653 läst · 18 svar
653 läst
18 svar
Kan man koppla gamla englasfönster? Gamla fönster på stor tillbyggnad.
Byggnadsvårdare
· Skåne
· 27 inlägg
Tack för klargörandena och jag har nu läst in mig detta och förstått att det på många sätt är en bra lösning. Blir sugen! Finns ju stort utbud av fina englasfönster.
Följdfrågan blir :
Vad tycker ni om att blanda olika fönstertyper på en byggnad? Vi har som sagt kopplade 2glas i övrigt på vår 30-talskåk. Överväger i tillbyggnaden nu då ytterbågar med annan stil typ fler spröjs och använda innanfönster enligt ovan.
Här finns väl inget rätt och fel men säkert många åsikter 🙂
Förslag på snygga fönster till tillbyggnaden?
Följdfrågan blir :
Vad tycker ni om att blanda olika fönstertyper på en byggnad? Vi har som sagt kopplade 2glas i övrigt på vår 30-talskåk. Överväger i tillbyggnaden nu då ytterbågar med annan stil typ fler spröjs och använda innanfönster enligt ovan.
Här finns väl inget rätt och fel men säkert många åsikter 🙂
Förslag på snygga fönster till tillbyggnaden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innanfönster med ordentlig fals och hängda på gångjärn var ett nytt påfund från 1880-talet ungefär som blev väldigt modernt på 1920-talet här i trakten. Folk började tröttna på den gamla sortens lösa innerfönster som skulle lyftas ur och bäras upp på kallvinden till sommaren och som inte hade ordentliga falsar.P plan-g skrev:
Kopplade fönster blev aldrig vanliga i Finland. De anses vara för otäta och kalla.
Hur lång långt avstånd mellan inner- och ytterbågarna rekommenderar du på en sådan karm - dvs hur tjock skall delen mellan bågarnas falsar göras?albincarlsson skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är gamla kopplade träfönster lika bra som nya fönster?
Fönster & Dörrar -
Hur kopplar jag in min nya tv mot fibern och min gamla dvd och förstärkare
Teknik -
Hur kopplar man induktionshäll mot gamla spis?
El -
Lås på gamla kopplade fönster
Fönster & Dörrar -
Kondens på gamla fönster som inte är kopplade
Fönster & Dörrar