kan hända är ett sten eller annat föremål har rasat ner i borrhålet och gör så att du inte kan få upp ejektorn.

En djupvattenpump kräver normalt inget underhåll och satsar du på ett känt märke t ex Grundfos så ska den hålla många år.

Har du någon brunnsborrare på orten som du kan konsultera så kan de säkert ge råd och priser.

Tusen tack för ditt engagemang Patrick! Det är många bra synpunkter och reflektioner du har. Jag tar med mig det du skriver och ska forska mer i huset och på marknaden.

Jag tycker den befintliga pumpen ser ganska kort ut och då borde inte borrhålet vara så djupt. Men är det en ejektorpump så är det säkert djupare än max sugdjup, alltså 10 meter.

Brunnen finns kanske med i Brunnsarkivet hos SGU?
http://www.sgu.se/grundvatten/brunnar-och-dricksvatten/brunnsarkivet/

Byter man grejorna byter man säkerligen, som sagt, till en djupvattenpump. Däremot kan nog hydropress och tryckrelä behållas.

Har det fruset i pumphuset?
Annars med tanke på kyla och snö så har nog många råkat ut för att det fruset i slangarna.

En frostvakt som inte är inkopplad är värdelös... ;)

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vad kul att få all denna respons o engagemang. Jag börjar men frostvakten. Den har tydligen varit urkopplad i 4 år så sant som det är sagt - värdelöst ;) Mycket värde som kan gå förlorat - man undrar hur varmvattenberedare hydrotank mm har klarat sig - och pumpen..
Pumphuset har kanske frusit - jag vet inte, och just nu så kan jag inte riva i grejerna. Kanske kan man laga pumphuset?
Hur identifierar man enklast om den är frostsprängd tro? Nu när det kanske inte är vatten i systemet. Kolla efter synliga sprickor gods tänker jag. Slangar finns men också ett väldigt grovt kopparrör som jag lurar på. Har någon en fin skiss på hur ejektorsystemet fungerar med rördragning - och principen?
Jag tyckte också att den såg kort ut - tänkte i banorna ringpump då. Jag byter säkerligen till en 50 liters hydrotank även om den klarat sig och funderar på om man ska köpa glasfiber eller stål eller annat. Brunnsarkivet visste jag inte om att det fanns. Tack för den länken. Hittade den brunnen:) 30 meter står det, men vad är rörborrning till - 1,5 meter? Väldigt tacksam för denna uppgift! Om man installerar en djupvattenpump så bör man väl lägga den några meter över största djupet? Kanske borde man också högtrycksspola brunnen eftersom den inte varit använd på många år, och mycket sparsamt dessförinnan Skärmavbild 2016-01-09 kl. 12.28.00.png
Skapa konto
?

Det där är ingen ejektorpump; du har ingen returledning för ejektorn. Gissningsvis har du bara en vanlig bottenventil i ändan på slangen (vilket också innebär att sugledningen är Max 10m...)

Redigerat:
Oops:) Ingen ejektorpump.. returledning ja. jag skickar en bild på detalj. Vad för slags pump är det då? Kanske motsvarande denna?
Skärmavbild 2016-01-09 kl. 13.01.59.png
Skapa konto

Jag har ytterligare en bild på nuvarande pump med rördragning. Kanske kan den bilden ge hjälp?
IMG_9084.jpg
Skapa konto

Kanske ger brunnen stadigt med vatten och upp till en nivå som ligger med god marginal över 8 meter under pumpen? Pumpen står ca 1.5 meter över brunnslocket (stor betongskiva).

Ingen skulle vara gladare än jag om lösningen är en ev. ny sugpump/ alt den som är nu+ljudisolering av pumputrymmet. Men bästa lösningen är ju alltid den rätta lösningen - så jag har nog en bit kvar innan alla pusselbitar är på plats.

bilden var felvänd.
IMG_9084.jpg
Skapa konto

Sitter det där ihop? Kopplingen centrerar inte över röret.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Så sant - det ser märkligt ut. Tack för iakttagelsen! Jag ska undersöka det idag. Återkommer så fort jag kan idag. Ska ta fler bilder också för att få det helt tydligt.

Vad är då den svarta ledningen som skymtar bakom elkablarna på den första bilden? Den syns även lite på den senare närbilden.

Är huset tänkt som fritidshus eller permanentbostad? Det kommer styra lite vilken standard du vill ha på din vattenförsörjning. Likaså antalet personer i hushållet.

Problemet med en sugpump (som t ex Jetpumpen) är att den klarar bara ut suga upp vatten från ca 9 meters djup. Det kan funka med en borrad brunn förutsatt att tillflödet av vatten är tillräckligt stort. Det man måste tänka på är att det maxtryck som anges för pumpen också inkluderar pumpens lyfthöjd samt förluster i sugledningen. 4,5 kg (ca 45 bar) motsvarat en total lyfthöjd (anges ofta i datablad på djupvattenpumpar) på ca 45 m. Om vattenytan i borrhålet sjunker ner mot 9 meter under pumpen kommer flödet bli väldigt lågt och det kan vara svårt för pumpen att nå upp till inställt stopptryck som jag tycker bör vara minst 3 bar för att få vettigt tryck i kranar mm. Helst 4 bar för att klara t ex dusch och andra förbrukare samtidigt.

I ett normalt borrhål finns ca 75-100 l vatten / 10 m beroende på diameter, men den brukar vara omkring 1 dm.

För alla pumpar gäller att flödet är 0 l/s vid max tryck och max flöde gäller vid noll tryckskillnad, d v s pumpen sprutar vatten rakt ut i luften.

Om du bestämmer dig för en djupvattenpump så borde du kunna hitta en enfas-modell till vettigt pris eftersom brunnen inte är så djup :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.