Jag drog fram en skarvkabel och mätade mot den så då fick jag fram vilken som var fas, prövade med Phasen också men den tändes då aldrig när jag höll mot någon av trådarna!

Phasen-pennor och liknande = leksaker

ptlf, då har du gjort något galet, du måste använda en som funkar..

Användbara leksaker, ibland är anslutningen svår att komma till, då kan man bara stryka med Phasen längs med med ledarna för att se vilken det är spänning på, markkablar typ N1XV kan man kolla också. Hitta trasiga diazeder mm..

Men man måste ju förstå att det bara är en indikation och utnyttja funktionen med förnuft, enda sättet att förvissa sig om att en kabel är spänningslös är att använda en godkänd spänningsprovare och sen testa provarens funktion mot spänning.

Men jag föredrar Elmas volttest som även har ljudindikering.

Jag använder mig av Flukes penna. Jag tycker också att den är väldigt användbar! Och den är ju ändå typ 90 % träffsäker.. men naturligtvis ska man inte enbart förlita sig på den om man ska utföra ett jobb.

//Patrik

Jag kör med Flukes LVD2 http://www.fluke.com/fluke/sesv/Tillbehör/Lampor/LVD2.htm?PID=56369 Den innehåller även en ficklampa som jag brukar använda flera gånger i veckan. En sak som en del personer tycker är dåligt med just den här modellen är att man måste trycka på ficklampan så att den lyser innan man kan kontrollera om det finns spänning. Jag tycker det är bra, för om lampan lyser så litar jag mer på att spänningskontrollen fungerar.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.