Mikael_L
Oj, det här var jag tvungen att backa tillbaka i tråden för att komma ihäg.
Men ja, jag tycker nog att jag åtminstone delvis snackade i nattmössan.
Visst borde man kunna bara lägga takbjälkar rakt ovanpå väggarna, på samma sätt som en takstol. Och det bör inte göra någon större skillnad om väggarna är lite olika höga.

Det jag skrev är väl iofs korrekt, men det gäller ju konstruktionen av takstolarna i sig. Har man bara en bjälke tvärs över är ju den hela takstolen, typ.
I tråden finns det ju dock även bilder på pulpettakstolar som verkligen är en hel takstol, och som en triangel som är statiskt stabil och statiskt bestämd.

• Älska
  • Gilla
Wiss och 1 till
  • Laddar…
För en friggebod med kort spännvidd kan du göra det väldigt enkelt. Jag har 95x45 med cirka 5 graders lutning med cc60 och papptak på. Det är jättestabilt. Risken för den typen av byggnad är ju i princip obefintlig.

Jag har spännvidd 3,6 meter. Och 11 grader lutning. Jag körde med 45x220 som takstol. CC 120.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Härligt med fler folk som prioriterar byggahusforum före melodifestivalen! Då Mikael nu fått sova på saken i åtta år och till viss del dementerar sitt tidigare uttalande så kör jag vidare enligt min plan. Blir alltså inga riktiga fackstolstakstolar utan bara lagom rediga takreglar som klarar lasten.

• Gilla
  • Haha
limpan3 och 3 till
  • Laddar…
mickearos mickearos skrev:
Stefan_Stromberg har gjort det enkelt. Inga exotiska takstolslösning, mycket enkel. Enklast blir det om du slår i en kil mellan "takstol" och hammarband. Jag gjorde så. Dock tänkte jag fel först och gjorde alla väggsektioner lika höga. Gör högsektionen högre direkt.

[bild]
@Mikael_L

@Stefan_Stromberg

@mickearos

Försöker förstå denna bild, eftersom jag är i stånd och ska bygga likadant.

Var är vinkeln gjord: 1. gering i de stående reglarnas topp, 2. längsgående gering i överliggaren som ligger ovanpå dessa reglar, 3. kilar inskjutna mellan överliggaren och takstolarna, eller 4. insågat ett jack i takstolarnas underkant ???

Vad är enklast att få rätt om man som jag ska ge sig på att bygga såhär för första gången? Ska bygga med 220-reglar med ganska lång spännvidd: 4 m + 2 m med en bärande innervägg däremellan. )

Tänkte precis som på denna bild bygga "uppåt" ovanpå överliggaren för att bygga ytterligare höjd - och därmed använda mig av dubbla vinkeljärn som fästelement.

Jättetacksam för tips och rekommendationer!

Mikael_L
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Var är vinkeln gjord: 1. gering i de stående reglarnas topp,
Det är enkelt och bra om det inte är ett hammarband
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
3. kilar inskjutna mellan överliggaren och takstolarna,
Annars, om det är hammarband, så kan detta vara en enkel och bra lösning.

(Det du kallar överliggaren kallas vanligtvis hammarband, överliggare hittar du på universiteten ... :D)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är enkelt och bra om det inte är ett hammarband

Annars, om det är hammarband, så kan detta vara en enkel och bra lösning.

(Det du kallar överliggaren kallas vanligtvis hammarband, överliggare hittar du på universiteten ... :D)
Haha, det har du rätt i ang universiteten!

Förstår inte vad du menar med, "om det inte är ett hammarband"?

Alltså - kan jag göra såhär: stående reglar där toppen är gerad i taklutningens vinkel, ovanpå detta en liggande regel (hammarbandet) sannolikt en 45x195-regel, och slutligen 220-reglarna (takstolarna) liggandes ovanpå denna och nu i rätt vinkel, fästa med dubbla vinkeljärn?

• Gilla
Stödmuren
  • Laddar…
Sedan kommer då följdfrågan: om jag gör så som jag beskrev i sista paragrafen ovan, hur passar jag in bärlinan (den stående regeln) som ju brukar passas in genom att ett hörn skärs ut i övre ytterkant på den bärande ytterväggen? Se bild för förtydligande.

Som jag ser det finns två alternativ: 1. denna stående regel installeras något längre ned (verkar som det enklare alternativet för mig), eller 2. den geras i längdriktningen för att få rätt vinkel och passas sedan in under det lutande hammarbandet.

• Detaljerad bild av en träkonstruktion som visar hur en bärlina är installerad intill spikade reglar i en byggnads stomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mickearos mickearos skrev:
Jag har spännvidd 3,6 meter. Och 11 grader lutning. Jag körde med 45x220 som takstol. CC 120.
Jag lånar tråden lite jag med. Jag funderar på att bygga en carport med anslutande förråd. Stolpar till carport tänkte jag mig 2 st 145x45 mm skruvlimmade. Stomme i övrigt 145x45 samt hammarband/bärlina & takstolar 45x220. Vad tror ni experter om det? :) CAD-ritning av stommen för en carport med anslutande förråd, utan takbeklädnad.
Skapa konto
3D-ritning av en obehandlad trästomme för carport med förråd och takstolar.
Skapa konto

J justusandersson skrev:
Mått och snözon?
Snözon 3.5
Ritning av en struktur med angivna dimensioner 2500x5500x3600 mm och sektion för snözon 3.5.
Skapa konto
Ritning av takkonstruktion med måttangivelser för snözon 3.5.
Skapa konto

• Gilla
Frazze-70
  • Laddar…
Med 45x220 C 24 som takstolar måste du gå ner till 0,6 m c/c-avstånd. Vill du behålla 1,2 m avstånd får du antingen skruvlimma 2 st 45x220 eller använda limträ, t.ex. 42x270. Prisskillnden är nog inte så stor.

• Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Mikael_L
J justusandersson skrev:
Med 45x220 C 24 som takstolar måste du gå ner till 0,6 m c/c-avstånd.
Och hur blir det med bärlinan (hammarbandet) då? Klarar sig den dimensionen då?

Men tur att jag inte skrev det jag var på väg att skriva igår, att 45x220 säkerligen skulle funka .. Men jag tvekade lite på hanen, började tvivla på min egen gissning. Så nu slapp jag göra bort mig.

Eller tja, det var väl vad jag just nu gjorde ... ändå ... :crysmile:
(Hur var det med att veta och gissa ... :thinking::oops: )

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med 45x220 C 24 som takstolar måste du gå ner till 0,6 m c/c-avstånd. Vill du behålla 1,2 m avstånd får du antingen skruvlimma 2 st 45x220 eller använda limträ, t.ex. 42x270. Prisskillnden är nog inte så stor.
Tack för svar! (y)

• Gilla
Stödmuren
  • Laddar…
Stolpar och hammarband klarar sig. "Hammarbandet" utsätts inte för någon större last om takstolen hamnar rakt över stolpen. Stolplasten blir ungefär 6,5 kN. 2 st skruvlimmade 45x145 klarar mer än det tiodubbla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.