Precis så ska jag göra alldeles strax, på inrådan av en erfaren byggare. :)
 
Nyfniken skrev:
Jag har aldrig flytspacklat något, men det kan väl knappast vara svårare att flytspackla ett fall när underlaget redan har rätt fall än att göra det på plant underlag?
Det är som det låter, flytspackel och det kommer att flyta till det hörnet som är lägst, går att fösa tillbaka viss del innan det brinner men det blir till att komplettera spacklingen sen.
 
nyfiken: jo det är det, spacklet rinner iväg och ska man lägga tex 15mm över hela så är det svårt.
enklast är nästan att spackla ett korrekt fall om det är bakfall från början

sen är frågan hur mycket man tjänar på det... Hyvla och mäta och spara in 100kg flyt eller bara slå in spångolvet och spackla
jag vet vad jag skulle göra iaf :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
nino skrev:
nyfiken: jo det är det, spacklet rinner iväg och ska man lägga tex 15mm över hela så är det svårt.
enklast är nästan att spackla ett korrekt fall om det är bakfall från början

sen är frågan hur mycket man tjänar på det... Hyvla och mäta och spara in 100kg flyt eller bara slå in spångolvet och spackla
jag vet vad jag skulle göra iaf :)
Huvudtanken var inte att tjäna pengar på mindre spackel utan att tjäna lite höjd ca 15 mm vid tröskeln, det blev mer en bonus om det även gick åt mindre spackel. Nino jag är impad av dina spackelkunskaper så om du avråder så gör jag nog inte detta.
Jag kommer väl få en spackelkaka på ca 30mm och sen gå ner mot lokalfallet med lite mindre då golvärmeslangen ligger en bit ifrån brunnen.
 
Missade att det skulle spacklas, jag ska bara ha plastmatta. Så lyssna hellre på övriga spacklare!
 
Det går väl bra att såga och hyvla ned golvreglarna, man får tänka lite på svikten och kanske lägga en regel mellan.
Jag kapade ner någonstans runt 30 mm på en del av hallgolvet för att rymma klinker, golvvärme och gipsen och att få golvet i samma höjd som fortsättningen.

Flytspackel med fall verkar inte vara något problem för golvläggarna.

Protte
 
Jag förstår inte... En del säger att flytspacklet rinner och andra säger att det är enklare att spackla fall? Är det inte flytspackel det pratas om när det pratas om att spackla fall?

För om flytspacklet rinner så lär det ju inte gå att spackla fall med det?
 
Jodå det rinner men med rätt konsistens och man hela tiden föser tillbaka spacklet tills det börjar hårdna så får man ett bra och slätt fall. Till och med jag har lyckats få till det hyffsat bra.

Protte
 
Flytspackel rinner men är kanske som filmjölk och tar man ur lite vatten så kan man få det som sirap eller som lera.

Tanken är väl god att man gör fallet redan i reglarna men jag TROR inte det funkar i praktiken, har aldrig provat...
men det är ju just det att få samma mängd över hela ytan
 
Men varför skulle det inte gå att ha fall på både underlag OCH spacklet?

Morsans dusch har en skiva runt golvbrunnen, en bit därifrån så ligger golvskivan ovanpå golvbrunns skivan. Det blir ett steg. Sedan var det fall dessutom. Golvläggaren sa "Jaha är det gjort så" och flytspacklade.

Drar man ned några skruv med rätt höjd dessutom så ser man ju hur tjockt det blir
Protte
 
Det är garanterat svårare men en erfaren "flytspacklare" har inga som helst problem med att spackla fall på skivor med fall.

Jag hade en hantverkare som flytspacklade åt mig, talade om att jag byggt in ett litet grundfall på redan på regel-nivå, inga problem sa han, då går det åt lite mindre flytspackel.

Fallet blev för övrig perfekt och även tjockleken på spackel-kakan.
 
nino skrev:
Flytspackel rinner men är kanske som filmjölk och tar man ur lite vatten så kan man få det som sirap eller som lera.
Tanken är väl god att man gör fallet redan i reglarna men jag TROR inte det funkar i praktiken, har aldrig provat...
men det är ju just det att få samma mängd över hela ytan
Hade du bott i mitt län kunde du fått testa i praktiken, men det är väl lite långt att åka för ett badrum ;)
 
vectrex skrev:
Det är garanterat svårare men en erfaren "flytspacklare" har inga som helst problem med att spackla fall på skivor med fall.
Jag hade en hantverkare som flytspacklade åt mig, talade om att jag byggt in ett litet grundfall på redan på regel-nivå, inga problem sa han, då går det åt lite mindre flytspackel.
Fallet blev för övrig perfekt och även tjockleken på spackel-kakan.
Har du någon bra hantverkare som du kan rekomendera så får du gärna skicka ett PM (om du nu inte vill skylta med hens namn)
 
Det har jag men måste leta lite först. Minns inte på rak arm. Ligger med telefonen i sängen nu. Försöker hitta imorgon!

Finns en tråd om flytspackling där jag lagt in bilder från flytspacklingen av mitt badrum. Var lite speciella bilder med laser för att visa fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.