P plan-g skrev:
Tack. Ja det ser ju nätt och fint ut.

Jag syftade på principen att hänga innerbågarna på gångjärn istället att plocka av/på dem efter säsong.
Har funnits sedan 1870. Men vanligast har nog varit lösa bågar. I enklare boningar i alla fall. De rikare hade säkert gångjärn.
 
Tack för klargörandena och jag har nu läst in mig detta och förstått att det på många sätt är en bra lösning. Blir sugen! Finns ju stort utbud av fina englasfönster.

Följdfrågan blir :
Vad tycker ni om att blanda olika fönstertyper på en byggnad? Vi har som sagt kopplade 2glas i övrigt på vår 30-talskåk. Överväger i tillbyggnaden nu då ytterbågar med annan stil typ fler spröjs och använda innanfönster enligt ovan.

Här finns väl inget rätt och fel men säkert många åsikter 🙂

Förslag på snygga fönster till tillbyggnaden?
Ritning av 30-tals hus med modern tillbyggnad, plåttak och olika fönstertyper, inklusive fler spröjs, markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P plan-g skrev:
Stiligt! Är det 4mm le-glas i innerbågen eller kasett?

Är denna princip ett "nytt påfund" eller något man gjort historiskt?
Innanfönster med ordentlig fals och hängda på gångjärn var ett nytt påfund från 1880-talet ungefär som blev väldigt modernt på 1920-talet här i trakten. Folk började tröttna på den gamla sortens lösa innerfönster som skulle lyftas ur och bäras upp på kallvinden till sommaren och som inte hade ordentliga falsar.
Kopplade fönster blev aldrig vanliga i Finland. De anses vara för otäta och kalla.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
albincarlsson albincarlsson skrev:
4 mm le- glas. Kassett blir för klumpigt utseende. Här behåller man den nätta känslan.

Innerbågar har man ju haft sen länge innan det kopplade lösningen kom på 30-talet. Men energiglas är ju rätt modernt påfund 😉
Hur lång långt avstånd mellan inner- och ytterbågarna rekommenderar du på en sådan karm - dvs hur tjock skall delen mellan bågarnas falsar göras?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.