M Mjärn skrev:
Jag har svårt att lita på att handverkare faktiskt har koll på sina timmar. De kan väl lätt lägga till några timmar här och där? Hur brukar ni som är hantverkare göra? Vågar ni erkänna detta? ;)
Bäst att du köper tjänster med fastpris avtal så slipper du ha koll på timmar!
 
  • Gilla
Klems Ingvar och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag ser det så här:
- Tänker kostnadstäckning liknande vanlig anställd (inte helt riktigt men...).
- Antar 8 arbetade timmar som kan debiteras per dag som utgångspunkt för kostnadstäckningen (inte helt relevant för hantverkare men...).

Så om en hantverkare jobbar 7 timmar hos mig men debiterar 8 så accepterar jag det. Om han jobbar 4 timmar men debiterar 6 blir jag sur. Ser det ur perspektivet vilken möjlighet han har till flera kunder under dagen.

Övriga kostnader ska vara just kostnader. Vare sig de är shablonpraxis i branschen eller direkta kostnader.
Dessa kostnader gillar jag inte:
- Resor från hemmet till arbetsplats.
- Stora pålägg på material.
- Annat obskyrt.

Sedan beror det förstås på hur unik hantverkaren, dvs hur sällsynt just den yrkeskunskapen är och kvalitetsnivån på slutresultatet. Men det är ganska subjektivt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Jag har svårt att lita på att handverkare faktiskt har koll på sina timmar. De kan väl lätt lägga till några timmar här och där? Hur brukar ni som är hantverkare göra? Vågar ni erkänna detta? ;)
Jag har haft snickare hos mig i snart två månader. Vi för daglig tim almanacka på de timmar de jobbar. Och material….
Efter 224 uppskattade timmar i almanackan kom första räkningen på exakt 224 timmar x650kr/tim.
Stämde exakt med våra anteckningar …. Jag litar på hantverkare..🤙😎🇸🇪
 
  • Gilla
Klems Ingvar och 2 till
  • Laddar…
Ja de flesta sköter sig bra och jag har sällan anledning till att klaga på debitering.

Det jag vill belysa med tidigare inlägg var bristen på självinsikt hos många forumskribenter då det verkar vara ett brinnande ämne.
Att det är så dålig förståelse för vad och hur utförda arbeten debiteras.
Hantverkare och många arbetsgruppers tider och prestationer nagelfars på minutnivå men sällan hos andra grupper.
Jag har själv flera nära bekanta som med största sannolikhet skulle säga upp sig från sina jobb om de skulle bli granskade på detta sätt!
Jag ser det här som ett utfall av dålig människosyn, att människor med ett ”enklare” eller ”lågstatus” arbete inte går att lita på och måste övervakas hela tiden.

Nä, många borde rannsaka sig själva och objektivt försöka värdera sin egen arbetsinsats och värdet av sin arbetsinsats och ta en funderare på om man skulle anställa sig själv om man var arbetsgivare 😂.
Jag kan villigt erkänna att jag inte skulle velat haft mig själv anställd under vissa perioder under mitt yrkesliv😁.
/ Björkskär
 
  • Gilla
Klems Ingvar och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag är hantverkare (elektriker). Jag skriver in mina timmar och det jag gjort i en app som sedan gäller som faktureringsunderlag. Jag är anställd. Vi fakturerar för hel- och halvtimmar och körtiden, vilket innebär att om jag är klar hos dig 14:00 skriver jag in 14:30 då körning och ofta sophantering tillkommer. Ska jag till firman och skriva ett nytt gruppschema hamnar även den tiden på fakturan. Personligen maskar jag inte på mina jobb, tvärtom, och jag tror att alla på firman känner likadant. Det är vårt goda rykte som drar in jobben, och skulle vi börja slarva kommer det märkas på kundströmmen.
Däremot har en vän jobbat på en del firmor som "kan allt" och där var det väldigt vanligt att man skulle dryga ut tiden för att det inte fanns andra jobb att åka till, eller för att det behövdes fakturera mer.
Om du är orolig över vilken firma du ska ta in är det idag väldigt lätt att få referenser via facebook eller recensionssidor. Lycka till!
 
  • Gilla
elveteran och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Hantverkarens mardröm= privatkunder!
Nja, det varierar garanterat från hantverkare till hantverkare, vissa ser privatkunder som problem, andra uppskattar variationen (även om de säkert ser vissa privatkunder som kunder de helst varit utan).

Tillhör man gruppen som ogillar att jobba mot privatperson så ska man givetvis inte jobba mot dessa. Privatkunder vill säkert inte ha in dig i sitt hem heller med den inställningen, så det blir win-win.

Tillbaks till ämnet så är det en förtroendefråga och den baseras till stor del på tidigare erfarenheter, men även andra faktorer spelar in. Förtroende kan vara svårt att vinna, men lätt att förlora. Själv har jag mycket bra erfarenheter av de hantverkare jag anlitat genom åren, men jag har också ratat några på förhand om det känts fel, exempelvis de som inte svarar på frågor om offerten eller de som säger saker som man vet är fel.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Jag ser mer problem med deras åkande på tex Ahlsell, alltid flera ggr per dag. Värst är rörmockaren och elarn . Kommer vid 7,30 åker strax före 9. Kommer tillbaka vid 10. Åker kvart i 12 tillbaka vid halv två sen iväg för dagen halv 4

Liks förbaskat får man 8tim debiterat samt servicebil och resekostnader

Tar man en diskussion om detta får man till svar, måste hämta matrial
 
  • Gilla
Wimw
  • Laddar…
S soundfox skrev:
Jag ser mer problem med deras åkande på tex Ahlsell, alltid flera ggr per dag. Värst är rörmockaren och elarn . Kommer vid 7,30 åker strax före 9. Kommer tillbaka vid 10. Åker kvart i 12 tillbaka vid halv två sen iväg för dagen halv 4

Liks förbaskat får man 8tim debiterat samt servicebil och resekostnader

Tar man en diskussion om detta får man till svar, måste hämta matrial
Skulle du betala mer för en rörmokare som stannar en hel dag och ha kunnat samma på morgonen rätt material?
 
S soundfox skrev:
Jag ser mer problem med deras åkande på tex Ahlsell, alltid flera ggr per dag. Värst är rörmockaren och elarn . Kommer vid 7,30 åker strax före 9. Kommer tillbaka vid 10. Åker kvart i 12 tillbaka vid halv två sen iväg för dagen halv 4

Liks förbaskat får man 8tim debiterat samt servicebil och resekostnader

Tar man en diskussion om detta får man till svar, måste hämta matrial
Det bör räcka med en vända till grossisten. Man kommer ut till kund och kollar på jobbet. Har man material i bilen börjar man med det. När det väl tar slut åker man och handlar det som behövs för att göra färdigt.
Ibland har jag eller en kollega varit hos kund innan för att kolla på jobbet, och då beställer vi hem materialet och har med oss allt på en gång. Chefen gillar inte att vi kör till grossisten, utan vi ska ut och jobba och beställa om det behövs. Uppskattat av kunder väldigt mycket!
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Det bör räcka med en vända till grossisten. Man kommer ut till kund och kollar på jobbet. Har man material i bilen börjar man med det. När det väl tar slut åker man och handlar det som behövs för att göra färdigt.
Ibland har jag eller en kollega varit hos kund innan för att kolla på jobbet, och då beställer vi hem materialet och har med oss allt på en gång. Chefen gillar inte att vi kör till grossisten, utan vi ska ut och jobba och beställa om det behövs. Uppskattat av kunder väldigt mycket!
Klart seriöst 👍👍👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.